قم,

مادر،واژه ای سرشارازعشق

زن مظهر آرامش الهی و نمود محبت خداوند در روی زمین به بندگان است و حضرت فاطمه زهرا(س) الگوی تمام عیار زنان عالم و مادر معنوی امت هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم؛حضرت زهرا(س) کلید سعادت و دارنده مقام شفاعت در هر دو جهان هستند و ایشان برای شیعیان و محبان خود چه گناهکار و چه غیر گناهکار دعا کردند و آنچه در قیامت هم فریادرس محبان حضرت زهراست مقام شفاعت این بانوی آسمانی است. این بانو به قدری در نزد خدا منزلت دارد که در روز قیامت آن قدر به اذن خداوند شفاعت می‌کند تا او راضی شود و این موضوع بیانگر اوج احساس عشق و علاقه میان خالق و یک مخلوق و بنده پاک است.
 
خبرنگار مهر، «زن» و «مادر»، واژه‌ای سرشار از عشق است که از ژرفای جان بر می‌آید و مظهر آرامش الهی می‌شود. حضرت فاطمه زهرا(س) که زادروزش را روز زن نامیدند، فراتر از این، مظهر خلقت است. اسوه تمام عیار مکارم و قله رفیع فضائل که در همسرداری، بی‌نظیر و در تربیت فرزندان تاریخ‌ساز و انسان‌ساز، بی‌بدیل هستند. کوثری بی‌مانند که مقام نبوت را به مقام امامت متصل کرد و برای همیشه حامی اسلام حقیقی و ولایتمداری شد.

 همتی یکی از استادان حوزه علمیه قم گفت: در بیان جایگاه و مقام والای زن ،خداوند با خلقت زن و موجودی به نام مادر، بخشی از محبت بی‌انتهای خود را به بندگانش در روی به نمایش گذاشت.روز زن که سالروز ولادت باسعادت این اسوه بشریت و فرزندش امام خمینی(ره) است .

وی افزود: اگر محبت مادری نبود هیچ انسانی در روی زمین پرورش نمی‌یافت و آنچه مادر را در میان جهان هستی خاص می‌کند این است که مادر از تمام هستی خود برای دیگران گذشته و هستی خود را فدای دیگران می‌کند و خداوند که خود هستی‌بخش است نسبت به بندگان رفتاری به مراتب مهربان‌تر از مادر دارد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد:با اشاره به روایتی در مورد پیامبر اسلام (ص) و امیرالمومنین(ع) ، همانطور که حضرت رسول(ص) و حضرت علی(ع) پدران معنوی این امت هستند، حضرت زهرا(س) هم مادر معنوی این امت است و هر کس مانند ایشان رفتار کند اجازه دارد ایشان را مادر خطاب کند.

همتی اظهار کرد: حضرت زهرا(س) تمام هستی خود را برای ولایت و هدایت بندگان داد و اگر ایشان برای ولایت و احیای اسلام جانبازی نمی‌کرد برای همیشه زحمات پیامبر(ص) در همان روزهای نخست بعد از رحلت ایشان از بین می‌رفت.

حجت‌الاسلام تراشیون، کارشناس تربیتی و استاد حوزه علمیه قم، از زاویه تربیتی به سیره درس آموز فاطمی نگریسته و تاکید دارد که تربیت فاطمی بر محور خداپرستی و بندگی خداوند است و حضرت زهرا(س) در همه شرایط به فرزندان خود آموختند که مطیع خداوند باشند.

وی گفت:با اشاره به این که تربیت حضرت زهرا(س) یک تربیت هوشمند و مبتنی بر آموزه های دینی است، همین تربیت منحصر به فرد و دینی موجب شد که ائمه(ع) در همه شرایطی زندگی خود بندگی خدا را بر هر چیز دیگری ترجیح دهند.

وی افزود: این که ائمه(ع) توانسته‌اند انسان‌های تاریخ ساز شوند به دلیل تربیتی است که حضرت زهرا(س) به آن‌ها آموخته است و این شیوه تربیتی حضرت زهرا(س) نه تنها زمنیه هدایت فرزندانشان بلکه زمینه هدایت تمام بشریت را فراهم کرد.

به گفته این استاد حوزه علمیه قم، امام خمینی(ره) هم با استفاده از همین آموزه‌های مکتب فاطمی بود که توانستند زمینه بیداری ملت ایران و پیروزی انقلاب اسلامی را فراهم کنند.
حجت‌الاسلام تراشیون افزود:، حیا را یکی از مهم‌ترین عناصر تربیت فاطمی ذکر کرد و حضرت زهرا(س) نه تنها حیا در برابر نامحرمان را به فرزندان خود به خوبی آموخته بودند بلکه به فرزندان خود آموختند که حیا از خداوند نیز لازمه زندگی دینی است و اگر انسان در برابر خداوند حیا داشته باشد به بالاترین مرتبه و درجه در عالم هستی دست پیدا می‌کند.
امروزه مادران در نظام اسلامی وظیفه دارند که تربیت فرزندان خود را به الگو برداری از حضرت زهرا(س) انجام دهند زیرا اگر بتوانند فرزندان خود را بر محور سبک زندگی فاطمی تربیت کنند به طور یقین فرزندان آنها نه تنها برای مردم ایران بلکه برای تمام بشریت تاریخ ساز بوده و خواهند توانست سرنوشت جامعه بشری را به مدد تربیت فاطمی که دارند تغییر دهند.

آیت‌الله ربانی مهمویی یکی از استادان سطح عالی حوزه علمیه گفت: با بیان این که حضرت زهرا(س) سرآمدترین الگو در همه عرصه‌ها برای زنان است، حضرت زهرا(س) با مدیریت بسیار دقیق و جهاد ولایی خود توانستند برای همیشه در تاریخ در نقشه دشمن را برای حذف مقام امامت در جامعه نقش برآب کنند.

وی افزود: حضرت زهرا(س) همواره به پدر گرامیشان حضرت رسول الله(ص) می‌فرمودند که من برای زن چیزی بهتر از خانه‌داری و تربیت فرزند و دورشدن از نامحرمان را سراغ ندارم که همواره در پاسخ به این سخنان حضرت زهرا(س)، رسول خدا(ص) می‌فرمودند پدر به فدای تو باد.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه اظهار کرد: حضرت زهرا(س) در تمامی لحظه‌های نورانی زندگی خود تنها برای رضایت خدا زندگی کرد و ایشان بسیار کثیر العباده بودند و خدا را عاشقانه عبادت می‌کردند ولی کثیر العباده بودن ایشان به معنای گوشه‌نشینی در خانه و عبادت نبود بلکه روح خداپرستی در تمامی کارهای ایشان حتی خانه‌داری و تربیت فرزند نمود داشت.

آیت‌الله ربانی خاطرنشان کرد:سند شناخت حضرت زهرا(س) را خطبه فدکیه عنوان کرد، در طول تاریخ کسی نیامده که بتواند کلامی با این عمق و معنا را  بیان کند و روح توحید و خداپرستی و بندگی خدا در کلمات این خطبه موج می‌زند.

وی افزود: حضرت زهرا(س) کوثری است که مقام نبوت را به مقام امامت متصل کرد و با پیوند میان امامت و نبوت برای همیشه از اسلام حقیقی و خلیفه الله در روی زمین به حمایت برخاست.
روح تعبد، همسرداری و تربیت فرزندان صالح در وجود مبارک حضرت فاطمه زهرا(س) موج می‌زند و این سبک زندگی که توأم با فقر و روحیه قناعت به دست آمده، می‌تواند در شرایط کنونی اقتصاد جامعه، بهترین الگو برای رونق بخشی به اقتصاد خانواده و تکثیر نسل باشد.

حجت‌الاسلام  رضایی بیرجندی افزود: در این زمینه، سیره فاطمی را بسترساز تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و حضرت زهرا(س) با وجود این که از نظر معیشتی در وضعیت مطلوبی قرار نداشتند با این بهانه فرزندآوری را ترک نکردند و اگر به زندگی این بانوی بزرگوار نگاه کنیم می‌بینیم فرزندان ایشان فاصله سنی کمی از هم دارند.

نویسنده برجسته حوزوی افزود: فقر مالی موجب نشد که فرزندان حضرت زهرا(س) تربیت درستی نداشته باشند بلکه این بانوی بزرگوار با سبک زندگی ناب اسلامی خود فرزندانی تاریخ ساز، انسان‌ساز و ولایت‌مدار تربیت کردند.

وی گفت:با تأکید بر این که امروز متأسفانه عده زیادی از خانواده‌ها فقر و مشکلات مالی را بهانه قرار داده و از فرزندآوری پرهیز می‌کنند،  خط مقدم تولید کالای داخلی داشتن نیروی داخلی است و اگر ما در جامعه دارای نیروی کار فعال نداشته باشیم در آینده‌ای نه چندان دور حتی با وجود برنامه ریزی های پیچیده اقتصادی باز به دلیل کهولت سن در کشور مجبور به واردات خواهیم شد.

حجت‌الاسلام رضایی خاطرنشان کرد: حضرت زهرا(س) از تمامی هنرهای که داشتند مانند ریسندگی برای کمک به اقتصاد خانواده کمک می‌گرفتند و بانوان هم در جامعه اسلامی بهتر است به جای این که مصرف کننده صرف باشند با احیای هنرهای دستی و سنتی و به عبارت دیگر احیای مشاغل خانگی به احیای چرخه اقتصاد و تولید ملی کمک کنند تا فشار زندگی در جامعه میان زن و مرد تقسیم شده و زن و شوهر بتوانند در زندگی با وقت گذاشتن بیشتر برای فرزندان و تربیت آنها زمینه ساز یک تمدن نوین اسلامی شوند.

زهرایی شدن زنان و مردان آن چیزی است که جامعه امروز برای رسیدن به افق‌های توسعه به آن نیازمند است،فاطمه(س) مادر معنوی امت است.
 
انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار