باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

گرانفروشی در نقاب حاجی ارزونی

در شهری به بزرگی تهران کسبه‌ها گا‌ه با شگردهایی در پی سودجویی و کسب منافع شخصی هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در دنیای ما آدم‌ها، یک طرف خریدار است و طرفی دیگر فروشنده، خریداری که برای نیاز و فروشنده‌ای که برای امرار معاش با هم در ارتباط هستند.

این روز‌ها عده‌ای می‌خواهند ره صد ساله را یک شبه طی کنند، هدف و آرزویی که برایشان مهم نیست از چه راه و مسیری محقق شود.

وقتی در شهر قدم بر می‌داریم به کرات فروشگاه‌ها و مغازه هایی را می‌بینیم که تخفیف در عرضه کالا دارند و یا بنری با عنوان حاجی ارزونی بر سر در فروشگاه نصب کرده‌اند.

با نگاه به این شعار‌ها پا به فروشگاه یا مغازه می‌گذاریم، اما قیمت‌ها چیز دیگری را به ما نشان می‌دهد و آن هم حربه‌ای برای فروش با سود نامتعارف که این ترفند خود یک تخلف صنفی است و دستگاه‌های نظارتی به جد با این تخلفات برخورد خواهند کرد.

اما عده‌ای از مردم نادانسته با نگاه به تخفیف هایی که گا‌ها به ۷۰ تا ۸۰ درصد تخفیف هم می‌رسد از این فروشگاه‌ها خرید می‌کنند و کاسبی یک عده‌ای را رونق می‌بخشند.

اما در قانون هم مجازات‌ها و جریمه‌های گرانفروشی‌ چندان هم بازدارندگی ندارند و دلیل این موضوع هم مبلغ پایین جریمه‌ها است.

یک متخلف همیشه برای هر تخلف خود، جریمه نمی‌شود و صرفا بعد از صد‌ها و شاید هزاران باری که مرتکب گرانفروشی می‌شود در دید دستگاه‌های نظارتی قرار می‌گیرد و آن قدری به سود رسیده است که یکبار جریمه شدن برایش به چشم نیاید.

بر اساس این گزارش قرار است قوانین و جرایم تعزیراتی دستخوش تغییرات شود و باید انتظار داشت تا با افزایش نرخ جریمه‌ها تخلفات کمرنگ‌تر می‌شود یا نه؟!

البته در این بین هستند کسبه‌های منصفی که با حداقل سود کالای خود را به دست مشتری می‌رسانند و رضایت مشتری برایشان ارزش است و باید از این افراد تقدیر کرد که خوشبختانه دستگاه‌های نظارتی بر این موضوع تاکید ویژه‌ای دارند.

در همین راستا محمدی، مدیر تعزیرات حکومتی استان تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: رویکرد تعزیرات نباید صرفا جریمه باشد و می‌توان از کسبه‌های منصف و نمونه که مردم از این فروشنده‌ها رضایت دارند، تقدیر و تشکر کرد و این روند تجلیل از کسبه‌ها در اولویت برنامه ما در گشت‌های تعزیرات است.

گفتنی است؛ فروشنده‌ها می‌توانند به جای فروش کالا با سودهای نامتعارف و گزاف فروش خود را با سود کم بالا ببرند و شعار سود کمتر، فروش بیشتر را محقق کنند. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار