گرگان؛

یادداشت شهروند خبرنگار: مراقب حیوانات در جاده‌های گلستان باشید

شهروند خبرنگاری از شهرستان گمیشان مشاهدات خود را درباره مرگ حیوانات در تصادفات جاده‌ای برای ما ارسال کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گلستان؛ هرروز که برای رسیدن به اداره محل کارم در گرگان، حدود ۶۰ کیلومتری را ازشمال گمیشان به گرگان را طی می‌کنم تقریبا هر روز لاشه حیوانات را در جاده و یا در حاشیه آن میبینم. 

این لاشه‌ها مربوط به حیواناتی مانند شغال، گربه، سگ و حتی روباه است که براثر تصادف با خودرو‌ها عبوری در جاده بین بندر ترکمن و آق قلا کشته شده اند.

یادداشت شهروند خبرنگار: مراقب حیوانات در جاده‌های گلستان باشید

با خود می‌گویم این‌همه لاشه هرروز در جاده نشان ازدیاد این جانوران و سعی آنان برای پیدا کردن غذا در حاشیه جاده‌هاست که ما انسان‌ها چه عمدی وچه سهوی، هم باعث آلودگی محیط زیست وهم مرگ جانوران است.

باز هرچه فکر می‌کنم این موضوع به خودمان برمی‌گردد که ناخواسته هم باعث آلودگی محیط‌زیست وهم باعث مرگ جانوران شدیم.
دوستم می‌گفت: رعایت نکردن قوانین و فرهنگ رانندگی یکی از دلایل اصلی تصادفات جاده‌ای با حیوانات است.

ناصر دوست دیگرم که راننده کامیون است، در مورد لاشه شغالی که روی جاده افتاده بود نظر دیگری داشت.

او گفت: قبلاً در استان گلستان بخصوص در منطقه شمال گمیشان اثری از شغال در جاده‌ها نبود، اما در این چند سال تعدادشان خیلی زیاد شده به‌طوری‌که وقتی در جاده تردد می‌کنی به فراوانی آن‌ها را می‌بینی که ترسی از ماشین ندارند و به دنبال غذا هستند وبیشتر تلفات را شغال‌ها دارند.

البته سالیان دور که برای سرکشی به زمین‌های کشاورزی‌مان می‌رفتیم انواع خرگوش و روباه می‌دیدیم که در زمین‌هایمان لانه داشتند و حتی بچه‌هایشان را در کنارشان می‌دیدیم.

اما الان تعداد آن‌ها به تعدادانگشتان دست در منطقه نیست وشاید هم ما انسان‌ها زیستگاه اصلی این حیوانات را تخریب کرده ایم که مجبورهستنند برای خوردن غذا که همان زباله‌های ما است به حاشیه جاده‌ها نزدیک شوند و البته با این کار ذائقه غذای آن‌ها عوض شده است.

یادداشت شهروند خبرنگار: مراقب حیوانات در جاده‌های گلستان باشید
اما نکته مهم این است که ما انسان‌ها با دخالت‌های بیجا به صورت ناخواسته و با رانندگی بد و انداختن زباله‌های شهریمان در حاشیه جاده‌ها باعث افزایش تلفات جانوری در جاده‌ها شده ایم و به نابودی این جانوران کمک کرده ایم.

هرچند وظیفه حفظ حیات جانوران و منابع زیست محیطی وظیفه تک تک ماست، اما اطلاع رسانی و نصب تابلو‌های تردد حیوانات در مسیر جادها، گامی کوچک، اما مهم برای جلوگیری از مرگ و میر جانوران در جاده‌ها است.

اما رانندگان و مسافران نوروزی که در جاده‌های گلستان تردد می‌کنید ضمن رعایت نکات ایمنی هنگام رانندگی درجاد‌ها به خصوص هنگام شب، هم به سلامتی خود وهم به محیط زیست جانوری این مرز بوم کمک کنید تا فرزندانمان در آینده عکس جانوران بومی منطقه مانند روباه ترکمنی که درمعرض خطر انقراض قراردارد را در لابه لای کتاب‌های درسی جستجو نکنند.




ارسال : آرمان گل


انتهای پیام/پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.