پلارک:

آغاز نصب ضریح امامین عسکریین(ع) در سامرا/ رونمایی نیمه شعبان انجام می شود

رئیس ستاد بازسازی عتبات گفت: عملیات نصب ضریح امامین عسکریین(ع) در سامرا از یک ساعت پیش شروع شد.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، حسن پلارک، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در نشست خبری که امروز(سه شنبه) برگزار شد، اظهار داشت: عملیات نصب ضریح امامین عسکریین(ع) در سامرا از یک ساعت پیش با برداشتن ضریح موقت و سنگ کاری کف حرم شروع شد.

احتمال سوء استفاده انتخاباتی از اربعین در آستانه انتخابات

پلارک با اشاره به سوء استفاده‌های احتمالی انتخاباتی با بهره‌گیری از نام اربعین گفت: با نزدیک شدن به ایام انتخابات عده‌ای برای جلب نظر مردم اقدام به فعالیت هایی در زمینه اربعین می‌کنند، این درحالیست که مدیریت، ساماندهی و جذب مشارکت ها برای  موکب‌ها تنها بر عهده ستاد بازسازی عتبات است.

وی ادامه داد: برخی احزاب و جریانات از هر حربه‌ای از جمله قداست‌های مذهبی برای پیشبرد اهداف خود استفاده می کنند و گزارش هایی مبنی بر آغاز فعالیت برخی افراد و احزاب در موضوع اربعین رسیده است.

پلارک در ادامه افزود: پایان سال 96 به عنوان اتمام پروژه صحن حضرت زهرا(س) در نظر گرفته شده است اما با توجه به در پیش بودن ولادت حضرت زهرا(س)، بخش زیارتی این صحن همزمان با میلاد بانوی دو عالم به طور کامل به بهره برداری می رسد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در خصوص پروژه های در حال انجام در کربلا یادآور شد: تاکنون لاغرسازی دو ستون از ستون های حرم امام حسین(ع) در پروژه ترفیع گنبد و لاغرسازی ستون ها به پایان رسیده و ستون سوم هم شروع شده است.

پلارک تصریح کرد: شاخص ترین پروژه های ستاد بازسازی عتبات عالیات پروژه صحن حضرت زهرا(س) با 300 هزار متر زیربنا و پروژه صحن عقیله بنی هاشم(ع) در کربلا با 200 هزار متر زیربناست.

وی یادآور شد: در طرح توسعه حرم امامین جوادین(ع) در کاظمین، دو شبستان شرقی و غربی همزمان با عید فطر سال 96 به بهره برداری می رسد و وسعت حرم به 4 برابر افزایش خواهد یافت. ضمن اینکه طراحی توسعه حرم امامین عسکریین در سامرا هم کامل شده است.

پلارک در ادامه گفت: بیش از 3 هزار کارگر، مهندس، طراح و متخصص معماری ایرانی در اعتاب مقدسه مشغول خدمت هستند و از این طریق هنرهای دستی ایرانیان از جمله آینه کاری، مقرنس کاری و کاشی کاری که در حال انقراض بود، احیا شد. همچنین صد در صد مصالح پروژه ها از داخل کشور تامین شده است.

وی همچنین به تمهیدات اربعین اشاره کرد و یادآور شد:  در سال ۹۵ امکان اسکان ۹۲۶ هزار زائر در پیاده روی اربعین فراهم شد و در سال ۹۶ برای اسکان یک میلیون نفر برنامه ریزی شده است.

پلارک ادامه داد: در سال ۹۴ بیش از ۴۹ هزار نفر طی 10 شبانه روز 3 وعده غذایی در اربعین دریافت کردند، این در حالیست که در سال ۹۵ وعده‌های غذایی به یک میلیون و 500 هزار وعده رسید که طی ۱۵ روز به مردم ارایه شد. ضمن اینکه برای سال آینده هم برنامه برای ارایه همان یک میلیون و 500 هزار وعده غذایی است اما مدت خدمات ۲۰ روزه خواهد بود. 

وی ضمن هشدار به افرادی که می‌خواهند از مراسم اربعین و احساسات پاک مردمی برای انتخابات پیش رو سوء استفاده کنند، گفت: ستاد بازسازی عتبات عالیات تنها مرجع قانونی برای مدیریت، جذب و انتقال کمک‌های مردمی در خصوص پیاده روی اربعین است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات از اعطای پروانه موکب داری به افراد متقاضی راه اندازی موکب در مسیر پیاده روی اربعین خبر داد و گفت: فروردین سال 96 فراخوان موکب داری صادر می شود و به تمام موکب‌هایی که سال‌های گذشته در مراسم اربعین حضور داشتند و به موکب‌های جدیدی که متقاضی این حضور هستند، شناسنامه و مجوز ارایه می‌شود تا مشخص شود تنها این موکب‌ها اجازه دریافت کمک‌های مردمی برای حضور در اربعین را دارند. ضمن اینکه پروانه موکب داری با همکاری ستاد بازسازی عتبات عالیات و تولیت حرم امام حسین(ع) اعطا خواهد شد.

پلارک در خصوص کمک های سایر کشورها برای بازسازی اعتاب مقدسه گفت: در سال‌های گذشته که تحریم بودیم، تنها از طریق رابطان و به صورت دستی کمک‌های خارجی ارایه می‌شد اما پس از تحریم ها معاونت بین الملل فعال شده و در حال راه اندازی و فعالیت پایگاه‌هایمان در سایر کشورها به ویژه کشورهایی هستیم که ایرانی‌ها بیشتر در آنجا حضور دارند.

وی از امضای تفاهم نامه و همکاری با مسلمانان کانادا و ایتالیا که خواهان ایجاد فضای سبز در مسیر اربعین هستند نیز خبر داد و گفت: بسیاری از مردم کشورهای اسلامی و ایرانیان خارج از کشور خواهان همکاری در این حوزه هستند که ما تلاش می‌کنیم مسیر را برای آن ها فراهم کنیم.

پلارک در خصوص اقدامات ستاد بازسازی عتبات عالیات در کشور سوریه نیز اعلام کرد: از ابتدای بحران سوریه ما در کشور حضور داشتیم و شهیدان شاکری و خزایی از جمله خادمانی بودند که کار بازسازی را انجام می‌دادند، اکنون ستاد خوزستان در سوریه مستقر شده است و توانسته‌ایم نه تنها آسیب‌های جنگ و اصابت خمپاره ها را بازسازی کنیم، بلکه برخی مشکلات حرم حضرت زینب(س) مرمت و بازسازی شده است و اکنون حرم حضرت زینب(س) مشکلی ندارد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات از آغاز اجرای طرح توسعه حرم زینب(س) و تملک زمین‌های اطراف حرم خبر داد و گفت: حرم حضرت رقیه(س) مشکل خاصی ندارد و ما تنها در جهت اداره حرم کمک می‌کنیم و با توجه به اینکه اطراف این حرم بافت تاریخی دارد، برای اجرای طرح توسعه باید با سازمان یونسکو همکاری و هماهنگی شود، در صورت توافق با این سازمان طرح توسعه را انجام خواهیم داد. 

وی در خصوص حرم حضرت سکینه(س) حجر بن عدی گفت: هنوز امنیت به این منطقه باز نگشته و ما منتظر پایان درگیری ها هستیم، ضمن اینکه ساخت آشپزخانه را در کنار حرم حضرت زینب(س) آغاز کرده‌ایم که مقرر شده آستان قدس رضوی از این محل روزانه برای یک هزار زائر وعده غذایی تهیه کند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵۰ پروژه کوچک و بزرگ در عتبات در حال انجام است که هزینه آن را مردم می‌دهند، تاکید کرد: ستاد هیچ ردیف بودجه دولتی ندارد، البته دستگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ عمدتا خصوصی نیز کمک‌های موثری را به ما ارایه کرده‌اند.

وی بافت فرش برای حرم‌های مطهر(ع) را از طرح‌های مهم ستاد برشمرد و گفت: ۵۵۰ نفر در کرمان، ۴۵۰ نفر در خراسان و ۱۵۰ نفر در کاشان در حال بافت ۱۰۰ هزار متر فرش برای صحن حضرت زهرا(س) و حرم‌های مطهر هستند که این فرش‌ها پس از بافت به صورت امانی به مدت یک سال در حرم مطهر مورد استفاده قرار می‌گیرد و پس از تبرک شدن به فروش خواهد رسید و چرخه بافت فرش حرم‌های مطهر(ع) و فروش آن ها ادامه خواهد داشت که این هم اقدامی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و اشتغال است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار