آیا عوامل تروریستی جنگ را به قلب خاک روسیه کشاندند؟

با توجه به احتمال انگیزه‌های انتقام جویانه حمله تروریستی به سن پترزبورگ روسیه، می‌توان این سوال را مطرح کرد: آیا عوامل تروریستی در صدد انتقال جنگ به قلب خاک روسیه هستند؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به احتمال انگیزه های انتقام جویانه حمله تروریستی  به مترو سن پترزبورگ روسیه، می توان این سوال را مطرح کرد: آیا عوامل تروریستی که از حلب و موصل بازگشته اند، در صدد  انتقال جنگ به قلب خاک روسیه هستند؟

آماده باش کامل در سراسر روسیه

سراسر روسیه در حالتی از آماده باش کامل به سر می برد و دلیل آن هم انفجار تروریستی روز گذشته (دوشنبه) است که متروی شهر سن پترزبورگ را هدف قرار داد و منجر به کشته شدن ده نفر و زخمی شدن دهها  نفر دیگر شد.


زمان این عملیات و نیز انتخاب این شهر که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه برای دیدار با «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس آن به سر می برد، اتفاقی نبود و با دقت انتخاب شده بود.


در این میان باید در نظر داشت که مسئولان  روس از همان لحظات نخست انفجار در سن پترزبورگ به احتمال تروریستی بودن این حمله اشاره کردند، زیرا بمبی که منفجر شد داخلی و ابتدایی و پر از تکه های فلزی بوده تا قربانیان بیشتری بگیرد.

احتمال دست داشتن داعش و یا جبهه النصره در حمله سن پترزبورگ

در  مورد زمان وقوع این انفجار می توان گفت بعید نیست گروه های افراطی مانند گروه داعش و یا هیأت تحریر الشام (جبهه النصره سابق)، شاخه گروه القاعده در سوریه در این حمله تروریستی دست داشته باشند و هدف از این حمله نیز انتقام از حضور نظامی روسیه در سوریه است.

دردو روز گذشته هواپیماهای روسی بیش از دویست حمله هوایی انجام دادند که در جریان آن محل استقرار گروه های تروریستی به ویژه گروه جبهه النصره را در شهر«ادلب» پایگاه اصلی  این گروه در پی از دست دادن شهر «حلب»، هدف قرار دادند.

اتباع چچنی در بین تروریست‌های داعش

اطلاعات اولیه حاکی از این است که بیش از پنج هزار فرد مسلح از منطقه قفقاز در حال حاضر در صفوف گروه تروریستی داعش و در مقرهای این گروه در عراق و سوریه می جنگند و بیشتر آنها نیز از منطقه چچن و داغستان هستند و بد نیست یادآوری شود که ابو عمر الشیشانی تا زمان هلاکت در بمباران هواپیماهای آمریکایی در یک سال پیش، فرمانده نظامی داعش بود.


هدف قرار دادن متروی لندن در جولای ۲۰۰۵ به دست یک باند انتحاری وابسته به القاعده درحالی صورت گرفت که در آن زمان گفته شد این حمله در واکنش به حمله نظامی آمریکا و انگلیس به عراق و جان باختن یک میلیون عراقی، انجام شد و بعید نیست حمله به متروی سن پترزبورگ نیز به منظور انتقام از خسارت ها و شکست های  سنگین گروه های تروریستی در سوریه به دلیل دخالت نظامی روسیه برای کمک به ارتش سوریه، رخ داده باشد.

انتقال حملات تروریستی به عمق خاک روسیه اگر  در بیانیه های عوامل آن مورد تأکید قرار بگیرد، نشانه خطرناکی است هر چند چیز جدیدی نیست زیرا مسکو در بیست سال گذشته در معرض حملات مشابه زیادی قرار گرفته و مسئولان روسی نیز بارها گفته اند که  هدف از مبارزه با گروه های تروریستی در سوریه، جلوگیری از ورود آنان به خاک روسیه است، به این معنی که حضور آنان در سوریه اقدامی پیشگیرانه برای مقابله با خطری است که هزینه های انسانی، امنیتی و اقتصادی سنگینی دارد.
منبع: تسنیم
انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار