بررسی عملکرد فدراسیون بوکس در سال ۹۵؛

تیم ملی بوکس و ۴ سرمربی!

فدراسیون بوکس در سال ۱۳۹۵ کارنامه جالبی ندارد و این را می‌توان از نتایج کسب شده در مسابقات دید.

تیم ملی بوکس و ۴ سرمربی!به گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان،تیم ملی بوکس کشورمان این روز‌ها با سرمربی کوبایی خود، آماده حضور در رقابت‌های کشور‌های اسلامی، آسیایی و جهانی می‌شود. با این حال ما قصد داریم نگاهی اجمالی به وضعیت بوکس کشورمان در یک سال گذشته و از ابتدا سال ۱۳۹۵ داشته باشیم.
 
مسابقات انتخابی المپیک
درست اسفند سال گذشته بود که همه منتظر آن بودند تا ببینند تیم ملی بوکس در مسابقات انتخابی المپیک چند سهمیه کسب می‌کند. بوکسور‌های ایرانی در المپیک ۲۰۱۲ لندن عملکرد خوبی داشتند و بسیاری را به کسب نتایج خوب امیدوار کرده بودند. در ابتدای کار علیرضا استکی به عنوان سرمربی وقت تیم ملی بوکس کشور انتخاب شد تا تیم ملی را برای حضور در مسابقات انتخابی المپیک در شهر کیانان چین آماده کند. احسان روز بهانی ستاره بوکس آن روز‌های کشورمان که توانسته بود پیش از این سهمیه المپیک را کسب کند در تیم اعزامی به مسابقات حاضر نبود. 
 
همچنین به صلاحدید فدراسیون و در خلال اردوی داخلی برای تیم ملی اردویی در کشور اوکراین هم در نظر گرفته شد و پس از آن ۸ ملی پوش ایران راهی مسابقات انتخابی المپیک در چین شدند. پیش از این قرار بود ۱۰ بوکسور راهی چین شوند که محمد حاج عباسی به دلیل هم وزن بودن با احسان روزبهانی و کسب سهمیه در این وزن از حضور در رقابت‌ها کنار رفت و امید احمدی صفا هم با نامه‌ی فدراسیون جهانی به دلیل حضوردر مسابقات کیک بوکسینگک از دور رقابت‌ها حذف شد. با این که انتظار می‌رفت ۸ ورزشکار ایرانی از میان ۱۹۰ ورزشکار حاضر بتوانند چند سهمیه المپیک را کسب کنند هیچ کدام موفق به این امر نشدند.
 
پویا ناوی، آرمین امجدیان، دانا اسماعیل زاده، اسماعیل ارمشی، سجاد کاظم زاده، سجاد مهرامی و مجید سپهوند ملی پوشان ایران بودند که در چین نتوانستند سهمیه المپیک را کسب کنند.
 اما این پایان کار نبود. پس از مسابقات چین علیرضا استکی از سمت هدایت تیم ملی برکنار شد تا عبدالرضا انصاری جایگزین وی شود. تیم ملی بوکس کشورمان این بار هم با ۸ بوکسور به نام‌های سجاد محمدپور، احسان سپهوندی، فروتن گل آرا، هادی ماکویی، امین قاسمی پور، سیاوش امیدی، سالار غلامی و محمد علی شهیدی راهی مسابقات انتخابی بوکس در آذربایجان شد. اما این بار هم بوکسور‌های ایرانی نتوانستند سهمیه‌ای بگیرند تا یکی از بدترین نتتایج بوکس رقم بخورد.
 
احسان روز بهانی و مسابقات المپیک
احسان روز بهانی با توجه به حذف تمام بوکسور‌های ایرانی در مسابقات انتخابی المپیک تن‌ها بوکسور ایران بود که جواز حضور در مسابقات المپیک ریو را پیدا کرد. روز بهانی که پیش از المپیک از شرایط تمرینی نسبتا خوبی سود می‌برد زمانی که وارد ریو شد صحبت از آن کرد که می‌تواند در فینال المپیک حاضر باشد. هدایت تیم ملی بار دیگر در المپیک تغییر کرد تا این بار اکبر احدی شانس آن را پیدا کند تا با حدادی راهی المپیک شود، اما با این حال احسان روز بهانی در همان گام‌های نخست از دور رقابت‌ها کنار رفت تا همه را شوکه کند. با این اتفاق پرونده بوکس ایران عملا در سال ۱۳۹۵ بسته شد، زیرا به واسطه مسابقات المپیک در این رشته هیچ مسابقه دیگری برگزار نشد. همچنین نا گفته نماند که با حذف روز بهانی از مسابقات المپیک و بازگشت به ایران این رشته وارد حواشی زیادی شد که در نهایت باعث شد نام روز بهانی تا پایان سال ۹۵ دیگر در لیست تیم ملی قرار نگیرد.
 
 ۲ مدال حاصل تلاش بوکسور‌های در تورنمنت‌های مختلف
تیم ملی بزرگسالان بوکس کشورماندر مجموع و در سال ۱۳۹۵ به غیر از مسابقات انتخابی المپیک و المپیک در دو تورنومنت یکی در اوکراین و یکی در جمهوری آذربایجان به میدان رفت که حاصل آن به ترتیب یک مدال برنز و طلا بود. البته به غیر از بزرگسالان کشورمان تیم ملی جوانان ایران در مسابقات جمهوری آذربایجان موفق به کسب ۴ مدال برنز شد. 
 
تیم ملی بوکس و ۴ سرمربی
تیم ملی بوکس کشورمان در سال ۱۳۹۵ از ابتدا تا انت‌ها شاهد حضور ۴ سرمربی بود. علیرضا استکی در مسابقات انتخاتبی المپیک هدایت تیم ملی را بر عهده داشت که حاصل آن حذف همه بوکسور‌های ایرانی در این مسابقات بود. پس از وی عبدالرضا انصاری در مسابقات انتخابی المپیک در جمهوری آذربایجان هدایت تیم ملی را بر عهده داشت که نتیجه آن هم شکست تمام نمایندگان ایرانی بود. اکبر احدی هم به عنوان سومین سرمربی تیم ملی با احسان روز بهانی به مسابقات المپیک رفت که نتایج کسب شده در آن بهتر از دیگر نتایج نبود. 
 
تیم ملی بوکس کشورمان، اما از مرداد تا دی ۹۵ بدون سرمربی بدون سرمربی به کار خود ادامه داد و خبری هم از مسابقات و یا تورنومنتی نبود تا سرانجام مسئولان فدراسیون با خیمنز بار بارو کوبایی به توافق رسیدند. وی دهم دی ماه به ایران آمد و هدایت تیم ملی را بر عهده گرفت. بار بارو و کمیته فنی فدراسیون در اقدامی جالب توجه دست به جوان گرایی بزرگی زدند تا همه را به آینده این رشته امیدوار کنند. حالا بسیاری از جمله مسئولان فدراسیون معتقدند که بوکس ایران با بار یبارو می‌تواند در طولانی مدت شاهد اتفاق‌های خوبی باشد.
 
همه مشکلات تقصیر داوری است! 
متاسفانه رشته بوکس هم مانند برخی دیر از رشته‌ها با حواشی زیاد داوری رو به روست. متاسفانه این روز‌ها و این حواشی‌ها کار را به جایی رساند که اتفاقات بدی رخ داد. پس از آن که تیم‌های ملی ایران در هیچ کدان از مسابقات انتخابی المپیک و یا مسبقات مختلف موفق نبودند تقصیر را به گردن داوری و بو دار بودن آن انداختند. همچنین احسان روزبهانی هم در المپیک دست به چنین عملی زد. این اتفاقات البته تن‌ها در مسابقات بین المللی رخ نمی‌دهد بلکه در مسابقات دالخلی هم چنین است. به طوری که در مسابقات قهرمانی کشور در زاهدان دیدم که حتی چند بوکسور با داوران درگیری فیزیکی پیدا کردند.
 
حواشی بوکس
بوکس در کشور ما همواره دچار حواشی بوده است. کم بود امکانات، کم بود بودجه و فراهم نبودن بسیاری از امکانات از جمله مواردی است که بسیاری را برای فعالیت در این رشته دلسرد کرده است. 

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار