تظاهرات اردنی‎ها علیه توافق گازی با رژیم صهیونیستی

صدها نفر از مردم اردن با برگزاری تظاهرات ، خشم خود را از توافقات گازی این کشور با رژیم اسرائیل اعلام کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی ؛ صدها نفر از مردم اردن با برگزاری تظاهرات خشم خود را از توافقات گازی این کشور با رژیم صهیونیستی اعلام کردند و خواستار لغو این «قراردادهای شرم‌آور» شدند.

معترضان روز جمعه با حضور در خیابان‌های امان، پایتخت اردن، و حمل پرچم این کشور و پلاکاردهایی در مخالفت با این قراردادها، تظاهرات کردند؛ تازه‌ترین توافق گازی میان اردن و اسرائیل در سپتامبر گذشته امضا شد.

اعضای پویش ملی اردن نیز با تظاهرات کنندگان هم آوا شدند و از دولت اردن خواسته اند تا توافق سال 2016 را که «مانع توسعۀ اقتصادی و استقلال کشور است» لغو کند.

به گفته فعالان، در کنار وابستگی به تل آویو، پولی که براساس این توافق به اسرائیل پرداخت می‌شود، صرف گسترش ارتش این رژیم و اشغال‌گری سرزمین‌های فلسطینی می‌شود.

در سپتامبر 2016 توافقی میان کنسرسیوم گازی اسرائیل و شرکت انرژی برق اردن به ارزش 10 میلیارد دلار (9.25 میلیارد یورو) امضا شد.

براساس این توافق، شرکت انرژی نوبل آمریکا و دیگر سرمایه‌گذاران در بزرگترین میدان گازی اسرائیل در مدت 15 سال 8.5 میلیون متر مکعب گاز در اختیار شرکت ملی برق اردن قرار خواهد داد.

این توافق گازی با مخالفت گستردۀ مردمی در اردن روبرو و موجب شد تا هزاران نفر با حضور در خیابان‌ها، تصمیم دولت را برای «واردات گاز از دشمن صهیونیستی» محکوم کنند.

تظاهرات اخیر در حالی برگزار شده است که روزنامه اسرائیلی هاآرتص چند هفتۀ پیش گزارش داده بود که این رژیم از طریق یک شرکت میانجی آمریکایی به اردن گاز صادر می‌کند.

براساس این گزارش، صادرات گاز به دو شرکت اردنی، شرکت دولتی البوتاس العربیه و برومین اردن، از ژانویه آغاز شد. این دو شرکت 3 سال پیش توافقی 15 ساله به ارزش 500 میلیون دلار با شرکت تمر اسرائیل امضا کرده بودند تا از آن گاز خریداری کنند. وزارت امور خارجه آمریکا در آن زمان به عنوان میانجی انعقاد این قرارداد، عمل کرده بود.

اردن در ماه‌های اخیر بارها صحنه اعتراضات مردمی در مخالفت با هزینه های بالای زندگی و بیکاری بوده است.

دولت‌های اردن و مصر، تنها رژیم‌های عربی هستند که به صورت آشکار، با رژیم اسرائیل روابط دیپلماتیک دارند.

تل آویو و امان در سال 1994 توافق صلح امضا کردند؛ این در حالی است که بسیاری از مردم اردن به شدت مخالف عادی‌سازی روابط با رژیم اشغال‌گر اسرائیل هستند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار