اصفهان؛

موزه های تاريخ طبيعی اصفهان تلفیق تاريخ طبيعت و جهان آفرينش

قرارگرفتن گنجینه ای از شگفتی های جهان خلقت در دل یک عمارت با شکوه تاریخی، موزه تاریخ طبیعی اصفهان را به یکی از کم نظیرترین جاذبه های گردشگری تبدیل نموده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،استان اصفهان با پیشینه کهن و چندین هزار ساله، با آثار و بناهای تاریخی بی نظیر و با جغرافیای متنوع و وسیع که از یک سو تا خلوت رویاگون کویر کشیده شده و از دیگر سو به بلندیهای خیال انگیز کوهستانها رسیده و از سوی دیگر در جلگه های جادویی و زیبای زاینده رود آرمیده است.

این شهر هزار و یک نقش، خود ، موزه ای از جاذبه های گردشگری است که آوازه آن قرن ها است در گوش گیتی پیچیده و نامش همواره بر سر زبانها بوده و هر کس بدان پای نهاده آن را ستوده و از این سرزمین شگفتی ها و زیبایی ها و هنر و صنعت و فرهنگ به نیکی و احترام یاد کرده است.

موزه هاي تاريخ طبيعي بازگو كننده تاريخ طبيعت و جهان آفرينش مي باشند ، لذا در اين قبيل موزه ها نمونه هاي جالب و ارزنده كليه آثار خلقت اعم از بي جان و جان دار به روشهاي معمول علمي نگهداري و در معرض ديد عموم قرار مي گيرد .

موزه تاریخ طبیعی اصفهان در یک بنای مربوط به سده نهم خورشیدی متعلق به دوران تیموریان، قرار دارد. این بنا دارای چند تالار بزرگ و یک ایوان است که با مقرنس و تزیینات گچبری زینت داده شده است. بازدید این موزه برای گردشگران هم فال است و هم تماشا، چرا که علاوه بر مشاهده یک عمارت با شکوه تاریخی ، گنجینه از شگفتی های جهان خلقت هر انسانی را متحیر می کند.

موزه تاريخ طبيعي اصفهان در ۱۵ اسفند ۱۳۶۷ در تالار تيموري كه از طرف شهرداري اصفهان در اختيار قرار داده شده تاسيس و راه اندازي شده است . تمامي آثار طبيعي و مجموعه هاي ارزنده اين موزه در زمينه هاي علوم گياهي ـ جانوري زمين شناسي و جغرافيايي به همت و سرمايه شخصي دكتر جعفريان استاد دانشگاه اصفهان در مدت ۳۷ سال تلاش مستمر از نقاط مختلف ايران و خارج از كشور گردآوري ، خريداري ، مبادله يا تهيه شد و پس از تنظيم و رده بندي و بررسيهاي علمي به وضع كنوني درآمده و ر اختيار عموم قرار داده شده است .

ابراهیمی،گردشگری که از استان یزد به اصفهان سفر کرده و ردرحال بازدید از موزه است می گوید: چیزهایی در این موزه دیدیم که گمان نمی کردم حتی وجود خارجی داشته باشند و با دیدین این آثار عجیب الخلقه تنها به یاد عظمت پروردگار می افتم.

پارسا، مدیر یکی مدارس اصفهان که شاگردانش را برای بازدیدی علمی به این موزه اورده است هم می گوید: دانش آموزان را به این موزه آوردیم تا بسیاری از مطالبی که در کتاب های درسی خود می اموزند را اینجا از نزدیک ببینند و این مسئله در یادگیری انان تاثیر زیادی دارد.

اين موزه از نظر جامعيت و تنوع نمونه ها در زمينه هاي علوم طبيعي ، توجه خاص به جنبه هاي آموزشي و علمي آن در سطوح گوناگون آموزشي و دارا بودن مجموعه كم نظير در پاره اي از بخشهاي علوم زيستي بخصوص مجموعه اسفنجهاي نواحي استراليا صدف هاي اقيانوس كبير و اطلس و سنگواره هاي ادوار گذشته در ايران منحصر و ويژگي خاصي را دارا مي باشد .

موزه های تاريخ طبيعی اصفهان تلفیق تاريخ طبيعت و جهان آفرينش

مدیر موزه تاریخ طبیعی اصفهان در این باره می گوید: مرحوم جعفریان همسر بنده بودند و بسیاری از نمونه های این موزه را به سختی از نقاط مختلف جهان جمع آوری کردیم که حتی می توان گفت نمونه آن در کمتر موزه جهان دیده می شود، برای مثال فسیل ها و صدف های این موزه که مربوط به دوره های مختلف زمین شناسی می باشد در دنیا بی نظیر و کمیاب است.

هدف اساسي از تاسيس موزه تاريخ طبيعي اصفهان ضمن بالا بردن سطح دانش و اطلاعات عمومي جامعه درباره عالم حيات و عظمت جهان آفرينش و قدرتمندي خالق يكتا ، حفظ ميراث ارزنده طبيعي كشور از غارت و تخريب ، جبران كمبود وسايل كمك آموزشي ، حفظ سلامت جامعه از طريق ايجاد محيطي سالم و تفريحي ، فراهم آوردن زمينه هاي تحقيق در علوم طبيعي و كمك به افزايش جاذبه هاي توريستي كشور و شهر اصفهان مي باشد .

منیره سعیدی با اشاره به نقش مهم موزه در کمک به آموزش دانشجویان، دانش آموزان و اساتید افزود: علاوه بر گردشگران داخلی و خارجی، این موزه همواره میزبان گروه های آموزشی مختلف از سطوح ابتدایی تا مقاطع دکترا می باشد. هفت سالن این موزه عبارتند از ، سالن راهنمای موزه، سالن بی مهرگان، سالن مهره داران ، سالن گیاه شناسی، سالن زمین شناسی، سالن جغرافیای طبیعی و نقشه‌ها، سالن کمک آموزشی و دیدنی‌های جهان خلقت.

موزه های تاريخ طبيعی اصفهان تلفیق تاريخ طبيعت و جهان آفرينش

برای آشنایی بیشتر با این مجموعه عظیم و دیدنی به شرح مختصری از سالن های آن می پردازیم:

· سالن راهنماي موزه :

اين سالن به منظور آشنايي و راهنمايي بازديدكنندگان به ويژه گروههاي آموزشي در بدو ورود به موزه تنظيم گرديده تا با ارائه نقشه ها و نمونه هاي هر سالن به وضعيت كلي موزه اطلاع حاصل نمايند .

· سالن جانوران بدون مهره :

شامل انواع تك سلولي ها ـ اسفنج ها ـ مرجان ها ـ خارپوستان ـ نرم تنان و بندپايان مي باشند كه به صورت علمي رده بندي و به نمايش گذارده شده اند .در اين سالن رده بندي و آشنائي با جهان حشرات ـ بازسازي آموزشي نرم تنان ، صدفهاي كمياب اقيانوس كبير و اطلس پروانگان سحرآميز شايد ديدني و جالب تر براي بازديدكنندگان باشد .

· سالن گياه شناسي :

شامل انواع گياهان صنعتي ايران و هر بار يوم و مقايسه آنها با نمونه هاي خارج از كشور ـ مواد داروئي سنتي ايران ـ اثر برگ و ساقه درختان فسيل شده مربوط به دورانهاي گذشته اروپا و ايران ، بخصوص تنه هاي درختان معدني شده (سيليسي يا سيدريتي ) جنگلهاي ۱۸۰ ميليون سال قبل ايران .

· سالن زمين شناسي :

شامل كليه مواد تشكيل دهنده پوسته جامد زمين ـ كاني ها ـ كريستال ها ـ سنگ هاي معدني ـ رسوبي ـ آذرين ـ دگرگوني ـ ساخت هاي رسوبي دريائي و قاره اي سنگواره ها يا فسيلهاي دريائي دورانهاي گذشته از ۵۸۰ ميليون سال قبل تاكنون .

در اين سالن مجموعه سنگواره هاي كمياب و ارزنده ايران ـ مولاژهاي بازسازي شده فسيلهاي خارج از كشور از ويژگي خاصي برخوردار بوده و از نظر آشنايي يا پراكندگي جغرافيائي و ارزيابي اقتصادي معادن مختلف كشور و استان اصفهان كاملا منحصر و استثنائي مي باشد.

موزه های تاريخ طبيعی اصفهان تلفیق تاريخ طبيعت و جهان آفرينش

· سالن جغرافياي طبيعي و نقشه ها :

در اين سالن نمونه هائي از نقشه هاي توپوگرافي ـ جغرافيائي نقشه هاي برجسته شهري و طبيعي و زمين شناسي ـ نقشه هاي زمين شناسي و زمين ساختي ايران ـ نقشه نقاط هم ساختماني و زلزله خيزي ماكت هاي آموزش جغرافيائي ـ نقشه هاي پژوهشي و گسترش معادن مختلف كشور و استان اصفهان و كارهاي پژوهشي واحد تحقيقاتي موزه ارائه گرديده است .

· سالن جانوران مهره دار :

اين سالن كه از بزرگترين سالنهاي موزه است و خود از نظر معماري ديدني است شامل انواع ماهيان ـ دوزيستان ـ خزندگان ـ پرندگان ـ پستانداران به صورت رده بندي و بازشناسي محيط زندگي و از نظر آموزشي نمونه هاي مشابه و اختلاف آنها نشان داده شده است .

· سالن كمك آموزشي و ديدنيهاي جهان خلقت :

در اين سالن بازديدكنندگان بخصوص دانش آموزان و دانشجويان با انواع وسايل كمك آموزشي در عالم طبيعي ( زيست شناسي ـ ظمين شناسي ـ جغرافياي طبيعي ) كار واحد تحقيقات و تكنولوژي آموزشي موزه تاريخ طبيعي كه در سطوح مختلف آموزشي از راهنمائي تا دانشگاه ها ( كارشناسي ارشد ) تهيه گرديده آشنا مي شوند . اهم نمونه هاي اين سالن عبارتند از :

موزه های تاريخ طبيعی اصفهان تلفیق تاريخ طبيعت و جهان آفرينش

وسايل آموزشي زيست شناسي ، زمين شناسي

تابلوهاي آموزشي علوم طبيعي

مولاژهاي مربوط به انسان شناسي و جانورشناسي به صورت متنوع و تشريحي

مولاژ فسيلهاي كمياب بين المللي به صورت جداگانه و ارائه آن ها در تابلوهاي رده بندي

طرز تهيه نقشه هاي برجسته و قالب گيري مراحل مختلف جنين انسان به صورت مولاژ طبيعي

جنين هاي عجيب الخلقه

مراحل تشكيل فسيل از بي مهرگان و مهره داران

نمونه هايي از انسان شناسي

این بنا در خیابان سپه، چهارراه استانداری واقع شده و در تاریخ ۱ دی ۱۳۴۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


گزارش از سولماز محمدی


انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار