سفير پيشين انگليس در آمريکا: ادعای دست داشتن لندن در شنود مکالمات ترامپ احمقانه است

سفير پيشين انگليس در آمريکا ادعای بي پايه و اساس عليه ستاد ارتباطات دولت انگليس درخصوص دست داشتن در شنود مکالمات ترامپ را توهینی برزگ علیه لندن بيان کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «کريستوفر مي ير» در گفتگو با شبکه تلويزيوني سي ان ان گفت: پيش کشيدن چنين اتهامي عليه دستگاه شنود داخلي انگليس و طرح اين ادعا که اين دستگاه به درخواست باراک اوباما ، رئيس جمهور پيشين آمريکا گفتگوهاي تلفني برج ترامپ را شنود کرده است نه تنها بي پايه و اساس بلکه احمقانه است. 

وي افزود: ما در انگليس تصور مي کرديم دولت آمريکا به خاطر طرح چنين اتهامي عذرخواهي کرد اما دوباره از رئيس جمهور ترامپ و شان اسپايسر شنيديم که براي ادعاي خود شاهد هم تراشيده اند و نام «جورج نپالوتانو» را بر زبان آورده اند. از ديدگاه ما اين موضع گيري فقط موجب شد توهيني که ضد لندن مطرح شد، عميق تر شود و نشان از بي مسئوليتي و بي دقتي افرادي دارد که به سادگي اتهام زني مي کنند. 

می یر تصریح کرد خيلي جالب است که تکرار کنم در نشست پرسش و پاسخ کميته ي اطلاعاتي مجلس نمايندگان ، مايک راجرز ، مدير اداره امنيت ملي آمريکا هم بر مزخرف و مضحک بودن اين ادعا تاکيد کرد و گفت: هيچ شاهدي در اختيار ندارند که ثابت کند رئيس جمهور اوباما چنين درخواستي را از دستگاه شنود دولت انگليس مطرح کرده باشد.
 
وي افزود: مايک راجرز در پاسخ به پرسش عضو کميته ي اطلاعاتي مجلس نمايندگان آمريکا مبني بر آينکه آيا سندي وجود دارد که ثابت کند رئيس جمهور اوباما چنين درخواستي را از  ستاد ارتباطات دولت انگليس(GCHQ) داشته است يا خير تاکيد کرد چنين ادعايي از اساس رد مي شود زيرا با توافق بين دو کشور که چندين دهه ادامه داشته است، در تضاد قرار مي گيرد.

کريستوفر مي ير در پاسخ به اين پرسش که بوريس جانسون ، وزير امور خارجه ي انگليس قرار است، به واشنگتن سفر کند آيا وي بايد انتظار عذرخواهي از دولت ترامپ داشته باشد يا خير گفت: قطعا همين گونه است. اما اينکه آيا وزير امور خارجه ي تازه کار آمريکا از همتاي انگليس خود عذرخواهي کند يا خير را بايد منتظر ماند و ديد زيرا چنين اتهامي بسيار جدي است و همانگونه که راجرز تاکيد کرد اين اتهام کاملا خلاف توافقنامه هاي موجود بين دو کشور است. توافقنامه اي که بر اساس آن کشورهاي عضو گروه پنج  از جمله کانادا ، استراليا ، نيوزيلند ، آمريکا و انگليس را متعهد مي کند ضد همديگر اقدام جاسوسي نکنند. از سوي ديگر چنين درخواستي را بايد وزير خارجه ي پيشين انگليس امضا کرده باشد. به همين علت است که لندن چنين ادعايي را مضحک و مزخرف مي داند و انتظار دارد از آقاي جانسون رسمي عذرخواهي شود.        

وي بار ديگر بر جدي بودن چنين اتهامي تاکيد کرد و افزود: انگليس و آمريکا در روابط دوجانبه به چنين ادعاهايي نياز ندارند و من اطمينان دارم دستگاه هاي اطلاعاتي دو کشور همچنان به همکاري با يکديگر ادامه خواهند داد چرا که اين همکاري از جنگ جهاني دوم به اين سو ادامه داشته است. 

کريستوفر مي ير مطرح شدن چنين اتهامي را از زبان رئيس جمهور آمريکا ضد انگليس، عاملي دانست که روابط دو کشور را پيچيده تر مي کند.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار