ییلدریم: در زمینه عادی‌سازی روابط، توپ در زمین اروپایی‌هاست/ ما موضع خصمانه‌ای نداریم!

نخست‌وزیر ترکیه در یک گفتگوی تلویزیونی، به موضوع بالا گرفتن تنش‌ها در روابط آنکارا با کشورهای اروپایی پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی تلویزیون تی آر تی، بن‌علی ییلدریم، نخست وزیر ترکیه، در یک گفتگوی تلویزیونی اظهار داشت: نخست وزیر هلند یکشنبه شب در پی تشدید تنش میان دو کشور، تلفنی با من گفتگو کرد. من در این گفتگوی تلفنی این موضوع را گوشزد کردم که این تنش‌ها می‌تواند به روابط دو کشور لطمه وارد کند. 

وی افزود: مارک روته، نخست وزیر هلند، تاکید کرد که وی نیز خواستار آن نبود که مسائل موجود به این نقطه برسد. روته پیشنهاد کرد که پس از سپری شدن این مسائل با یکدیگر دیدار و گفتگو کنیم. ما به این پیشنهاد وی پاسخ ندادیم. شاید لحن سخن گفتن ما موجب شد که وی چنین پیشنهادی را مطرح کند. نخست وزیر هلند صدایش را بلند کرد، من نیز صدایم را بلند کردم. 

نخست وزیر ترکیه در پاسخ به این سوال که آیا امکان حل بحران در روابط دو کشور وجود دارد،گفت: هلند به هواپیمای وزیر امور خارجه ما اجازه فرود نداد. این موضوع مغایر با آداب دیپلماسی بود. جلوگیری از ورود وزیر خانواده و سیاست های اجتماعی دولت ترکیه به سرکنسولگری ترکیه در روتردام نیز مسئله دیگری بود که موجب شد اوضاع از کنترل خارج شود. 

ییلدریم تصریح کرد: ما به این اقدامات به صورت متقابل پاسخ خواهیم داد. ما با همین روش‌ها جواب آنان را خواهیم داد. 

وی در ادامه گفت: مقامات هلند باید عذرخواهی کنند. کسانی را که مسبب این مسائل بودند، شناسایی کنند. این افراد باید درباره کارهایی که انجام دادند پاسخگو باشند. حقوق شهروندان ما که در هلند هدف حمله سگ‌های پلیس و اقدامات خشونت‌آمیز قرار گرفتند، باید احقاق شود. 

نخست وزیر ترکیه خاطر نشان کرد، پس از بحران اخیر میان ترکیه و هلند، سفرهای دیپلمات ها و مقامات بلندپایه ترکیه به هلند تعلیق شده و از سفیر این کشور نیز خواسته شده است که به آنکارا بازنگردد. 

ییلدیریم گفت: ما این روند را دنبال خواهیم کرد و هنگامی که شرایط و زمینه مناسب فراهم شود، مقابله به مثل خواهیم کرد. 

نخست وزیر ترکیه در بخشی دیگر از اظهاراتش، از رای دیوان دادگستری اروپا درباره حجاب دو زن مسلمان در فرانسه و بلژیک انتقاد کرد و رای این دادگاه را بسیار اشتباه و غیرقابل قبول دانست و گفت رای دیوان دادگستری اروپا با آزادی باورها،‌ حقوق بشر و آزادی پوشش مغایر است.

ییلدریم با تاکید بر اینکه این حکم تحت تاثیر شعارهای راست‌گرایان افراطی صادر شده است، گفت: چنین مسائلی به نفع صلح و روابط دوستانه نخواهد بود و موجب تشدید تنش و ناآرامی داخلی خواهد شد. این اقدامات عواقب جدی در پی خواهد داشت. این تصمیمات به صلح منطقه‌ای و جهانی کمک نخواهد کرد و تاثیر منفی بر روابط میان کشورها خواهد داشت. کسانی که چنین تصمیماتی می گیرند، قادر به مشاهده نتایج این تصمیمات در داخل نیستند. 

وی درباره موافقتنامه ترکیه و اتحادیه اروپا در خصوص پذیرش آوارگانی که از کشورهای اروپایی بازگردانده می شوند نیز گفت: قصد تهدید ندارم و فقط واقعیت را گوشزد می کنم. اروپا باید به جایگاه و نقشی که ترکیه در منطقه دارد توجه و این موضوع را درک کند که ممکن است با چه تهدیدی مواجه شود. من از آنها می خواهم در این باره فکر کنند. 

نخست وزیر ترکیه در پاسخ به این سوال که اروپا چه اقداماتی باید برای عادی‌سازی دوباره روابط با ترکیه انجام دهد؟ گفت: این مسئله ای است که اروپایی ها باید به آن فکر کنند. توپ در زمین آنها است. آنها باید برای بهبود روابط با ترکیه تلاش کنند. آنان نمی توانند در این زمینه از ما خواسته ای داشته باشند. موضع ترکیه کاملا واضح و شفاف است. ما موضع خصمانه‌ای نداریم. میلیون ها تن از شهروندان ما در کشورهای اروپایی زندگی می کنند و ما باید آنان را از محتوای تغییرات در قانون اساسی ترکیه مطلع کنیم. این موضوع کاملا طبیعی است، اما اینکه آنان توان تحمل چنین چیزی را نداشته باشند به مفهوم ارزش های اروپایی که آنان همواره مانند آدامس در دهانشان می جوند، لطمه وارد می کند. 

ییلدیریم گفت: ارزش‌های اروپایی به مفهوم رعایت حقوق بشر، دموکراسی و آزادی بیان است اما ما در عمل چنین چیزی را مشاهده نمی‌کنیم. 

وی تاکید کرد، اتحادیه اروپا ناگزیر به یک انتخاب است. اتحادیه اروپا باید پیش و یا پس از انتخابات روابط خود را با ترکیه بازنگری کند و تصمیم بگیرد؛ زیرا راه دیگری وجود ندارد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار