مراسم آتش بازی در کشورهای مختلف جهان+ تصاویر

آتش بازی در قرن ها پیش برای دور کردن حیوانات و برقراری امنیت انجام شد و این روزها در دنیا به مناسبت های مختلف از جمله عروسی و سال نو برگزار می شود اما حفظ سلامت و جلوگیری از آسیب اهمیت فراوان دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیشینه آتش بازی در کشورهای آسیایی به ویژه کشور چین به حدود ۲۰۰۰ سال و حتی بیشترمی رسد و همه ساله در بسیاری از کشورهای جهان براساس سنت ها و جشن های مختلف برگزار می شود.

اولین وسایل آتش بازی وسایلی ساده مانند چوب درخت بامبو بودند که چینی ها برای ایجاد سرو صدا و دور کردن حیوانات مزاحم آنها را درآتش می ریختند، سپس به تدریج مواد آتش زنه مانند ترقه نیز به آن اضافه شد.

بسیاری از قدما در کشور چین بر روی افزایش صدای ناشی از انفجار ترقه تحقیق کرده اند، البته هدف آنها پیروزی بر دشمنان در میدان های جنگ باستانی بوده است.

پس از کشور چین به تدریج سنت آتش بازی و استفاده از وسایل آتش زنه در کشورهای دیگر از جمله ایران نیز رونق گرفت.

پیشینه آتش بازی در کشورهای آسیایی+ تصاویر

اکنون در دنیا از آتش بازی در مناسبت های مختلف از جمله عیدها، عروسی، جشن های ملی -مذهبی، راه اندازی و افتتاح فروشگاه ها و مکان های کسب و کار و نیز همزمان با تغییر فصل ها استفاده می شود.

با وجود جذاب بودن آتش بازی اما این کار با خطرات فراوان همراه است و می تواند باعث آسیب شدید به سلامت بدن شود، از جمله موارد خطرزا می توان سوختگی اعضای بدن، برخورد ترکه های وسایل مختلف به چشم و سایر اعضای بدن، نابینایی، آلرژی و حساسیت تنفسی شدید به دلیل استشمام بوی دود، خونریزی و جراحت به دلیل انفجار این مواد، آسیب به گوش و ناشنوایی به دلیل صدای انفجار، موج گرفتگی به دلیل قرار گرفتن در معرض مسیر انفجار و موج ناشی از آن، بروز استرس و ابتلا به سندروم شوک پس از حادثه به دلیل مواجه با حوادث منجربه مرگ و سوختگی شدید در سایر افراد، بروز ترس شدید و حتی سکته قلبی و مغزی در برخی افراد را نام برد.

پیشینه آتش بازی در کشورهای آسیایی+ تصاویر

در برخی از کشورها از جمله ویتنام از سال ۱۹۹۴ انجام آتش بازی ممنوع است و تنها در مناسبت های دولتی و جشن ها توسط خود دولت انجام می شود.

از جمله کشورهایی که دربرگزاری جشن های آتش بازی بسیار فعال هستند می توان چین ، ژاپن و تایلند را نام برد. در این کشورها به مناسبت های مختلف جش های آتش بازی برگزار می شود وحتی از سایر کشورها نیز توریست ها دراین مراسم شرکت می کنند.

مطالعات فراوانی درخصوص توسعه وپیشرفت وسایل آتش بازی دردنیا انجام شده است و کشور چین اولین صادر کننده این محصولات به دیگر کشورهای جهان است.

تا به حال بی احتیاطی و نادیده گرفتن موارد ایمنی در جهان باعث خطرات و اتفاقات تلخ فراوان شده است که از آن جمله می توان حادثه انفجار کارخانه تولید وسایل آتش بازی در کشور چین در سال ۲۰۱۵ را نام برد که منجربه مرگ ۲۱ نفر و زخمی شدن صدها نفرشد.

علاوه بر آسیب های جسمی و روحی، آلودگی هوای محل برگزاری مراسم یکی دیگر ازجنبه های منفی آتش بازی است که تا چند روز ادامه دارد و باعث می شود تا افراد بیمار و سالمندان با مشکلات مختلف مواجه شوند، کشور چین هر ساله در ابتدای سال نوی چینی به خاطر برگزاری جشن های ملی و استفاده از مواد آتش بازی با آلودگی شدید هوا مواجه می شود و این وضعیت به صورت بحرانی تا چند روزادامه پیدا می کند.

از جمله مشهورترین جشن های آتش بازی می توان جشن سال نوی کشور چین را نام برد، همچنین در کشور ژاپن نیز یکی از بزرگترین مراسم  Hanabi نام دارد که به معنی آتش گل ها هست و معمولاٌ نحوه آتش زدن ترقه ها و مواد انفجاری به شکلی انواع گل ها در آسمان است.

پیشینه آتش بازی در کشورهای آسیایی+ تصاویر

هندوها در کشور هندوستان نیز رسم آتش بازی دارند و در جشن خود علاوه بر آتش بازی و انفجار ترقه ها و مواد انفجاری چراغ های رنگین با خود حمل می کنند تا به این ترتیب اتفاقات بد و ناخوشایند راازخود و خانواده خود دور کنند.

بزرگترین ترقه آتش بازی ساخته شده تا به حال در کشور ژاپن و به قطر ۱۲۰ سانتی متر و وزن حدود ۴۶۰ کیلوگرم بوده است.

آتش بازی در کشور ژاپن قدمتی ۴۰۰ ساله دارد و این کشور دارای رکورد انفجار همزمان بیشترین ترقه ها و فشفشه ها است.

کشور فیلیپین نیز دارای یک رکورد بین المللی جالب درزمینه آتش بازی است و آن انفجار گروهی مواد آتش بازی در عرض کمتر از ۳۰ ثانیه است.

طولانی ترین جشن آتش بازی در جهان نیز در کشور هنگ کنگ در سال ۱۹۹۶ انجام شده است که مدت زمان آن بیش از ۲۲ ساعت بوده است.

اکنون در دنیا میلیون ها نفر به خاطر استفاده نامناسب از وسایل آتش بازی دچار مصدومیت های شدید شده و حتی عده زیادی جان خود رااز دست داده اند، کشور چین برگزاری جشن آتش بازی به میزان زیاد را در شهرها ممنوع اعلام کرده و عده زیادی ازاهالی این کشور برای برگزاری جشن به روستاها می روند.

کارشناسان سلامتی توصیه می کنند افراد از انجام جشن های آتش بازی به ویژه بدون مراقبت لازم و آشنایی با چگونگی انفجار وسیله جداٌ خودداری کنند زیرا می تواند باعث خطرات شدید سلامتی برای آنها و اطرافیانشان شود.

منبع: buffalotours, travelchinaguide

انتهای پیام/ 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۴:۳۱ ۲۴ اسفند ۱۳۹۵
این اتیش بازی ها خیلی با کلاسه
آخرین اخبار