ایران و مجارستان در زمینه انرژی هسته‌ای همکاری می‌کنند

معاون نخست وزیر مجارستان گفت: مجارستان و ایران ضمن تحکیم روابط در عرصه های مختلف، قرارداد افزایش همکاری در زمینه انرژی هسته ای امضا می کنند.

ایران و مجارستان در زمینه انرژی هسته‌ای همکاری می‌کنند
به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، « ژولت شمین » سه شنبه شب در دیدار با استاندار اصفهان افزود: این قرارداد روز شنبه هفته آینده بین مسئولان بلندپایه دو کشور به امضا خواهد رسید.

وی افزود:هم اکنون مجارستان آمادگی دارد که همه نوع همکاری و مناسبات را درعرصه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با ایران افزایش دهد، همچنین خواستار ارتباط بیشتر ایران با اتحادیه اروپا هستیم.

معاون نخست وزیر مجارستان تاکید کرد: در آینده نزدیک و در راستای افزایش ارتباطات اقتصادی، رئیسان بانک های مطرح مجارستان و ایران با یکدیگر قراردادهایی منعقد خواهند کرد.

وی اضافه کرد: تفاهم نامه تولید 600 دستگاه اتوبوس با مشارکت دو کشور تنظیم شده و یک بانک مجارستانی حمایت مالی این طرح به ارزش 85 میلیون یورو را تقبل کرده است.

معاون نخست وزیر مجارستان افزود: روز شنبه هفته آینده نیز نشستی مشترک با دکتر روحانی رئیس جمهوری و همچنین علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی خواهیم داشت که این دو دیدار مهمترین برنامه های کاری ما در ایران محسوب می شود.

شمین درباره پیشنهاد استاندار اصفهان برای عقد خواهرخواندگی بین اصفهان و یکی از شهرهای مجارستان گفت: شهر 'دبرسن' به عنوان شهری با پیشینه تاریخی و فرهنگی و دومین شهر بزرگ مجارستان برای این موضوع در نظر گرفته می شود.

وی دیدار با مقامات ایرانی را ارزشمند و دارای ارزش معنوی بالایی دانست و گفت: ملت بزرگ ایران دارای فرهنگ غنی و مردم این خطه دارنده مفاهیم والای معنوی هستند.

معاون نخست وزیر مجارستان خاطرنشان کرد: فرهنگ، سفیرهر کشور است و دولتمردان مجارستان احترام زیادی برای دولتمردان ایرانی و به ویژه دکتر حسن روحانی قائلند، زیرا دولت فعلی ایران در سیاست خارجی در راستای افزایش ارتباطات جهانی گام های موثری برداشتند.

وی همچنین تاکید کرد که مجارستان مشتاق سفر رئیس جمهوری ایران به آن کشور است.

معاون نخست وزیر مجارستان با اشاره به اهمیت افزایش همکاری های دو کشور در زمینه علمی و دانشگاهی اظهارکرد: هم اینک یکهزار و 400 دانشجوی ایرانی در دانشگاه های مختلف مجارستان تحصیل می کنند و تاکنون افزون بر 4 هزار دانشجو ایرانی نیز از این مراکزدانش آموخته شده اند، مجارستان نیز علاقه مند است تا دانشجویانی را برای ادامه تحصیل روانه دانشگاه های ایران کند.

وی همچنین به اهمیت افزایش همکاری دو کشور در عرصه گردشگری اشاره کرد و افزود: ایران از قابلیت های بالای گردشگری برخوردار است و مجارستان نیز شرایط مشابهی دارد، برای مثال بهترین سرچشمه های آب های معدنی در این کشور یافت می شود.

شمین با اشاره به دیدارش با آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید در قم و همچنین شماری از پیشوایان مسیحی در ایران، اظهارکرد: رهبران دینی در ایران انسانهایی دانا هستند و زندگی مسالمت آمیز پیروان مذاهب مختلف در ایران بخوبی مشاهده می شود.

معاون نخست وزیر مجارستان عصر شنبه در راس هیاتی وارد تهران شد و در فرودگاه امام خمینی (ره) مورد استقبال معاون نظارت و هماهنگی معاونت امور مجلس ریاست جمهوری و جمعی از مسوولان وزارت امورخارجه کشورمان قرار گرفت.

این سفر به میزبانی معاونت امور مجلس ریاست جمهوری انجام شده است و هیات مجار علاوه بر مذاکره با حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهوری، با شماری از مقامات عالی رتبه اجرایی و پارلمانی جمهوری اسلامی ایران نیز دیدار و گفت و گو خواهند کرد.

این هیات روز گذشته به منظور دیداری یک روزه به شهر تاریخی اصفهان سفر کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار