کرمان؛

تغذیه مناسب دشمن کرم خراط گردو

آبیاری و تغذیه مناسب درختان گردو گامی بسیار موثر در جهت کنترل آفت کرم خراط است.

تغذیه مناسب دشمن کرم خراط گردوبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان بنا به اعلام روابط عمومی سازمان جهاد کشاوررزی استان کرمان، ناصر طاهری مدیر حفظ نباتات استان گفت: سطح زیر کشت گردو در استان کرمان 17هزار هکتار می باشد که از این میزان 5هزار هکتار آلوده به آفت کرم خراط می باشد که با توجه به اینکه امسال بارش رحمت خداوند در تمامی مناطق گردو خیز استان مناسب بوده و شرایط منابع آبی نسبت به سالهای قبل بسیار بهتر شده است، به کشاورزان توصیه می شود نسبت به آبیاری و تغذیه مناسب درختان خود اقدام کنند.
 
وی افزود: کرم خراط آفت خطرناک درختان گردو به 5هزار هکتار از باغات شمال استان خسارت وارد کرده است این آفت علاوه بر گردو به 150 گونه از درختان مثمر و غیر مثمر دیگر نیز حمله می کند.
 

وی با بیان اینکه این آفت به صورت لاروهای کرم در تنه و شاخه های درختان از محل جوانه ها وارد شاخه درخت شده و بافت درخت را تخریب ، مغز شاخه را خورده و به شاخه های بزرگتر رفته ودر نهایت وارد تنه شده و باعث زوال درخت می شود. افزود: عمده ترین دلیل حمله آفت ، آبیاری کم و ضعف تغذیه ای درختان می باشد که در صورت عدم تغذیه مناسب ، درخت مستعد حمله چوبخوارها مخصوصا کرم خراط می شود.
 
طاهری اظهار کرد: در دو دهه گذشته سطح زیر کشت گردو افزایش چشمگیری در حدود 3 برابر پیدا کرده است ، از آن طرف میزان آبیاری ونزولات جوی به شدت کاهش، که این امر باعث شد که آفت گسترش پیدا کند.

وی گفت: روش مبارزه با آفت روش تلفیقی شامل :هرس سرشاخه های آلوده به آفت، سوزاندن سرشاخه ها ،در آوردن لارو از تنه درخت،فرمون گذاری جهت جذب حشرات و.. می باشدکه مهمترین عامل کنترل گسترش کرم خراط، آبیاری و تغذیه مناسب درختان با کودهای شیمیایی و کودهای دامی است.

وی افزود: چنانچه آبیاری و تغذیه درختان به موقع انجام گیردمی توان حداقل بالای 60%آفت کرم خراط را کنترل کرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان تصریح کرد: خوشبختانه تفاهم نامه هایی با بسیج سازندگی سپاه انجام شده تا کنترل آفت کرم خراط با مشارکت و همکاری کشاورزان انجام شود.
 
وی از  برگزاری کارگاه های آموزشی توسط مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان و بسیج سازندگی واعطای کمکهای اعتباری به کشاورزان در این زمینه خبرداد.
انتهای پیام/ح


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار