صنایع دستی به نام اصفهان به کام چین و پاکستان

ورود کالاهای قاچاق، چالشی جدی برای صنایع دستی اصفهان ایجاد و بازار این کالاهای هنری را دچار دگرگونی و رکود کرده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،رییس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان گفت: گرچه آمار دقیقی از ورود این صنایع دستی تقلبی به ایران و به خصوص اصفهان در دست نیست اما هر کسی که دستی در خرید و فروش این آثار و کالاهای هنری داشته باشد می‌تواند مهر تایید خود را بر حضور پررنگ کالاهای خارجی تقلبی در بازار اصفهان بزند.

عباس شیردل با بیان اینکه حذف کالاهای قاچاق بهترین راهکار برای توسعه اشتغال در استان اصفهان به شمار می آید افزود: با حذف کالاهای قاچاق میتوان فرصت های شغلی صنایع دستی در استان اصفهان را به صد هزار نفر افزایش داد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون چهل هزار نفر در استان به تولید صنایع دستی اشتغال دارند گفت: ورود کالای قاچاق بیش از ده هزار شغل خانگی را که بیشتر به زنان خانه دار اختصاص دارد تهدید می کند.

شیردل اظهار داشت: علاوه بر این ورود غیر قانونی صنایع دستی خارجی بیش از حدود بیست هزار شغل در عرصه ملیله روی مس را نیز تهدید کرده است.

رییس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان با بیان اینکه هم اکنون ورود ظروف مسی از ترکیه و پارچه های رو میزی هندی همچنین صنایع دستی چین و پاکستان بازار اصفهان را تحت تاثیر خود قرار داده است تصریح کرد: عرضه صنایع دستی خارجی از جمله ظروف مسی، پارچه های ترمه، انواع رومیزی، ظروف مینا، خاتم و قلمزنی در اطراف میدان تاریخی امام باعث رکود صنایع دستی اصفهان شده است.

وی با تاکید بر اینکه اتحادیه صنایع دستی به همراه بازرسان اصناف کار نظارت بر عرضه صنایع دستی را بر عهده دارند گفت: در پایان سال 95 فقط یک انبار با حدود چهل میلیون قطعه جنس پاکستانی شامل رومیزی، روتختی و دیگر صنایع دستی قاچاق در اصفهان کشف و جمع آوری و متصدیان آن به مراجع قضایی معرفی شدند.

عباس شیردل افزود: ما باید برای صنایع دستی هویتی ایجاد کنیم که افراد علاقه‌مند، صنایع دستی ایرانی را با قیمت بالا به کالاهای پاکستانی و چینی ترجیح دهد.

مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان نیز با اشاره به اینکه در شش ماهه اول سال 95 بیش از یک میلیارد تومان کالای صنایع دستی خارجی در استان جمع آوری و پرونده متخلفان برای اجرا به تعذیرات حکومتی ارسال شده است گفت: این در حالیست که ترکیه، هند، پاکستان و چین عمده صنایع دستی موجود در بازار اصفهان را به خود اختصاص داده اند.

جواد محمدی تاکید کرد: با توجه به اینکه ورود این کالاها از راه زمین وهوا شغل ده ها هزار نفر را در عرصه صنایع دستی تهدید می کند بازرسین اصناف استان مقابله با سودجویان را تشدید و در صورت مشاهده عرضه صنایع دستی خارجی فروشندگان را به تعذیرات حکومتی معرفی می کند.

اصفهان عنوان دومین شهر صنایع دستی جهان را در کارنامه خود دارد.

از مجموع سیصد رشته صنایع دستی ثبت شده در جهان 176 رشته آن در این استان فعال است. 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.