سالهای تنهایی گرگانرود

رودخانه گرگان رود به دلیل باتلاقی شدن سال‌ها بدون آب و ماهی شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ دیروز برای خرید ماهی به بازارماهی فروشان شهرستان ترکمن رفتم ماهی می‌خواستم به اندازه مصرف، قیمت‌ها قابل توجه بود، ماهیان دریایی بالای ۱۸ هزار تومان بودند، ماهی سفید ۱۸ هزار تومان چوب خورد، اما نبود کپور در بازار ماهی فروشان ترکمن خیلی به چشم می‌آمد.

تعدادشان به اندازه انگشتان دو دست، اما قیمتش باورنکردنی بالای ۳۰ هزار تومان در هر کیلو، وزن آن هم بالای ۳ کیلوگرم که نشان می‌داد کپورهای سن بالا هستند و از کپورهای جدید خبری نیست. قدرت خرید من روستایی که برای یک ماهی کپور بالای ۹۰ هزارتومان پول دادن واقعا سخت بود.
 
سالهای تنهایی گرگان رود 

از خرید ماهی کپور منصرف شدم باخودم گفتم امسال هم مثل سال قبل ماهی کپور مصرف نمی‌کنم از ماهی فروشان سوال کردم علت اصلی کمبود ماهی کپور چیست که در جواب گفتنند: صید ماهی کپوربرای صیادان منطقه آرزو شده است. ماهی کپور برای آمدن به ساحل و تخم ریزی باید به آب شیرین رودخانه وارد شود تا تخم ریزی کند اکنون در هیچ یک از رودخانه‌های منطقه خلیج گرگان و دریای خزر رودی جاری نیست که ماهی کپور خود رابه آن جا برساند.
 
سالهای تنهایی گرگان رود 

یادم نبود خودم از کسانی بودم که در سالیان نه چندان دور ماهیان رودخانه گرگان رود را با قلاب و گندلک صید می‌کردم و اصلا هیچ وقت برای خرید ماهی به بازار ماهی فروشان نمی‌رفتم. در طول سال آب گرگان رود همیشه جاری بود و انواع ماهی در آن زیست می‌کرد و ما هم گاهی به اندازه مصرف خودمان صید می‌کردیم چرا که خانه من در کنار رودخانه گرگانرود در روستای قلعه توماجلر شهرستان گمیشان است.

سالهای تنهایی گرگان رود 
 
از این رو تصمیم گرفتم سری به رودخانه بزنم، در گذشته، اسفند ماه پرآبی رودخانه گرگانرود بود، به کنار رودخانه رفتم با رودخانه مرده و سردی مواجه شدم دریغ از آب سالم و جاری، لجن و نیزار و درختچه‌های گز به فراوانی در کنار هم روییده و مامن اصلی حیوانات موذی شده بود.
 
 کاهش نزولات آسمانی، وجود سدهای متعدد و انحراف آب‌های روان‌های موجود منطقه که به رودخانه گرگانرود وارد می‌شد عواملی هستند که در حال و روز خراب این همسایه مهربان دیروزی تاثیر به سزایی داشته است.

سالهای تنهایی گرگان رود 
 
همسایه مهربان که مردم گلستان در چند سال گذشته از همنشینی با او لذت می‌بردند حالا تبدیل به نگرانی شده، چرا که کم آبی، بوی بد لجن زار بخصوص در فصل تابستان محل زندگی حیوانات موذی و ناقل بیماری‌ها و مشکلات دیگری شده است.

حاج عظیم این همسایه دیوار به دیوار گرگانرود گفته؛ یاد آن روز‌ها بخیر که در ایام نوروز گردشگران به رودخانه می‌آمدند و ماهی می‌گرفتنند و از مناظر زیبای حاشیه رودخانه لذت می‌بردنند و کشاورزان هم با آبیاری زمین‌ها خود بخصوص پنبه زار‌ها درآمد بالایی داشتند.

حاج عظیم می‌گوید؛ هنوز تور صیادی گندله ام (تور مخصوص ماهیگیری رودخانه ای) روی انبار خانه ام منتظر آب روان و هجوم سیل آسای ماهیان مهاجر به این رودخانه است.
قلاب ماهیگیری کریم همسایه دیگر رودخانه گرگانرود دربیرون خانه زنگ زده و افتاده گویی که این قلاب از دوران باستان به یادگار مانده است.

باورش برایشان سخت است چرا که در روزگاری نه چندان دور، گرگانرود آن قدر پرآب میشد که طغیان می‌کرد تا دو قدمی خانه شان می‌آمد و مراقب بودند که آب وارد خانه نشود با این حال عظیم و کریم حالا می‌گویند آرزو داریم طغیان گرگانرود را حتی به قیمت خسارت مالی یک بار دیگر ببینیم.

عظیم و کریم از مسئولان این سوال را دارند آیا روزی فرا میرسد که همه ساکنان حاشیه گرگانرود شاهدحضور دوباره آب در رودخانه باشند؟ آیا باز آن روز فرا می‌رسد که ماهیان کپور مسیر رودخانه گرگانرود را طی کرده و به بالادست برسند؟ آیا شریان حیاتی آب این رودخانه را مثل سابق در زندگیمان احساس خواهیم کرد؟ به امید آن روز...



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.