ساری،

نوروزی به یادماندنی با تفرج در پارک‌های جنگلی مازندران

حدود 40 پارک و تفرجگاه جنگلی در مازندران وجود دارد که در تعطیلات نوروز، مکانی مناسب برای تفریح و تفرج محسوب می شوند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، پارک جنگلی نور از بزرگترین جنگل های طبیعی کشور است که با مساحت سه هزار و 636 هکتار و قرار گرفتن در کنار جاده کناره و ساحل دریای خزر ، دارای موقعیتی بسیار ممتاز است.

پارک نور دارای گونه های گیاهی و جانوری متنوعی بوده و وجود گونه ذخیره گاهی و دارای ارزش ژتیکی بالا یعنی سپید پلت در مساحتی بیش از ۵۵۰ هکتار در داخل این پارک، آن را در مقایسه با سایر پارک ها ممتاز کرده است.

پارک جنگلی سی سنگان معروفترین پارک جنگلی شمال که در شهرستان نوشهر واقع شده است، نیز پذیرای مسافران نوروزی است.

این پارک به مساحت ۶۰۲ هکتار از تفرجگاه های شاخص کشور به شمار می رود و مساحت قابل توجه و قرار گرفتن در کنار دریا، زیبایی کم نظیری به آن داده است.

پارک جنگلی میرزا کوچک‌خان آمل با 440 هکتار مساحت در ۱۶ کیلومتری شهر آمل و در کنار جاده هراز قرار دارد، این پارک زیبا با جنگل‌های انبوه و همراه با جاده‌ای زیبا ، یکی از بزرگترین پارک‌های جنگلی استان مازندران است، رودخانه هراز که از ضلع شرقی این پارک می‌گذرد جلوه خاصی به جنگل بخشیده‌است.

پارک جنگلی زارع ساری از دیگر پارک های جنگلی مازندران است که در فاصله یک کیلومتری ساری و در جاده ساری– بهشهر و جنب بیمارستان سوانح و سوختگی زارع ساری قرار دارد. مساحت پارک ۷۰ هکتار بوده و دارای تیپ درختی بلوط – انجیلی است که در سال ۱۳۴۴ جهت جلوگیری از انهدام جنگل و بازسازی و احیاء آن با گونه های کاج تهران و زربین جنگلکاری شد.

پارک جنگلی تالار قائمشهر از دیگر پارکهای جنگلی مازندران است که به روی مهمانان نوروزی باز است، با فاصله تقریبی ۱۵ کیلومتر از شهرستان قائمشهر و در جاده ای معروف به جاده نظامی واقع شده است.

منطقه جنگلی جوارم سوادکوه که برای احداث پارک در نظر گرفته شده است در فاصله ۶ کیلومتری شهر زیراب و ۱۱ کیلومتری جنوب شهر شیرگاه و در ضلع شرقی جاده آسفالته فیروزکوه که یکی از سه ۳ جاده مهم ارتباطی تهران به استان مازندران است قرار دارد. این پارک ۳۶۲ هکتاری ، بخشی از جنگل است که برای تفرج در نظر گرفته می‌شود ولی در عین حال تلاش می‌گردد گیاهان و جانوران آن نیز در قالب برنامه‌ای مدون حفظ شود.

پارک جنگلی کشپل در فاصله ۵/۲ کیلومتری شهر چمستان قرار دارد و به لحاظ دارا بودن چشمه های آب فراوان حائز اهمیت بوده به گونه ای که در مجموع در محدوده تفرجگاه کشپل ۱۰ چشمه با دبی متوسط ۳ تا ۵ لیتر در ثانیه ، شناسایی شده اند ضمن این که رودخانه لاویج رود نیز از کنار این پارک زیبا عبور می کند.

پارک جنگلی رویان، ورگاویچ چالوس، پارک جنگلی فین چالوس، چالدره، صادرود ، دالیخانی و پارک جنگلی ایمیلی رامسر و گرگین آباد دودانگه ساری از دیگر تفرجگاههای مازندران به شمار می روند.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری مازندران گفت: آب و هوای مرطوب، تنوع گونه های درختی، نزدیکی به ساحل دریا و جاذبه های فراوان موجود در تفرجگاه ها و پارکهای جنگلی مازندران، این مناطق را در نوروز پرگردشگر کرده است.

احمدی به مسافران و گردشگران هشدار داد هنگام استفاده از جنگل و پارک های جنگلی، از روشن کردن آتش خودداری کنند و در صورت استفاده از آتش ، آنرا خاموش کنند تا از احتمال آتش سوزی جنگلها جلوگیری شود.

وی درباره حفظ و پاکسازی طبیعت از زباله هم افزود: با جمع آوری زباله در حفظ این تفرجگاه های زیبا تلاش کنند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.