غار 70 میلیون ساله ی استان مرکزی آماده میزبانی از گردشگران

غار زنده نخجیر با فاصله بیش از 230 پله سنگی در دل کوه آماده میزبانی از گردشگران است

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛ بیش از دویست و سی پله سنگی را که طی می کنی به غار زنده هفتاد میلیون ساله نخجیر استان مرکزی در دل کوه تخت می رسی ، غاری که آماده میزبانی از گردشگران است .
کارشناس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی می گوید : دوازده کیلومتر از این غار هفت طبقه آماده بازدید شده و با داشتن دالانها و دهلیزها حکایتی از رموز طبیعت است .
مشهدی  افزود : قندیل ها و کریستال های آهکی این غار به اشکال مختلف چون لاک پشت ، تمساح ، و عروس است .
او گفت : آب و هوای این غار علیرغم قرار گرفتن در زیر زمین مطبوع و دارای هواکش های طبیعی است .
غاز نخجیر  ، در10 كیلومتری شهرستان دلیجان حد فاصل جاده ارتباطی دلیجان به شهر نراق واقع شده است.
محوطه درونی این مجموعه كریستالیزه و دارای تزئینات بلوری و اسفنجی در كف، دیوارها و سقف است كه این تزئینات از ناب ترین نمونه های موجود درغارهای جهان محسوب می شود.
دهانه اصلی این غار 10 متر عرض و بین 10 تا 40 متر ارتفاع دارد كه هر گردشگر و بازدید كننده ای با گذر از این دهانه و ورود به غار به حیرت و تفكر فرو می رود.
رسوبات دولومیتی با رنگ آمیزی جاذب در جای جای غار، ظرفیت عظیمی از اسفنج های بلورین و كریستاله، باغ های مرجانی و مخروط های گل كلمی شكل را خلق كرده است.
غارنخجیر دارای تالارهای متعدد و حوضچه های آب، راهروهای طولانی، مسیرهای چكنده و چكیده های بلورین بسیار متنوع و زیبا و حتی در نقاطی منحصر به فرد است.
 زیباترین تالار این غار چهل ستون نام دارد و از دیگر تالارهای غار می توان به سفره عروس، دریاچه، برزخ، باغ وحش و چهل چراغ اشاره كرد.
وجود یك دریاچه در بخش انتهایی و زیردست غار كه دیواره، سقف و پیكره های اسرار آمیزآن را سنگ های عجیب محاصره كرده، زیبایی وصف نشدنی به این غار داده است
این غار70 میلیون ساله  در ده کیلومتری شهرستان دلیجان و پنج کیلومتری شهر نراق قرار دارد .
غار نخجیر در سال هشاد و چهار با شماره ی سیزده هزار و هشتصد و چهارده در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید .
انتهای پیام/ج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.