میزان شیوع اختلال وقفه تنفسی در کشور/ استفاده از روش‌های درمان پیشرفته

از هر چهار مرد یک نفر و از هر ۱۰ زن یک نفر مبتلا به وقفه تنفسی در خواب است که این اختلال می‌تواند حتی منجر به تصادفات مرگبار نیز شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امین آملی متخصص گوش، حلق و بینی در نشست خبری بزرگداشت روز جهانی خواب که در مرکز تحقیقات مغز و اعصاب بیمارستان امام خمینی برگزار شد، گفت: اغلب بیمارانی که به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه می‌کنند، به اختلالات انسدادی خواب دچار هستند.

وی خرخر کردن را شایع‌ترین اختلال انسدادی خواب عنوان کرد و گفت: برای تشخیص دقیق اختلال انسدادی خواب ابتدا شرح حال بیمار به طور دقیق گرفته می‌شود و پس از معاینه بالینی کامل و انجام تست خواب، مکان دقیق انسداد تشخیص داده می‌شود.

این متخصص گوش، حلق و بینی با اشاره به اینکه برای رفع انسداد از روش‌های جراحی یا کمک جراحی استفاده می‌شود، گفت: یکی از روش‌های تشخیص محل انسداد آندوسکوپی القایی خواب به شمار می‌آید.

آملی در خصوص آندوسکوپی القایی خواب عنوان کرد: در این روش به وسیله دارو، خواب در بیمار القا می‌شود و مسیر راه هوایی از بینی تا تارهای صوتی بررسی می‌شود و مرحله پیشرفت انسداد تشخیص داده می‌شود. فرد با همراهی متخصص بیهوشی به خواب طبیعی فرو می‌رود که این شیوه در دنیا قدمتی حدود هشت سال و در ایران سابقه چهار ساله دارد.

وی تاکید کرد: در گام بعدی پس از تشخیص دقیق محل انسداد، درمان هدفمند صورت می‌گیرد. محل جراحی با توجه به محل انسداد می‌تواند کام نرم، زبان کوچک، قاعده زبان و فک باشد.

این متخصص گوش، حلق و بینی یادآور شد: از پنج سال پیش به قبل شایع‌ترین عمل جراحی برای برطرف شدن خرخر عمل جراحی روی کام نرم و زبان کوچک بود که امروزه با تشخیص دقیق‌تر احتمال موفقیت افزایش یافته است.

آملی اظهار داشت: برای درمان اختلالات انسدادی ضعیف و متوسط خواب از روش جراحی کمک گرفته می‌شود، ولی تشخیص اختلال شدید خواب به وسیله تست خواب میسر می‌شود و برای رفع این عارضه از دستگاه CPAP و جراحی به طور مشترک بهره گرفته می‌شود، زیرا جراحی سبب می‌شود که از فشار کمتری در دستگاه استفاده شده و در برخی اوقات نیازی به این وسیله نداریم.

در ادامه این مراسم خسرو صادق نیت دبیر انجمن پزشکی خواب بیان کرد: از هر چهار مرد یک مرد و از هر ۱۰ زن یک نفر دچار اختلال وقفه تنفسی در خواب (آپنه) است که البته پس از سن یائسگی این میزان در زنان افزایش پیدا می‌کند.

وی یادآور شد: اگر شخصی خر و پف به همراه خواب آلودگی طی روز، فشار خون بالا و خرناس (قطع تنفس) داشته باشد، احتمال وقفه تنفسی در چنین فردی افزایش پیدا می‌کند. 

دبیر انجمن پزشکی خواب با بیان اینکه به وسیله این دستگاه و از طریق ماسک های تنفسی، هوا وارد حلق می شود، افزود: استفاده از این روش موجب رفع مشکل قطع تنفس حین خواب و بهبود کیفیت خواب می شود.

صادق نیت یادآور شد: وقفه تنفسی درمان نشده می تواند سبب عهوارضی مانند فشار خون، دیابت، چاقی، افسردگی، کاهش توانایی جنسی و سکته های قلبی و مغزی شود. آپنه خطر تصادفات مرگبار رانندگی را 2 تا هفت برابر افزایش می دهد.

در ادامه این مراسم محمدحسین حریرچیان متخصص مغز و اعصاب عنوان کرد: کاهش ساعات خواب و بی خوابی های شبانه، بر روی عملکرد مغز و اعصاب تاثیر منفی می گذارد. افرادی که مستعد تشنج هستند نیز نباید دچار کم خوابی شوند.

وی تاکید کرد: اشخاص سالم در صورتی که به مدت یک شبانه روز کم خوابی داشته باشند، پس از این زمان احتمال بروز تشنج در آن ها افزایش پیدا می کند.

این متخصص مغز و اعصاب افزود: مبتلایان به میگرن باید از کم یا پر خوابی خودداری کنند. افرادی که دچار این عارضه هستند به طور معمول در روزهای آخر هفته به علت پر خوابی صبح ها با سر درد از خواب بر می خیزند.

حریرچیان اضافه کرد: اشخاص نباید خواب شب را به طی روز موکول کنند زیرا با خواب روزانه نیازهای فیزیولوژیک بدن به طور طبیعی تامین نمی شود. افراد به طور کلی یک سوم ساعات روز را در خواب سپری می کنند.

در ادامه این مراسم زهرا بنفشه آل محمد متخصص طب کار، فلوشیپ طب خواب اظهار داشت: افرادی که دارای مشاغل حساس هستند مانند خلبان ها، پزشکان و کادر بیمارستان و رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی باید اختلالات خواب را جدی بگیرند زیرا این ناراحتی ها صدمات مالی سنگینی را به بار می آورد و حتی گاهی موجب از دست رفتن جان مردم می شود.

در ادامه مراسم خسرو صادق نیت دبیر انجمن پزشکی خواب گفت: هم اکنون سه بیمارستان امام خمینی، بهارلو و مسیح دانشوری در تهران دارای کلینیک خواب استاندارد و سایر شهرهای ایران همچون بندر عباس، یزد، تبریز، مشهد، اصفهان، قزوین و کرمان نیز مجهز به این کلینیک هستند.

وی با بیان اینکه بیمه های پایه هزینه تشخیص و درمان اختلالات خواب را تقبل نمی کنند، عنوان کرد: هزینه این خدمات توسط بیمه های تکمیلی پوشش داده می شود. هم اکنون شش فلوشیپ خواب در سه دانشگاه  علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و قزوین تدریس می شود.

دبیر انجمن پزشکی خواب در پاسخ به سوال خبرنگار در خصوص عوامل موثر بر بهداشت خواب افزود: افراد باید در هنگام خواب از مطالعه، تماشای تلویزیون، کار کردن با موبایل، تلفن همراه و لپ تاپ اجتناب کنند. همچنین برای در امان ماندن از امواج وای فای باید فاصله خود را از منبع این امواج افزایش دهیم. با افزایش 2 برابری فاصله اثرات این اشعه تا چهار برابر کاهش می یابد.

صادق نیت یادآور شد: در فصل بهار به دلیل تغییر ساعات شبانه روز، بر هم خوردن ساعات خواب در ایام تعطیلات عید، آلرژی و مصرف قرص های ضد آلرژی از عواملی هستند که سبب خواب آلودگی افراد در این فصل می شود.

صادق نیت عنوان کرد: 30 درصد افراد جامعه دچار مشکلات خواب هستند که از آن میان 10 درصد از اختلالات مزمن خواب رنج می برند. همچنین خواب بعد از ظهر در افراد بالغ ضروری نیست.

در ادامه حریرچی در پاسخ به سوال خبرنگار در خصوص افرادی که با وجود ساعات خواب کافی همچنان صبح ها هنگام بیدار شدن از خواب احساس کسالت دارند، تصریح کرد: چنین اشخاصی ممکن است به بیماری هایی مانند وقفه تنفسی، حرکات غیر ارادی در خواب و سندرم پای بی قرار مبتلا باشند. همچنین مبتلایان به نارکولپسی نمی توانند در برابر احساس نیاز به خواب در طی روز مقاومت کنند. بنابراین احتمال ابتلا به این عارضه در اشخاصی که به علت خواب روزانه بیش از حد به پزشک مراجعه می کنند، وجود دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فریبا قهرمان
۰۹:۴۶ ۱۰ بهمن ۱۳۹۷
لطفا در مورد وقفه تنفسی در طول روز هم مطلب بزارید؟وقفه ای که چند دقیقه طول میکشه
آخرین اخبار