مبارزه با انحرافات گوشه ای از اقدامات امام هادی(ع)

امام علی النقی(هادی) علیه السلام در زندگی خود اقدامات بسیار مهمی را انجام دادند که مبارزه با جریان های انحرافی گوشه ای از این اقدامات بود.

مبارزه با انحرافات گوشه ای از اقدامات امام هادی(ع)
به گزارش خبرنگارحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛در ماه رجب هستیم که در وصف بزرگی  وخیر و برکت و اجر و پاداش زیارات و عبادات این ماه بسیار شنیده ایم، در دل ماه رجب مناسبت های زیادی از جمله مبعث پیامبر گرامی اسلام،ولادت امیر المومنین(ع)،امام محمد باقر(ع)،امام جواد(ع) همچنین شهادت حضرت زینب کبری(س)،امام هادی (ع)،امام موسی کاظم(ع) قرار دارد که به این بهانه گفت و گویی با حجت الاسلام والمسلمین حائری در خصوص اقداماتی که امام هادی (ع)در دوران زندگی شان انجام داده اند داشتیم که در ذیل می خوانید :


امام هادی(ع) در‌سال 212 هجری قمری در روستای صریاد در اطراف مدینه چشم به جهان گشودند و شهادت ایشان در سال ۲۵۴ هجری قمری در سامرا بود.مادر ایشان سمانه‌ی مدربیه بزرگوار بود امام هادی (ع) القاب زیادی داشتند مثل هادی، طیب، ابوالحسن‌ثالث،ناصح، موتمن، عالم، مرتضی و چند کار بسیار مهم در طول زندگیشان انجام دادند که انصافاٌ بسیار قابل توجه و تامل بود که به آن اشاره می کنیم :

1_مبارزه با انحرافات و ابهاماتی که عده ای پدید آوردند

گروه نخست  غلاط که غلو میکردند و امام‌ها را در حد خدا می دانستند و امام هادی به شدت با این گروه برخورد می کردند حتی امام به یکی از دوستان نامه نوشتن که این غلاط با اینکه تفکراتشان مبرهن است، ولی دین ما اینگونه نمی گوید و باید از آن‌ها دوری کنید.
گروه دوم  صوفیه بودند که امام علی النقی(هادی) علیه السلام در مورد این گروه گفته اند اگر کسی به زیارت قطب‌ها و آدم‌های بزرگ آن‌ها برود گویی به زیارت شیطان رفته یعنی صوفیه را به شیطان تشبیه کردند و گفتند به ظواهر آن‌ها توجه نکنید که آن ها حداء هستند یعنی حقه بازی می‌کنند و این‌ها جانشینان شیطان در زمین هستند و اصول و احکام دین را نابود می‌کنند و راه آن‌ها با ما دو تا است.
بخشی دیگر واقفیه هستند که امامت امام رضا را قبول نداشتند و تا امام هفتم را بیشتر قبول نمی کردند و امام هادی (ع) به کسی گفتند: در قنوت نمازت واقفیه را نفرین کن.

 ۲ - ایجاد آمادگی فکری شیعیان جهت ورود به اثر غیبت

 در این زمان مردم را به نوعی به خود حضرت مهدی بشارت می‌دادند و تماس خود را با شیعیان کم کردند و اگر کاری داشتن از طریق وکلاء این کارا انجام می دادند و اگر سوالی هم بود به وکلاء ارجاع می‌دادند که در زمان حضور امام زمان، مردم و شیعیان آماده باشند.

 ۳ - کادرسازی و تربیت نیرو و افراد شایسته از جمله به عنوان وکالت

از جمله کسانی که در این کادر سازی تربیت شدند حضرت عبدالعظیم حسنی یا همان امام زاده شاه عبدالعظیم،حسن ابن راشد و عثمان ابن سعید که عثمان ابن سعید از یازده سالگی محضر امام هادی را درک کرده و بعد هم جزء نایبین خاص امام زمان شدند.

 ۴ - تقویت سازمان وکالت

از جهت این که امام تحت تعقیب و در حصر بودن نمی‌توانستند به طور مستقیم با مردم در ارتباط باشند و این سازمان وکالت را تشکیل دادند و برای مردم روشن شد باید از طریق این سازمان راه را ادامه دهند.

 ۵ - تبیین مقام شامخ امامت

از طریق دو کانال این اقدام صورت گرفت اول از طریق زیارت جامعه‌ی کبیره که بسیار دقیق است و صفات ائمّه را بیان می کند و دوم از طریق زیارت غدیریه که در غدیر خم از طریق کانال امام هادی به امیرالمومنین(ع) رسیده است که به نوعی معصومیت امام علی(ع) را بیان می‌کند و هشدار‌هایی جدی به مردم می‌دهد و مردم را از غفلت بیدار می‌کند.

روایتی از امام هادی(ع)

(الدُّنْیَا سُوقٌ‏ رَبِحَ فِیهَا قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَرُون‏)
دنیا مثل بازاریست که عده‌ای سود می کنند و عده‌ای ضرر، یعنی انسان می‌تواند از فرصت‌ها و شرایط  استفاده کند و بازار عمل صالح را داغ کند و ممکن است دچار غفلت شود و به جای پرداختن به اعمال صالح به کار‌هایی زشت بپردازد و آینده‌ی خود را تباه کند که هم در دنیا دچار خسران می شوند و هم در آخرت که امیدواریم همه انسان ها با استفاده از فرصت ها در دنیا و آخرت رستگار شوند.

علوم انبیاء و امام هادی 

امام غزالی از علمای بزرگ اهل تسنن است که در خصوص علم امام هادی می‌گوید: این مقدار توسل و وسعت علم به مجرد خواندن و نوشتن به دست نمی‌آید همه‌ی این علوم، علوم‌الهی هستند که از جایی دیگر ابلاغ می‌شوند و از طرف خداوند است. 


قلوب ائمه محل تولید علم است و کل علوم دنیا 25 نوع است که کلا دو علم در دنیا وجود دارد که شاخه شاخه پخش شده و می‌بینید که این دو علم چگونه باعث پیشرفت بشر شده است و 23 علم  دست اهل‌البیت است و حالا تصور کنید اگر امام زمان ظهور کند همه‌ی این علوم به دست مردم خواهد رسید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار