کاهش نقدینگی آژانس برای راستی‌آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای ایران

"یوکیا آمانو" تاکید کرد اگر بودجه آژانس افزایش نیابد، ادامه فعالیت‌های راستی‌آزمایی در ایران ممکن نخواهد بود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آسوشیتدپرس؛ "یوکیا آمانو"، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نسبت به کمبود بودجه این آژانس ابراز نگرانی کرد و اظهار داشت در صورتیکه بودجه این نهاد بین‌المللی افزایش نیابد، ادامه فعالیت راستی‌آزمایی در ارتباط با فعالیت‌ هسته‌ای ایران وجود نخواهد داشت.

 آمانو از آمریکا و دیگر کشورها خواست حجم کمک‌های مالی به آژانس را افزایش دهند. وی در این باره گفت: سامانه بازرسی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملا در معرض تهدید قرار گرفته است. فقط در صورتیکه آمریکا و دیگر کشورها کمک‌های مالی بیشتری را در اختیار آژانس قرار دهند، پیگیری فعالیت‌های راستی‌آزمایی در ایران ممکن خواهد شد..

آمانو اعلام کرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم‌اکنون 370 میلیون یورو بودجه در اختیار دارد؛ اما برای ادامه فعالیت در سال 2018 دست‌کم نیازمند 2.1 درصد افزایش بودجه است تا مجموع نقدینگی خود را به 400 میلیون دلار برساند. وی حتی در سفر اخیر خود به واشنگتن از دولت "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا، خواسته بود کمک‌های مالی آژانس را افزایش دهد. 

درخواست آمانو از دولت ترامپ در حالی مطرح می‌شود که وی پیشنهاد کاهش یک سومی بودجه وزارت خارجه آمریکا را مطرح کرده است. ترامپ قصد دارد کمک مالی آمریکا را به سازمان ملل و دیگر سازمان‌های وابسته به آن از جمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، کاهش دهد و یا حتی آن را حذف کند. آمریکا در شرایط کنونی تامین‌کننده حدود 25 درصد از بودجه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و مشخص نیست آیا به اعطای این کمک مالی در آینده ادامه خواهد داد یا خیر.

نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه بسیاری مخالف طرح کاهش بودجه ترامپ هستند و احتمالا کنگره با آن موافقت نخواهد کرد.

این گزارش حاکیست، انجام بازرسی‌های آژانس از فعالیت هسته‌ای ایران تحت عنوان "راستی‌آزمایی"، برای این نهاد بین‌المللی حدود 9.9 میلیون دلار هزینه در بر دارد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار