افول شاخص‌های سلامت دهان و دندان حاصل بی‌توجهی به بیمه دندانپزشکی است

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی هشدار داد: اگر فکرى براى صنعت بیمه دندانپزشکى کشور نشود، سال به سال شاهد افول شاخص‌هاى سلامت دهان و دندان خواهیم بود.

نوید ناصری عضو دندانپزشک شورای عالی سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به اینکه طرح‌هاى يكسونگر مانند طرح فلورايدتراپى چاره اصلى ارتقاء سلامت دهان و دندان نيست، بیان کرد: این طرح بودجه هنگفتى از بخش سلامت را به خود اختصاص داده در حالی که بايد جامع تر و همه جانبه تر به سلامت دهان و دندان نگریست.

وی با اشاره به اینکه در كنار فلورايدتراپى، نهادينه كردن رعايت بهداشت دهان و دندان در دانش آموزان و آموزشهاى سلامت محور و پيشگيرانه بايد در اولويت قرار گیرند، افزود: نهادينه كردن اصول بهداشت دهان و دندان در اقشار مختلف جامعه باید با صرف هزينه هاى لازم و همت بخش‌هاى مختلف مانند صدا و سيما، وزارتخانه هاى آموزش و پرورش، علوم و فناوری و بهداشت و درمان به صورت يك عزم ملى درآيد.

وی رعايت بهداشت دهان به طور مستمر توسط مردم را اصل مهمی در سلامت دهان و دندان دانست و گفت: تنها با درمان ارزان يا حمايت كامل بيمه، سلامت تأمين نمى شود بلکه اين موضوع نقش كمك كننده دارد.

ناصری در خصوص راهکارهای پوشش بیمه ای و اقدامات پیشگیرانه در حوزه سلامت دهان و دندان عنوان کرد: در فاز نخست، دانش آموزان مقطع ابتدايى همراه با آموزشهاى دوره اى رعايت بهداشت دهان و دندان، بايد مراجعات شش ماهه منظم و مستمرى داشته باشند و در صورت عدم رعايت بهداشت يا عدم مراجعه، از پوشش بيمه اى خارج شوند.

وی اضافه کرد: در ادامه همين فاز، تمامى بانوان متأهلى كه احتمال باردار شدن را دارند، تحت پوشش خدمات دندانپزشكى و آموزش بهداشت دهان و دندان قرار گيرند و در صورت عدم رعايت، از پوشش بيمه اى خارج شوند و در فازهاى بعدى گروه‌هاى سنى و جنسى مختلف در مقاطع دبيرستان، دانشگاه، قشر سالمند و غیره نیز تحت پوشش بيمه دندانپزشكى قرار گیرند.

عضو دندانپزشک شورای عالی نظام پزشکی تصریح کرد: در ابتدا تعميم بيمه دندانپزشكى براى كل جمعيت، امكان پذير نيست و از سوى ديگر نظام قراردادها و خريد خدمت صنعت بيمه از دندانپزشكان باید به نحوی باشد كه نه نيازى به بيش‌اظهارى دندانپزشكان و نه تمايل به بيش اظهارى بيماران وجود داشته باشد. همچنین نه حق و حقوق دندانپزشكان پايمال شود و نه برخی بيش از حد منتفع شوند.

به گفته ناصری، بحث نظارت سيستماتيک، قانونمند و همراه با اخلاق‌مدارى در صنعت بيمه مى تواند مشكلات تجربه شده گذشته را برطرف و در عمل امكان اين بهره‌مندى را براى مردم فراهم سازد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار