کرمان؛

پنج شنبه‌ی آخرسال فرصتی برای یاد درگذشتگان

در پنج شنبه‌ی آ خرسال مردم با حضور در قبور شهدا و در گذشتگان یاد آنان را گرامی می دارند.

پنج شنبه‌ی آخرسال فرصتی برای یاد درگذشتگانبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازکرمان ؛ امروز عصر مزارهای شهدا و درگذشتگان برای پاسداشت یاد گذشتگان مملوء از جمعیتی است که روزها خاطرات فراوانی با هم داشتند. 

 عباس مهرانداز دکترای فرهنگ و زبان‌های باستانی درباره‌ی این رسم پسندیده از گذشته‌های دور می‌گوید: پاسداشت ارواح درگذشتگان از آیین هایی است که از دیرباز،  پیش از نوروز در ایران به شکل های گوناگون برگزار می شده است، آیینی که به صورت رفتن به گورستان و دیدار با اهل قبور هنوز هم به شکلی همگانی رایج است. این امر به ویژه برای خانواده هایی که در طول سال عضوی را از دست داده اند، وظیفه و تکلیف شمرده می شود.

 وی  بزرگداشت ارواح در گذشتگان را  با  جشنی به نام فرودگ در ایران  همراه می‌داند و می افزاید: در دورۀ ساسانی، جشنی در بیست و ششم اسفند در یادکرد و بزرگداشت فروهر درگذشتگان به نام فروردگ برگزار می شده است که احتمال  دارد این جشن  پس از اسلام با رسم «پنجشبۀ آخر سال»، بازدید از قبور و مراسم مربوط به آن استمرار یافته باشد، چرا که مردم بسیاری از سنت های گذشته را که با باورهای جدید منافات نداشته است،حفظ کردند.

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.