از داستان رئيس بازنشسته بسکتبال تا حکم ابدی رياست و کنترل فدراسيون از آمريکا

يکي از عجايب ورزش ايران در فدراسيون بسکتبال رقم خورده است، جايی که سفر های آقای رئيس بيشتر از ملی پوشان نباشد، کمتر نيست، آن هم در عين بازنشستگی ...

//ساعت 4 کار شود//از داستان رئيس بازنشسته بسکتبال تا حکم ابدی رياست و کنترل فدراسيون از آمريکابه گزارش خبرنگار حوزه توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان ؛ تعطيلات عيد نوروز به اتمام رسيده است و رئيس فدراسيون بسکتبال همچنان در حال و هوای عيد در آمريکا به سر می برد و انجام امور فدراسيون بلاتکليف مانده است.
همچنين تيم ملی بسکتبال کشورمان هم با سرمربی موقت روزهای خود را سپری مي کند.

سفرهای گاه بيگاه مشحون به آمريکا و برخي اوقات در روز های پايانی هفته به مرکز دامداری خود در اطراف تهران و اينکه وی از جمله روسای فدراسيون هايی است که سال ها از بازنشستگی اش گذشته اما هنوز و همچنان سر کار حضور دارد و مسئولان ورزش هم در اين باره هيچگاه تصميم قاطعی نگرفته اند و کم کم باورمان می شود که اول مشحون بوده بعد فدراسيون آمده است.

سلطانی فر با حضور در راس وزارت ورزش و جوانان نيز هنوز در اين باره اظهار نظر نکرده است و با وجود داور زنی به عنوان معاون ورزش و توسعه قهرمانی نيز وی با توجه به رابطه خوب و البته به واسطه سال ها دوستی با مشحون در اين باره واکنشي نشان نداده است.

رياست فدراسيون اگر چه شغل محسوب نمی شود اما برخورد های دو گانه در همين مورد باعث شده در برخی از مواقع نقض قانون اولين بهانه ای باشد که در گزارش های اينچنينی در موردش صحبت کنيم.

برکناری بسياری از روسای فدراسيون های ورزشی به دليل دو شغله بودن و تفسير های گاه و بيگاه از سوی مديرانی که مي آيند و چندی بعد می روند و کسی هم کاری به آنها ندارد شايد نوعي نگاه جانبدارانه است.

به عنوان مثال برکناری هاشمی از رياست فدراسيون تير اندازی و روی کار ماندن مشحون و مجدد آرا از جمله مواردی است که در مورد آن می توان بحث و بررسی کرد و البته اميدی نمی رود که در اين باره چاره ا ی انديشيده شود.

بارها در مورد بازنشسته ها و نيرو های جوان و کار آمدی که پشت سر آنها مانده اند حرف زديم اما گوش شنوايی وجود ندارد.

بحث بازنشستگی يک طرف قضيه است و موضوع تمرکز در حوزه های تحت رياست موضوعی ديگر که متاسفانه در بسکتبال آنچه توجه نمی شود معضل و مشکل است که پی در پی وجود دارد و درست زمانی که بسکتبال داشت در بين جوانان رواج پيدا می کرد دچار يک رکود شد و رکورد سفر های آقای رئيسِ بازنشسته از سفر های برون مرزی ملی پوشان بيشتر شد.

وقت آن رسيده است که فکری برای بسکتبال کرد شايد حضور برخی افراد نيز به روند سقوط بسکتبال کمک می کند. بازنشستگی و کهنسالی در بسکتبال اپيدمی شده و در ديگر کميته ها و بخش ها نيز سرايت کرده است.

استعفای روابط عمومی اگر چه دليلش اعلام نشد اما خبر ازفضای استبدادی و بسته در فدراسيون می داد. 

روال در ورزش اينچنين است که در کنار ثبات مديريت بايد موضوع داشته های يک فرد برای ارائه را نيز در نظر گرفت اما ثبات دائم برای مشحون در حالی رخ داده است که کفگير داشته های وی در عرصه مديريت به ته ديگ خورده است.

آقای رئيس مشکلات بسکتبال اين روز ها مهم تر است يا سفر به آمريکا؟

انتقاد های وارده در حوزه های مختلف بسکتبال در اين گزارش نمی گنجد و تنها گوشه ای از آن را در مصاحبه ذيل می خوانيد:

عادل، کارشناس بسکتبال و دبير سابق هيات بسکتبال استان خوزستان درباره سفر مشحون به آمريکا به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: حضور مشحون در آمريکا برای جامعه بزرگ بسکتبال ايران بسيار عجيب و مورد سوال است ، اول اينکه ، برابر قوانين و مصوبات نظام ،مشحون اکنون نبايد تصدی اين سمت را داشته باشد ، چون هم بازنشسته و هم دو تابعيتی آمريکاست و اين برخلاف قوانين است ، دوم اينکه حال که حتی بر خلاف قوانين مصوب نظام  اين سمت را بر عهده دارد ، چرا مدت يک ماه است که در فدراسيون حضور نداشته  و برای تعطيلات به آمريکا سفر کرده است، آن هم در حالی که کمتر از دو هفته به ميزبانی مسابقات نوجوانان غرب آسيا در تهران و  برای انتخاب تنها دو تيم از غرب آسيا ، درمسابقات قهرمانی نوجوان آسيا باقی نمانده است.

وی ادامه داد:در اين دو هفته باقي مانده به مسابقات بايد برنامه ريزی دقيق تری انجام شود.همچنين حدود 3 ماه ديگر تيم ملي جوانان بايد رو در روی تيم های مطرح جهان حاضر شود.اما رئيس فدراسيون در حال حاضر در آمريکا به سر می برد و هيچ گونه برنامه ای برای اين مسابقات انجام نشده است.مشحون حدود يک ماه به آمريکا سفر کرده در حالی که اين مدت برای کشور ميزبان مسابقات غرب آسيا نوجوانان بسيار ارزشمند و حياتی است.

 کارشناس بسکتبال عنوان کرد:مديريت فدراسيون به صورت تک محوری است و همه امور فدراسيون زير نظر مشحون انجام می شود و در زمان غيبت وی هيچکدام از کميته ها مسئول پاسخگويی نيستند و حتی دبير فدراسيون هم اختياری از خودش ندارد.

عادل افزود:طبق قانون روسای دوتابعيتی و بازنشسته ها نمی توانند کار کنند اما مشحون به غير از اينکه به صورت غير قانونی فعاليت می کند،يک ماه است که به آمريکا سفر کرده، مسئولان وزارت ورزش کشور بايد پاسخگوی رياست غيرقانونی مشحون در فدراسيون بسکتبال باشد و اينکه قانون بازنشستگی چرا در اين فدراسيون اجرا نمی شود.البته اين موضوع انتقاد جامعه بسکتبال از وضعيت موجود اين رشته ورزشی است.

وی عنوان کرد:به هر حال زمان ديگر به عقب بر نمی گردد تا اشتباهات را جبران کنند اما از مسئولان وزرات ورزش در خواست دارم که به فکر آينده بسکتبال باشند زيرا هر تصميمی که گرفته شود در آينده برای اين رشته ورزشی تاثير گذار خواهد بود.

دبير سابق هيات بسکتبال استان خوزستان اظهار داشت:جای سوال و تعجب است که يک مربی سکاندار ليگ برتر و سرمربی تيم ملی حساس ترين رده سنی نوجوانان باشد ، در جهان بسکتبال هرگز اين مورد وجود ندارد ، اتفاقا کشور های توسعه يافته در بسکتبال،  همواره برای انتخاب سرمربي تيم های ملي پايه خود ، بيشترين حساسيت و دقت نظر را لحاظ می نمايند و بسياری از آيتم ها را مد نظر دارند و رعايت می کنند که متاسفانه اين توجه مهم ،به خصوص در طول دهه گذشته در فدراسيون بسکتبال کنونی به هيچ عنوان مورد توجه قرار نگرفته است .

وي افزود: عملکردی که تيم ملی نوجوانان در ديدارهای تدارکاتی مجارستان داشته بسيار ضعيف بوده است و اين زنگ خطری برای آينده بسکتبال محسوب می شود.آينده بسکتبال در دستان اين نوجوانان است اما با اين آمار و ارقامی که در اين بازی های دوستانه برابر تيم های نه چندان قوی کسب کردند نبايد اميدوار بود که آينده درخشانی در انتظار بسکتبال ايران باشد.

وی در پايان خاطرنشان کرد:برای تيم های ملی نوجوانان و جوانان که قرار است در دو ميعادگاه مهم حضور يابند و برای کشورمان افتخار آفرينی کنند، آرزوی موفقیت می کنم.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.