پژوهشگر اقتصادی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

مقابله با قاچاق،مستلزم ارتقاء و تأمین تجهیزات و سخت افزارهای نظارتی مناسب است

محقق و پژوهشگر اقتصادی گفت:مقابله مؤثر،کارآمد و اثرگذار با پدیده شوم قاچاق،بدون تأمین و ارتقای تجهیزات سخت افزاریِ نظارتیِ مناسب،راه به جایی نخواهد برد.

مقابله با قاچاق،مستلزم ارتقاء و تامین تجهیزات و سخت افزارهای نظارتی مناسب است
به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مقابله ومبارزه مؤثر با پدیده قاچاق کالا، یکی از ضروریات فعلی اقتصاد کشور محسوب می شود، امری که رهبر معظم انقلاب، در سخنرانی نخستین روز از سال 1396 در حرم مطهر رضوی در بخشی از فرمایشاتشان به آن اشاره فرمودند، در ذیل این گفت و گو، راهکارهای مؤثر برای حصول این امر، مورد بررسی قرار می گیرد.

فریده رفعت پناه، محقق و پژوهشگر اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به ضرورت مقابله با قاچاق کالا به عنوان آفت و موریانه‌ای ویران کننده برای اقتصاد کشور، اظهار داشت: در طول سالیان اخیر، تلاش‌های بسیاری برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: کاهش حجم قاچاق کالا از 25میلیارد دلار به 15 میلیارد دلار، موید عمقِ اقدامات انجام شده برای مقابله با پدیده شوم مورد اشاره است.

محقق و پژوهشگر اقتصادی عنوان کرد: علی‌رغم تلاش‌های مُجدانه ای که در این خصوص عملیاتی شده، اما بازهم رقم موجود قابل اعتنا و نگران کننده است و می طلبد برای کاهش هر چه بیشتر آن، تدابیر و تمهیدات مؤثرِ ویژه‌تری اتخاذ شود.

رفعت پناه گفت: در این میان کمبود نیرو و امکانات یکی از چالش های اساسی در حصول توفیقات هر چه بیشتر در امر مبارزه و مقابله با قاچاق کالا محسوب می شود.

وی افزود: یکی از کاستی‌ها و نارسایی‌های موجود در این بخش، به حجمِ انبوه واردات کالای قاچاق باز می گردد که تکثر، گوناگونی و تنوع آن، نظارت هر چه بیشتر برای مهار و کنترل آن را با دشواری هایی همراه ساخته است.

محقق و پژوهشگر اقتصادی عنوان کرد: تجهیزات و دستگاه‌های موسوم به ایکس ری، از نمونه ادواتی محسوب می شود که در مقابله و مبارزه با این پدیده شوم نقش عمده ای ایفاء می کند.

وی افزود: تجهیز مبادی ورودی کشور به چنین تجهیزاتی، باعث رصد و کنترل هر چه دقیق‌تر در این عرصه خواهد شد و به تبع، در چنین شرایطی با عنایت به افزایش ضریب شناسایی محصولات قاچاق، انگیزه و جسارت قاچاقچیان را برای اقدام به چنین ناهنجاری اقتصادی تضعیف خواهد کرد.

رفعت پناه گفت: بالا رفتن نا امنی برای قاچاقچیان و تشدید ضریب ریسک آن، یقیناً در کاهش هر چه بیشتر پدیده مذکور مؤثر خواهد بود.

وی افزود: تأمین اعتبارات لازم برای خرید چنین تجهیزاتی از ضروریاتی است که باید در صدر اولویت دستگاه های ذی‌ربط قرار گیرد.

محقق و پژوهشگر اقتصادی عنوان کرد: بر اساس اخبار و گزارشات منتشر شده در رسانه ها، مقامات دولتی، رایزنی هایی را برای حصول این امر(تخصیص و تأمین اعتبار برای خرید تجهیزات موسوم به ایکس ری) در دستور کار قرارداده اند، اما می طلبد ضریب تسریع حصول این امر با شتاب هر چه بیشتری همراه شود.

وی افزود: استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و به کار گرفتن توانمندی‌های داخلی برای ساخت و تولید چنین تجهیزاتی از دیگر الزاماتی است که باید مد نظر مسئولان ذی‌ربط قرار گیرد و قطعاً با حصول این امر، در مقابله با قاچاق کالا و به تبع آن در تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی نیز گام های ارزنده و شایسته تری برداشته خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار