ساری؛

هشدار پلیس فتا مازندران درباره شگرد جدید مجرمان سایبری در ایام نوروز

مسافران نوروزی مراقب باشند در انجام معاملات بانکی به صورت کارت به کارت در دام مجرمان سایبری گرفتار نشوند.

سرهنگ محمدنژاد رئیس پلیس فتا استان مازندران در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،به مسافران نوروزی هشدارداد ، مراقب باشند در انجام معاملات بانکی به صورت کارت به کارت دردام مجرمان سایبری گرفتار نشوند.

وی با بیان اینکه شیوه تقاضای کارت به کارت یکی ازشگردهای مجرمان سایبری است، گفت: این افراد با تقاضا از شهروندان یا مسافران نوروزی در پای دستگاه‌های خودپرداز بانکی تلاش دارند تا با انتقال وجه ازکارت‌های بانکی سرقتی به کارت دیگران به اهداف خود برسند.

رئیس پلیس فتا استان مازندران به شهروندان ومسافران نوروزی توصیه کرد، اگرافراد ناشناس تقاضای استفاده ازخدمات بانکی به وسیله کارت بانکی شما را داشتند،به هیچ‌ وجه آن را نپذیرید.

سرهنگ محمدنژاد با بیان اینکه احتمال این که کارت بانکی دست افراد ناشناس مسروقه باشد،گفت: این کلاهبرداران بابیان اینکه سقف مجاز برداشت بیش ازتقاضای آنهاست و باید وجه بیشتر از نیاز خود را به کارت شما واریز و سپس با برداشت از حساب خود وجه نقد را به آنها بدهید، یا به شماره حساب شما واریز کرده و شما به کارت دیگری واریز کنید شما را به دردسر می‌اندازند.

وی گفت: درصورتی که کارت سرقتی باشد،باتوجه به واریزشدن به حساب بانکی‌تان،شما ‌باید درمراجع قضایی پاسخگو باشید.

وی افزود: به هیچ عنوان برای افراد ناشناس عملیات بانکی انجام ندهید.

رئیس پلیس فتا استان مازندران درخصوص دیگرشگردهای مجرمان گفت : سارقان کف زن نیز با پرسه زدن دراطراف دستگاه‌ های خودپرداز از شما می‌خواهند برای آنها پول واریز کرده و وجه نقد آن را دریافت کنید که وجه پرداختی به شما کمتر از رقم واریزی شما است.

سرهنگ محمدنژاد درخصوص مسدود کردن کارت‌های بانکی به سرقت رفته یا مفقودشده،گفت: تمامی بانک‌ها امکان مسدودسازی کارت‌های بانکی را درهمان لحظه فراهم کرده‌اند،به این صورت که با برقراری تماس تلفنی با شماره‌های اعلام شده و دادن مشخصات خود ازقبیل شماره ملی و شماره شناسنامه می‌توان کارت موردنظر را مسدود کرد و برداشت و انتقال وجه دیگرمیسرنیست.

وی با اشاره به خدمات بدون کارت دستگاه‌هایATMازسوی برخی بانک‌ها نیزافزود: در این روش بدون همراه داشتن کارت و فقط با دانستن شماره کارت و رمز ورود می‌توان عملیات مسدودسازی کارت بانکی را انجام داد.

رئیس پلیس فتامازندران درباره نحوه استفاده ازقابلیت مسدودسازی کارت‌های بانکی ازطریق دستگاه خودپرداز گفت: این قابلیت در بانک‌ها متفاوت بوده ولی با مراجعه به اکثردستگاه‌های خودپرداز و انتخاب دکمه ثبت،می‌توان گزینه مسدودسازی رافعال کرد و با وارد کردن شماره کارت و رمزعبور کارت موردنظر را مسدود کرد.

سرهنگ محمدنژاد افزود : یکی دیگر ازروش‌های مسدودسازی کارت‌های بانکی ازطریق اینترنت بانک و نرم‌افزار موبایل بانک است که اکثر بانک‌ها گزینه مسدودسازی و غیرفعال کردن کارت‌های بانکی را دراختیار کاربران قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه پلیس فتا درایام تعطیلات نیزآماده خدمت رسانی به مسافران نورزی است،گفت: مسافران نوروزی می‌توانند در صورت مواجهه با موارد مشکوک گزارشات خود را درسایت پلیس فتا به آدرسwww.cyberpolice.ir بخش گزارشات مردمی اطلاع دهند.

انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار