بوندس‌لیگا؛ از جنگ‌ جهانی تا جام جهانی

رقابت هاي لیگ آلمان قدمت 111 ساله دارد و در 28 ژانويه 1900 شروع شده است. البته بوندس لیگا از سال 1962 شکل گرفت.

بوندس‌لیگا؛ از جنگ‌ جهانی تا جام جهانی
به گزارش گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان اتحایه فوتبال آلمان (Deutscher Fussball-Bund) که بنام مخفف DFB شناخته می‌شود، در بیست و هشتم ژوئیه ۱۹۶۲ تصمیم گرفت بازی‌های سراسری فوتبال آلمان را در لیگی با عنوان Bundesliga برگزار کند. به این ترتیب، تاسیس این لیگ معتبر را می‌توان ۲۸ ژوئیه ۶۲ دانست. نخستین فصل بوندسلیگا فصل ۱۹۶۳ و ۱۹۶۴ بازی شد .
 
قبل از تاسیس بوندسلیگا، در سال ۱۹۳۲ فلیکس لینمان (Felix Linnemann) رییس سابق اتحادیه فوتبال آلمان (DFB) لیگ حرفه‌ای (Profiliga) فوتبال آلمان را تحت نام «لیگ شاهنشاهی» یا «لیگ سلطنتی» (Reichliga) تاسیس کرد. در این لیگ فقط بهترین باشگاه‌های فوتبال آلمان می‌توانستند بازی کنند. اما این لیگ مورد قبول برخی باشگاه‌های محلی نبود چرا که با شرایط موجود، این باشگاه‌ها نمی‌توانستند در آن شرکت کنند.
 
تا اینکه در در تابستان ۱۹۶۲ بعد از اینکه تیم ملی آلمان در یک چهارم پایانی جام جهانی شیلی حذف شد، هرمن نویبرگر (Hermann Neuberger) که بعدها رئیس اتحادیه فوتبال آلمان شد، پیشنهادی برای بازسازی و ایجاد ساختاری جدید برای فوتبال و لیگ آلمان داد. در ۲۸ ژوئیه همان سال، DFB در دورتمند (Dortmund) تشکیل جلسه داد و تصمیم بر آن گرفت که فصل ۱۹۶۳ و ۶۴ را با سیستم لیگ حرفه‌ای بوندسلیگا به اجرا در آورد.
 
در ابتدا بوندس لیگا با ۱۶ تیم آغاز به کار کرد که پنج تیم از لیگ جنوب، پنج تیم از لیگ غرب، سه تیم از شمال، 2 تیم از جنوب غربی و یک تیم از برلین با هم به رقابت پرداختند. هر تیم در دیدارهای رفت و برگشت به مصاف تیم های دیگر می رفت و در نهایت تیمی که بیشترین امتیاز را از مجموع دیدارها کسب می کرد، به مقام قهرمانی فوتبال آلمان می رسید.
 
مسابقات بوندسلیگا در همه ورزش‌ها، حرفه‌ای و در سطح استانداردهای ملی برگزار می‌شوند. از نظر دسته‌بندی سطح تیمی، معمولا" رقابت‌های بوندسلیگا به دسته یک و دسته 2 تقسیم می‌شوند. در فوتبال، بوندسلیگای یک. Bundesliga) در بالاترین سطح است. قهرمان بوندسلیگای یک، قهرمان کشور آلمان (Deutscher Meister) محسوب می‌شود. بعد از بوندسلیگای یک، بوندسلیگای 2 Bundesliga) قرار دارد.
 
بوندس لیگا از سال دوم 18 تیمی شد و به جز فصل 1991-92 که با 20 تیم برگزار شد در بقیه سالها با 18 تیم برگزار شد و اکنون نیز 18 تیمی است.
 
در آغاز دهه ۷۰ بوندس لیگا به دلیل رسوایی تقلب در بازی ها به میزان چشمگیری اعتبار خود را از دست داد که البته در آلمان لطمه زیادی به علاقه فوتبالدوستان و هواداران وارد نکرد، علت آن هم قهرمانی در جام ملت های ۱۹۷۲ اروپا و جام جهانی ۱۹۷۴ در کشور خودشان مقابل هلند بود.
 
بورسیا مونشن گلادباخ به عنوان نخستین باشگاه، در این دهه توانست دو سال پیاپی (۷۱ - ۱۹۷۰) قهرمان آلمان شود. بلافاصله پس از آن بایرن مونیخ در قهرمانی بوندس‌لیگا هت تریک کرد (۱۹۷۲ - ۱۹۷۳ - ۱۹۷۴) و تاکنون فقط باشگاههای مونشن گلادباخ (۱۹۷۵تا ۱۹۷۷) و خود بایرن (۱۹۸۵ تا ۱۹۸۷ و ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۱) موفق به تکرار آن شده‌اند. بهترین پیروزی در تاریخ بوندس لیگا نیز در کارنامه مونشن گلادباخ است که سال ۱۹۷۸ مقابل بوروسیا دورتموند۱۲ بر صفر به پیروزی رسید.
 
رکورد بیشترین حضور تماشاگران در بک فصی بوندسلیگا مربوط به فصل 2005-2006 است که به طور میانگین 40 هزار و 779 نفر از بازیهای دیدن کردند. بورسیا دورتموند ، در اکثر فصلهای بوندسلیگا دارای بیشترین میانگین تماشاگر است.
 
کارل هاینز کوربل با 602 مسابقه ، رکورد دار بازی در بوندسلیگا محسوب میشود. مانفرد کالتز با581 مسابقه دوم  و الیور کان با 557 مسابقه سوم است. گرد مولر با 365 گل رکورددار گلزنی در بوندسلیگا است.
 
بایرن مونیخ با 24 قهرمانی در بوندسلیگا از این نظر رکوردار است و بعد از این تیم ، تیمهای مونشن گلادباخ و دورتموند با 5 قهرمانی هستند. این موضوع باعث شد برخی روزنامه‌نگاران آلمانی بایرن مونیخ را به خودروی بنزی تشبیه کنند که با سرعت در جاده قهرمانی می‌تازد و رقیبان انتظار پنچر شدنش را می‌کشند. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار