یزد؛

آب انبار میر برزگر ثبت ملی شد

آب انبار میر برزگر شهرستان اردکان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ ساشا ریاحی مقدم معاون میراث فرهنگی استان گفت:این آب انبار به صورت پاشیردار است و ورودی بنا که در سمت غرب قرار دارد، اتاقکی مشتمل بر یک سردر با ایوان بلند آجری با پوشش سقف هلالی و تزئینات آجری به شکل خفته و راسته در پیشانی آن است و آب انبار دارای پاشیر با پوشش سقف جناغی  می باشد.

  ریاحی مقدم  در ادامه به ویژگی های این آب انبار اشاره کرد و عنوان داشت: سالم بودن بنا که اکنون هم مورد استفاده قرار می گیرد به همراه وجود کتیبه ای سنگی در قسمت سر در بنا،که نام بانی و تبار آن به همراه تاریخ احداث بنا در آن ذکر شده است از بارزترین ویژگی این اثر می باشد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در مورد تاریخچه و وجه تسمیه این بنا گفت: بنابر سنگ نوشته ای که در سردر این آب انبار نصب است تاریخ احداث این بنا به سال 1351 هجری شمسی می رسد و بانی این بنا حاج رضا میربرزگر فرزند حاج آقا محمد احمد میرزا است که به همین دلیل این آب انبار به میربرزگر معروف است.

 با تلاش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد آب انبار میربرزگر با شماره 31617 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

آب انبار میر برزگر در محله دیلم شهرستان اردکان بنا شده است و قدمت آن به دوره پهلوی دوم می رسد.


انتهای پیام/ ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.