در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد:

سرمایه گذاران داخلی امنیت ندارند/ لزوم ارتقای کیفیت محصولات در سطح جهانی

یک کارشناس اقتصادی گفت: واردات بی رویه محصولات ،قاچاق کالا و نوسانات نامتعارف بازار نشان از نبود امنیت در بین سرمایه گذاران داخلی است.

حمیدرضا هوشجان کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: سرمایه گزاران اقتصادی کشور بعلت مسائلی از قبیل واردات بی رویه محصولاتی که امکان تولید آن در کشور وجود دارد و همچنین نوسانات نامتعارف بازار و پولشویی های اضافه امنیت ندارند.
 
وی با اشاره به اتفاقاتی چون پدیده شاندیز،گفت:مسئولان باید از رخداد چنین مواردی درجهت جذب ، تضمین و تأمین امنیت سرمایه گذاری جلوگیری کنند.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: همچنین بعد از وقوع چنین اتفاقاتی باید شرایط را به نحوی مدیریت می‌کردند تا موضوع به این حد عمومی نشود، چراکه علاوه بر ایجاد ترس و هراس بین سرمایه گذاران برای ورود آنها به عرصه،قبح کار شکسته شد.
 
هوشجان درباره لزوم گسترش صادرات و تسهیل آن نیز گفت:ارتقای کیفیت کالاهای داخلی در حد جهانی ،نوع بسته بندی و ارائه خدمات پس از فروش از جمله مهمترین عوامل ایجاد رغبت برای فروش محصولات هر کشوری است.
 
وی ادامه داد:بازار تجارت جهانی WTOشعاری دارد"فروش محصول پایان قرارداد نیست بلکه شروع یک تعهد است" بنابراین برای ورود به بازار جهانی محصولات ما ،باید این ویژگی را در خود تقویت کنند،این درحالیست که بسیاری از کالاهای داخلی ما از این ویژگی بدورند.
 
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ما باید در ابتدا صادرات با کیفیت آن دسته از محصولاتی که مهد آنها هستیم را در اولویت قرار دهیم افزود: بهتر است صادرات مس ،خشکبار ،مرکبات و ...... را سرلوحه مراودات خود با سایر کشورها قرار دهیم .
 
هوشجان ادامه داد:البته این امر باید با حذف خام فروشی محصولات محقق شود ،کالاها را فرآوری کرده و با تقسیم آنها به کالاهای ریز ضمن ایجاد اشتغال از خروج ارز جلوگیری کرده و سود بیشتری از آن کشور می‌شود.
 
این کارشناس اقتصادی افزود: با اینکه ما مهد زعفران هستیم ولی متأسفانه با خام فروشی ،آن را تناژی می‌فروشیم در حالیکه سایر کشورها بر فروش مثقالی و گرمی آن اهتمام می ورزند و اشتباه ما را تکرار نمی کنند.
 
وی تصریح کرد: ما به جای صرف سرمایه و انرژی در صادرات محصولاتی که مهد آنها هستیم به صادرات خودرو هایی می‌پردازیم که با کیفیت ترین آنها توسط سایر کشورها تولید و صادر می شود.
 
این کارشناس اقتصادی در پایان گفت:منظور این نیست که در صادرات خودرو تلاش نکنیم بلکه باید اولویت بندی کرده و طبق آن با بهترین کیفیت در بازار جهانی برای رقابت حضور یابیم.
 
 
انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار