مشهد؛

کانون مساجدبایدمحل جوشش فرهنگ وهنر دینی باشد

مسجد مهمترین محور فعالیتهای دینی است که شامل فعالیتهای فرهنگی، هنری، اجتماعی، سیاسی و تمام فعالیتهایی که یک جامعه به آن‌ها نیاز دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سیدقاسم یعقوبی امام جمعه نیشابور در جمع مدیران کانون‌های فرهنگی وهنری مساجد شهرستان نیشابوروفیروزه گفت: مسجد مهمترین محور فعالیتهای دینی است که شامل فعالیتهای فرهنگی، هنری، اجتماعی، سیاسی و تمام فعالیتهایی که یک جامعه به آن‌ها نیاز دارد و در نگاه ما مسجد محور و کانون همه‌ی آن‌ها ست.
وی افزود: کانون مساجد باید محل جوشش فرهنگ وهنر دینی باشد و ما اگر بتوانیم این استعداد‌ها را که در شهرستانی مثل نیشابور که هنر خیز است وهنر پرور و در آن فکر فرهنگی بسیار مشهود است اگر بتوانیم آن‌ها را جذب کنیم می‌توانیم مساجد را آباد کنیم.
امام جمعه نیشابور خاطرنشان کرد: این کانونهای فرهنگی و هنری پیامش این است که اگر در محلی کانونی وجود دارد و در آن منطقه جوان‌ها اعم از مرد و زن فرهنگی و دارای فعالیت هنری است باید با این مسجد و پایگاه مرتبط بشود و ما اگر بتوانیم این اتفاق در مساجد را رونق بدهیم کار اساسی را انجام داده ایم.
حجت الاسلام و المسلمین سیدقاسم یعقوبی گفت: هر کس با هر فعالیت فرهنگی و هنری که دارد را جذب کانون کنیم اگر شاعر، قاری، مداح، نمایش نامه نویس و بازیگر است و هر کار فرهنگی که درمحله اتفاق می‌افتد باید آن کانون لیست این افراد را داشته باشد مثلا لیست خطاط، نقاش و هنرمند معلم و همه اطلاعات افراد فرهنگی و هنری محله را باید به صورت مسنجم و منظم در اختیار داشته باشد و در مناسبت‌های مختلف از ظرفیت آن‌ها استفاده نماید.
وی افزود:مسجد محل دوست یابی است، فکر هنر و استعدادهای ما بر این گلدسته‌های مسجد پیچک وار حرکت می‌کند و بالا می‌رود، این خیلی مهم است تا اینکه فکر و هنر انسان خاکی باشد و مثل پیچک روی زمین برود خود مطمئنا" آنکه به طرف بالا می‌رود از توان بیشتری برخوردار است.
امام جمعه نیشابور تصریح کرد:در نیشابور مسجد طراز اسلامی باید نهادینه شود و همه ما باید به این کلام برسیم وبر ما ست از نیشابور شهرستان شهید پرور و هنر خیز و هنر پرور بیشتر توقع داشتم.
محمدحسین عبداللهی مسئول دبیرخانه کانونهای فرهنگی و هنری مساجد استان خراسان رضوی هم در ابن دیدار گفت:: حوزه فرهنگ حوزه‌ای که خیلی درباره آن می‌شود صحبت کرد هم برکات آن زیاد است و هم آسیب‌ها.
وی افزود: بزرگترین مشکلی که در امور فرهنگی وجود دارد، عدم انسجام در نهادهای فرهنگی چه در وزارت ارشاد و چه در مجموعه کلان نهادهای فرهنگی است و باید مسئولین تلاش کنند که این انسجام به وجود بیاید.
مسئول دبیرخانه کانونهای فرهنگی و هنری مساجد استان خراسان رضوی گفت:وحدت در مسجد یک ضرورت است مگرسرمایه‌های اجتماعی ما چیست؟ که می‌توانیم با آن آسیب‌های اجتماعی را بر طرف کنیم امیدی به آینده و امیدوار کردن وظیفه ما است.
محمدحسین عبداللهی تصریح کرد: روحیه نشاط و شادابی مشارکت‌های اجتماعی، اعتماد عمومی، رضایت اجتماعی، سلامت فرهنگی، مصرف فرهنگی، اعتماد به رسانه‌های داخلی و رسانه‌های جمعی خودمان واعتماد به نهادهای حکومتی و مخصوصا دولت از جمله سرمایه‌های اجتماعی است که باید از آن‌ها در کانون‌ها استفاده کنیم.
انتهای پیام//ف. ج.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.