پس از کِشت در محیط آزمایشگاه؛

پیوند موفقیت‌آمیز سلول‌های بنیادی به چشم یک بیمار در ژاپن

پژوهشگران ژاپنی بافت شبکیه به دست آمده از سلول‌های بنیادی را با موفقیت به چشم یک بیمار پیوند زدند.

پیوند موفقیت‌آمیز سلول‌های بنیادی به چشم یک بیمار در ژاپنبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از آسیا ویژن، پژوهشگران ژاپنی بافت شبکیه به دست آمده از سلول‌های بنیادی پرتوان القایی یک فرد اهداکننده را با موفقیت به چشم فرد بیمار پیوند زدند.

عمل پیوند بافت شبکیه بر روی چشم بیمار که مردی 60 ساله و مبتلا به «دژنراسیون ماکولا» (تباهی لکه زرد چشم) بود، به مدت یک ساعت در بیمارستان مرکز پزشکی شهر «کوبه» ژاپن با موفقیت انجام شد.

پژوهشگران برای کشت بافت شبکیه چشم، سلول های بنیادی پرتوان القایی را از بدن فرد دیگری که از سیستم ایمنی خاصی برخوردار بود، گرفتند تا احتمال پس‌زدن آن در بدن فرد گیرنده پایین باشد. بافت به‌دست‌آمده پس از یخ‌زدایی و کِشت در محیط آزمایشگاه تقریبا به میزان نامعینی تکثیر می شود.

پژوهشگران ژاپنی می گویند این اولین عمل موفق پیوند سلول‌های پرتوان القایی از یک فرد اهداکننده است که «پیوند آلوژنیک»، پیوندی که در آن بیمار بافت پیوندی را از فردی غیر از خود دریافت می کند، نامیده می‌شود.

در سال 2014 میلادی، یک فرد مبتلا به بیماری چشم تحت عمل پیوند بافت شبکیه با استفاده از سلول‌های پرتوان القایی خودش قرار گرفت که بیش از 900 هزار دلار هزینه دربرداشت. این در حالی است که روش جدید پیوند با استفاده از سلول‌های بنیادی پرتوان القایی فردی به غیر از خود بیمار با یک دهم این هزینه انجام می شود.

پژوهشگران قصد دارند با انجام این عمل بر روی پنج بیمار دیگر، احتمال سرطانی شدن بافت پیوندی و پس‌زدن در بدن فرد گیرنده را مورد مطالعه قرار دهند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
France
ناشناس
۲۳:۲۹ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
سلام اگه بخوایم برای عمل پیوند به ژاپن برویم چطور باید اقدام کنیم
Iran (Islamic Republic of)
امید
۲۳:۴۲ ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
با سلام من بیماری اشتارگات در ایران و خارج از کشور در چه مرحله ی هست در ایران که به پژوشگاه رویان تماس گرفتم گفت فاز حیوانی هستیم در خارج در چه مرحله ی هست با تشکر
آخرین اخبار