از تولد تا تکامل لیگ برتر ایتالیا

لیگ فوتبال ایتالیا از سال ۱۸۹۸ آغاز شد و از سال ۱۹۲۹ به شکل فعلی برگزار می‌شود.

از تولد تا تکامل لیگ برتر ایتالیابه گزارش گروه ورزش باشگاه خبرنگاران؛بین شروع مسابقات قهرمانی در سال ۱۸۹۸ تا بعد از فصل ۱۹۲۸، قهرمان ایتالیا پس از یک دوره مسابقه بین برندگان لیگ‌های منطقه‌ای مشخص می‌شدند. رقابت‌های اولیه در ایتالیا هیچ شباهتی به لیگ‌های فعلی نداشت. این مسابقات، تورنمنت‌های کوچکی بودند که در بعد از ظهرهای آفتابی انجام می‌شدند. نخستین دوره این بازی‌ها در ۸ ماه مه ۱۸۹۸ در تورین برگزار شد. در آن دوره چهار تیم شرکت داشتند: جنوا و سه تیم تورینی اینتر ناسیوناله تورینو، تورینه‌زه و جاناستیکا تورینو.

به دلیل وقوع جنگ جهانی اول، این رقابت‌ها بین سال‌های ۱۹۱۶ تا ۱۹۱۹ برگزار نشد، اما بلافاصله بعد از آن دوباره این مسابقات با همان شیوه قبلی به راه افتاد. در هرج و مرج و بی‌نظمی دوران پس از جنگ، دو فدراسیون فوتبال مدعی مسابقات قهرمانی ایتالیا بودند.

سال ۱۹۲۹ شیوه برگزاری مسابقات تغییر کرد. از آن زمان دیگر مسابقات در بین برندگان لیگ‌های منطقه‌ای برگزار نشد، بلکه در بین تمام تیم‌های شرکت‌کننده انجام گرفت و مدت زمان مسابقات نیز طولانی‌تر شد و برای نخستین بار تا سال بعدش هم ادامه یافت. رقابت‌های سری A. با این نام، نخستین بار سال ۱۹۴۶ به طور منظم آغاز شد و این تقریبا هم‌زمان بود با تاسیس «لیگا کالچو» در ۱۴ مه ۱۹۴۶. ابتدا فقط یک لیگ حرفه‌ای کاملا ایتالیایی تشکیل شد که در آن در سال ۴۸ - ۱۹۴۷، ۲۱ تیم شرکت داشتند (تا امروز، بیشترین تعداد باشگاه حاضر در سری A). تغییر شکلی که پس از آن اتفاق افتاد، سری A و سری B را هرکدام با ۱۸ تیم به وجود آورد. از همان زمان هم سری A. این نام را به خود گرفت.

 از فصل ۰۵ - ۲۰۰۴ این لیگ با شرکت ۲۰ تیم برگزار می‌شد و پیش از این در طول سال‌های مختلف ۱۶ - ۱۸ - ۲۰ و حتی ۲۱ تیمه هم برگزار شده بود. سه تیم آخر جدول که در طول فصل کم‌ترین امتیازات را کسب می‌کردند راهی لیگ دسته دوم (سری B) می‌شدند و به همین صورت سه تیم اول سری B. به سری A. صعود می‌کردند. 

عنوان قهرمانی سری A را اسکودتو میگویند که به معنی سپر کوچک است. موفقترین تیم در سری A یوونتوس است که ۳۱ بار قهرمان شده است. تیم‌های میلان و اینتر نیز با ۱۸ قهرمانی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

تیم اینتر با ۸۴ فصل حضور در سری A از این نظر رکوردار است و تیم‌های یووه و رم با ۸۳ حضور در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

پائولو مالدینی، بازیکن فراموش نشدنی میلان با ۶۴۷ مسابقه در سری A. رکوردار حضور در این مسابقات است و پس از او خاویر زانتی آرژانتینی با ۶۱۵ و فرنچسکو توتی با ۵۹۳ مسابقه قرار دارند. توتی اگر در پایان این فصل از فوتبال خداحافظی نکند، با حضورش در رقابت‌های فصل آینده سری آ به رکورد زانتی برسد.
 
رکوردارداران گلزنی در سری A نیز سیلیو پیولا با ۲۷۴ گل و فرنچسکو توتی با ۲۴۴ گل هستند. به نظر نمی‌رسد کاپیتان محبوب رمی‌ها بتواند به رکورد پیولا برسد و توتی هرچند که سال‌ها در آروزی شکستن این رکورد بود، اما به احتمال زیاد به عنوان دومی قناعت می‌کند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار