یاسوج؛

احیای بازی های بومی و محلی لازمه نشاط اجتماعی است

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: احیای بازی های بومی و محلی لازمه نشاط زندگی اجتماعی است که باید به آن توجه شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از یاسوج ؛ سید موسی خادمی در آیین اختتامیه بازی های بومی محلی مشک و ملار در روستای سرابننیز گچساران اظهار داشت که برپایی جشنواره های بازی های بومی و محلی به عنوان ابزاری برای ترویج تحرک و نشاط سالم ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

وی با اشاره به وجود آیین های غنی بومی و خرده فرهنگ ها در کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد که دوری از جمود فکری و آماده سازی اقشار مختلف جامعه برای کسب و کار در عرصه های تولید و خدمت به مردم بدون برگزاری جشن های شاد امکان پذیر نیست.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد جشنواره های بومی و محلی را بهترین راهکار حفظ مواریث کهن اسلامی و ایرانی خواند.

خادمی از مسئولان فرهنگی و ورزشی کهگیلویه و بویراحمد خواست تا نظیر جشنواره مشک و ملار را در سایر نقاط این استان برگزار کنند.

وی، بهار را مظهر اعتدال دانست و گفت که همان طور که فصل بهار به دلیل اعتدال هوا زیباست میانه روی در هر کاری می تواند آن را به سرانجام مطلوب خود برساند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد به 2 انتخاب سرنوشت ساز در سال جاری اشاره کرد و گفت: انتخابات 29 اردیبهشت هم برای انتخاب مدیران محلی متخصص و هم انتخاب رئیس جمهوری نقشی سرنوشت ساز در توسعه و اقتدار ایران دارد.

وی از مردم خواست در انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهرها و روستاها با حضوری گسترده و آگاهانه بار دیگر شعور سیاسی خود را به نمایش بگذارند.

جمشید جهانزاده هنرمند مشهور گچسارانی تلویزیون و سینمای ایران نیز در این آیین با اشاره به حضور اقوام مختلف لر، ترک، کرد، بختیاری، اصفهانی، بهبهانی و بندری در گچساران گفت که داشتن پیشینه فرهنگی مشترک مانند موسیقی، پوشش لباس زنان و مردان، آواها و نواها و خرده فرهنگ های دیگر سبب افزایش همدلی بین مردم این خطه شده است.

این هنرمند به تحمل سختی ها و ناملایمات فراوان از سوی مردم ایران در دوره های مبارزه با رژیم ستمشاهی، جنگ تحمیلی، تحریم ها و مشکلات دیگر اشاره کرد و افزود که امنیت و آرامش امروز ایران اسلامی ثمره همبستگی ملی است که باید با برنامه ریزی اصولی برای افزایش کیفیت زندگی مردم تلاش شود.

وی، شادی را لازمه زندگی سالم دانست و خواستار تدوام جنگ های شادی سالم و به دور از آسیب های اجتماعی برای زندگی با نشاط شد.

آئین اختتامیه بازی های مشک و ملار با حضور هنرمندان کشوری، مسئولان استانی، اقشار مختلف مردم گچساران و مسافران نوروزی در روستای سرابننیز از توابع گچساران برگزار شد.

بازسازی آیین سنتی چوب بازی، موسیقی سنتی و طنز در فضایی شاد از جمله برنامه ها بود.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.