تبریز؛

جاذبه ها و چشم اندازهای مراغه، مقصد گردشگران و دوستداران طبیعت

مناطق و جاذبه های طبیعی مراغه با واقع شدن در دامنه های جنوبی کوه سهند، چشم انداز و فرصتی مناسب را برای حضور و تفرج در این طبیعت بکر و چشم نواز این خطه از آذربایجان برای گردشگران و دوستداران طبیعت فراهم کرده است.

جاذبه ها و چشم اندازهای مراغه، مقصد گردشگران و دوستداران طبیعتبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛  وجود رودخانه های همیشه جاری از دل دامنه های زیبای سهند به گوارایی طبیعت آن، حلاوتی وصف ناپذیر به طبیعت این شهرستان خفته در دل طبیعت داده و آن را به مقصدی برای علاقه مندان و دوستداران طبیعت تبدیل کرده است.
طبیعت دامنه های جنوبی سهند، دره های زیبای گشایش، غار زیبا و تاریخی هامپوئیل، منطقه گردشگری سد علویان، دره اسپیران، چشمه آب های معدنی و چندین و چند منظره و جاذبه طبیعی فرصتی برای گردشگران و مسافران فراهم ساخته تا از این موهبت الهی و زیبایی های طبیعت بهره مند شوند.
زیبایی های طبیعت این شهر که به باغ شهر ایران و بهشت آذربایجان شهرت داشته، جاذبه های بی بدیل را برای گردشگران و مسافرانی که دل در گرو مواهب طبیعی دارند، به وجود آورده است.
طبیعتی که نه به دست انسان که به دست خالق آسمان ها و زمین در گوشه ای از این خطه برای نشان دادن جلوه ای از قدرت و زیبایی های الهی خلق شده و تسبیح آن قدرت بیکران را به دنبال دارد.
طبیعت دامنه های سهند در مسیر روستاهای سر سبز و باغات سرشار از زیبایی های چشم نواز در روزهای بهاری و با خنکای دلپذیر خود، آغوش خود را به روی گردشگران گشوده است.
چشمه های زیبا، درختان زیبا، باغات پرنعمت، زمین سرسبز و هوایی پاک و دل انگیز، گوشه ای از زیبای های وصف ناپذیر طبیعتی است که سر بر دامان عروس کوه های ایران زمین گذارده است.
واقع شدن روستاهای زیبای مراغه در مسیر منتهی به دامنه جنوبی و غربی قلل مرتفع سهند، در سال های اخیر فرصتی برای کوهنوردان، گردشگران و مسافرانی از سراسر کشور شده که به عشق طبیعت زیبای این منطقه، گام در این راه نهاده اند.
صبحدمان خنکای هوای پاک سهند همراه با چشمه های جوشیده از دل این کوه با سفره ای سر سبز آکنده از گیاهان معطر روییده از آن، زیبایی های طبیعت سهند سرافراز را برای همگان به تصویر می کشد.
دره زیبای گشایش در کنار روستایی به همین نام، که در جنوب غربی دهکده قرار دارد، طبیعتی بکر با چشمه هایی جوشان مملو از آب های معدنی با خواص طبی است.
چشمه هایی جوشان از دل دره و صخره های چشم نواز و غول آسا در کنار طبیعت و باغات زیبای این منطقه، فرصتی برای تفرج و دیدار با جاذبه ای کم نطیر طبیعی در این منطقه ایجاد کرده است.
دره صخره ای گشایش با منظره بدیع و طبیعت دست نخورده اش چشم هر بیننده ای را می نوازد و چشمه معدنی پر آب آن از دل کوه به زیبایی های این منطقه افزوده است. 
هوای خنک و با طراوت درون رود و سر سبزی و کوههای بلند اطراف، این منطقه را به یک مکان دیدنی وجذاب برای گردشگران و کوهنوردان تبدیل کرده است.
غار هامپوئیل که در میان مردم محلی به غار کبوتر معروف است، در 15 کیلومتر جنوب شرقی مراغه و در حوالی روستای گشایش این شهرستان واقع شده و جذابیت هایش، آن را به تفرجگاهی برای مسافران، گردشگران و نیز بهشت غارنوردان و کوهنوردان ایارن و جهان تبدیل کرده است.
این جاذبه بی بدیل طبیعی در دامنه کوهی صخره ای، زیبایی های بسیاری را در دل خاموش و خسته خود نهفته داشته و با آثاری از تمدنی 200 هزار ساله مربوط به عصر حجر یکی از پر بازدید ترین آثار طبیعی شمالغرب کشور است.
این غار و اثر طبیعی را می توان به جرات کهن ترین غار ایران و دومین غار جهان از نظر قدمت دانست که سرشار از رازهای کشف نشده از چاه ها و تنوره ها تا تالارهای سنگی و آهکی زیبایش پذیرای گردشگران و دوستداران طبیعت است.
منطقه گردشگری حاشیه سد علویان و دهکده توریستی سواحل دریاچه آن به عنوان یکی از مناطق نمونه گردشگری آذربایجان شرقی بوده و از زیباترین نقاط خوش آب و هوای مراغه است.
روستاهای این منطقه که در شمال شهر مراغه و کنار دریاچه سد علویان واقع شده با چشم اندازی بی نظیر چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند و پذیرای خیل عظیم گردشگران در این منطقه است.
دره های زیبا در دامان صخره های عظیم و سترگ در بستر رودخانه های همیشه جاری و خنکی است که از دل دامنه های رشته کوه های سهند زیبا سرچشمه می گیرد.
وجود درختان و طبیعت حاشیه این رودخانه ها و دره های سرسبز، این منطقه را به تفرجگاهی برای گردشگرانی از شهرهای اطراف و نیز استان های همجوار در روزهای تعطیل تبدیل کرده است.
دریاچه بزرگ سدعلویان نیز با ایجاد نما و چشم اندازی زیبا در افق شمالی باغ شهر مراغه، زیبایی ها و جاذبه های دوچندانی برای دوستداران و عاشقان طبیعت فراهم ساخته است.
چشمه آب های معدنی در گوشه و کنار مراغه، با خواصی درمانی جاذبه ای برای حضور و بهره مندی از مواهب طبیعی را برای گردشگران فراهم کرده است.
چشمه ایستی بلاغ یا (چشمه گرم) همانطور که از اسمش پیداست، آب گرم، با خواص درمانی و املاح معدنی بوده و این چشمه در چهار کیلومتری شرق مراغه و 400 متری غرب روستای تازکند سفلی قرار گرفته است.
آب معدنی قره پالچیق در دامنه کوه سنجان و چشمه ساری سو ( آب زرد) چشمه معدنی ساری سو در چهار کیلومتری مراغه و در سه کیلومتری شمال غربی آبادی ورجوی در مسیر راه آبادی خانقاه قرار گرفته‌ و این چشمه به اندازه ای زیباست که هر چشم هر بیننده ای در اولین نگاه به عظمت خالقش پی می برد.
چشمه معدنی شور سو چایباغی(آب شور) نیز به عنوان یکی از آب های معدنی مشهور در این منطقه در هشت کیلومتری جنوب مراغه و درنزدیکی روستای زیبای چایباغی و ورجوی واقع شده‌ و جاذبه ای طبیعی در این ناحیه است.
چشمه های آب معدنی واقع در دره زیبای گشایش نیز در نزدیکی روستایی به این نام در 14 کیلومتری جنوب شرقی مراغه و در دره گشایش واقع شده است.
مراغه با دارا بودن جاذبه های بی بدیل طبیعی و گردشگری، هرساله پذیرای چند صد هزار گردشگر داخلی و خارجی بوده و از این رو یکی از مستعد ترین مناطق در شمالغرب کشور برای توسعه صنعت گردشگری است.
وجود نزدیک ترین مسیر برای دسترسی به دامنه های زیبای جنوبی قلل مرتفع سهند، برخورداری از طبیعت زیبا، چشمه آب های معدنی و رودخانه های چهارفصل و همیشه جاری بخشی از ظرفیت های این شهر زیبا برای جذب گردشگران است.
روستای یارشهری به عنوان یکی از روستاهای جذب کننده گردشگران در منطقه نمونه گردشگری حاشیه سد علویان با کمترین فاصله از مناطق پربازدید و زیبای کندوان اسکو از بیشترین ظرفیت برای اتصال دو جاذبه عظیم گردشگری در خطه آذربایجان بوده که امید است این امر به زودی محقق شود.
شهرستان مراغه با حدود 250 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
این شهرستان، در مشرق دریاچه ارومیه و بر دامنه جنوبی کوه سهند قرار گرفته و از شمال به تبریز، از شرق به هشترود، از جنوب به میاندوآب و از غرب به دریاچه ارومیه محدود است.
انتهای پیام/خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.