تفهیم متون ایرانی به کمک رشته تذهیب/ بازار کار گسترده هنرآموزان پس از اخذ دیپلم

تذهیب رشته برای تفهیم و تزیین متون باارزش بوده و دانش آموختگان آن امکان فعالیت های گسترده هنری و ایجاد فعالیت هایی مرتبط با این رشته تحصیلی را دارند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رشته تذهیب و تشعیر یکی از رشته های زمینه هنر در شاخه کار‌دانش محسوب شده و ترکیبی از هنرهای تذهیب و تشعیر را به هنر آموزان یاد می دهد؛ این رشته در مجموع از 5 مهارت تشکیل شده که شامل طراحی نقوش اسلیمی و خطا‌یی، طراحی نقوش هندسی، طراحی نقوش جانوری، طراحی نقوش فرنگی و تذهیب و تشعیر را شامل می شود.
 
تذهیب را می توان مجموعه ای از نقش های بدیع و زیبا دانست که نقاشان و مذهبان برای هرچه زیبا‌تر کردن کتاب های مذهبی، عملی، فرهنگی، تاریخی، دیوان اشعار و قطعه های زیبای خط به کار می‌برند.  
 
تربیت مذهبانی برای تزیین متون ایرانی
هدف از تشکیل این رشته تربیت استادان تذهیب است که این مجموعه‌های زیبا را در قسمت‌های مختلف کتاب‌ها بکار گیرند تا صفحه‌های زرین ادبیات جاودان و متون مذهبی سرزمین خود را زیبای بصری ببخشند در واقع اطراف صفحه‌ها با طرح‌هایی از شاخه ها و بند های اسلیمی، ساقه، گل ها و برگ های خطا‌یی یا بندهای اسلیمی تزیین می‌شوند.
 
هنر‌جویانی که در این رشته تحصیل می‌کنند توانمندی‌های مرتبط با رشته تذهیب را برای عملیاتی کردن آموخته‌ها کسب می‌کنند که شامل افزودن نقوش حیوانی به منظور تفهیم بیشتر مطالب کتب علمی و ادبی، توانایی کاغذ سازی، توانایی کار تشعیر و اجرایی کردن آن، تزیین مطالب کتاب با نقوش گل و برگ و طراحی نقوش هندسی، اسلیمی، ایرانی در متون نامبرده است.
 
بازارکار دانش آموختگان رشته تذهیب کجاست؟
فارغ‌التحصیلان این رشته می توانند به صورت فردی یا گروهی و حتی خود‌اشتغالی به بازار کار راه یافته و به فعالیت های اقتصادی بپردازند.
    
فعالیت به عنوان یک مذهب کار ماهر در بازار کار، طراح نقوش مختلف، تهیه تابلو های تذهیب و تشعیر، فعالیت در کارگاه های خصوصی، اشتغال در مراکز صنایع دستی و میراث فرهنگی، فعالیت در زمینه آموزش رشته  مورد نظر در مراکز آموزشگاهی،  اشتغال در مراکز هنری اداره تبلیغات اسلامی، وزارت ارشاد و مواردی دیگر از این قبیل برای هنر آموزان رشته تذهیب امکان اشتغال وجود دارد.
 
گستره وسیع تحصیلات دانشگاهی برای هنرآموزان رشته تذهیب
هدف از طراحی رشته های کار‌دانش تامین نیاز بازار کار و نیروی ماهر بوده و فارغ‌التحصیلان می‌توانند مستقیما وارد بازار کار شوند اما اگر دانش آموختگان این رشته‌ها تمایل به ادامه تحصیل داشته باشند پس از اخذ دیپلم حرفه ای می‌توانند برای ادامه تحصیل در مقاطع کاردانی و کارشناسی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و علمی کاربردی به تحصیل بپردازند.
 
رشته‌های نقاشی ایرانی، نگارگری، صنایع دستی، هنر های تجسمی، گرافیک، صنایع فرش، عکاسی، زینت آلات، نقاشی دیواری، چوب و رشته‌هایی با چنین زمینه های هنری برای دانش آموخته گان رشته تذهیب امکان ادامه تحصیل را فراهم می‌کند.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار