از سفر رییس جمهوری تا عروج احمد

سال 95 برای استان کرمانشاه آنگونه که پیش‌تر انتظار می‌رفت آرام نبود؛ کرمانشاهی‌ها برخی روزها شاد و پرهیجان بودند و گاهی هم مضطرب و تلخکام؛

از سفر رییس جمهوری و آزادی شیرین قصر و جام طلا تا عروج احمد
 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، وقتی جام طلا بر روی دستان ملی پوشان کشتی آزاد کشورمان رفت، بمب خوشحالی در کرمانشاه منفجر شد و خاطره شیرین میزبانی 2 روزه این مسابقات مهم برای همیشه در ذهن مردم استان نقش بست.
 
سفر رییس جمهوری به کرمانشاه و تصویب منطقه آزاد قصرشیرین در هیات دولت هم کام بسیاری را شاد و جرقه های امید را روشن کرد.
 
در سوی دیگر تابلوی 95، صحنه های تاریک و غم انگیزی هم به تصویر کشیده شده، آنجا که کلاهبرداری مجرم و باسابقه که بر غفلت مردم و سهل‌انگاری برخی مسئولان سوار شده بود، عیان شد و دست کم 12 هزار خانواده به خاک سیاه نشستند.
 
کرمانشاه سال 95 نه تنها از قله بیکاری پایین نیامد که فاصله خود را از میانگین کشوری هم بیشتر کرد اما به امید پاره شدن روبان افتتاح راه آهن غرب کشور در بهار 96، سال را به پایان می برد تا شاید به صدا در آمدن سوت قطار آغازی بر پایان گرفتاری های دیرینه استان باشد.
در ادامه مروری می کنیم بر مهمترین رویدادهای مهم سال 95.
 
** مهمترین سفر
بیست و نهمین سفر استانی رییس جمهوری و هیات دولت به کرمانشاه بود و طی این سفر 2 روزه وعده های مختلفی به مردم استان داده شد.
 
پرواز حجت الاسلام حسن روحانی و هیات دولت یازدهم صبح روز یکشنبه 27 تیرماه در فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی شهر کرمانشاه به زمین نشست.
 
روحانی از اختصاص 48 هزار میلیارد ریال اعتبار برای مهار آب های مرزی کرمانشاه خبر داد و گفت: این طرح های آبی در سال 96 افتتاح می شوند و استان کرمانشاه در سال 97 چهره جدیدی به خود خواهد دید.
 
به گفته حجت الاسلام روحانی 'بهره برداری از همه طرح های آبی استان کرمانشاه، در مجموع 90 هزار شغل در استان ایجاد و مشکل حاد بیکاری استان را برطرف می کند.'
رییس جمهوری همچنین وعده کرد که با وجود تمام مشکلات، قادر هستیم مشکل ریزگردها را حل و فصل کنیم و مردم را به شرایط مناسب زندگی برگردانیم.
 
رسیدن قطار به کرمانشاه تا پایان دولت یازدهم، کمک به توسعه پالایشگاه و پتروشیمی کرمانشاه و توسعه گازرسانی به روستاها از دیگر وعده های رییس جمهوری در ورزشگاه آزادی بود.
 
تصویب قصرشیرین به عنوان منطقه آزاد دیگر قول روحانی بود که هفت ماه بعد یعنی 24 بهمن عملی شد و به تصویب هیات دولت رسید.
 
روحانی در نشست خبری پایان سفر هم وعده 'آغاز ساخت راه آهن کرمانشاه به خسروی' را داد و همچنین استاندار کرمانشاه را مامور کرد تا با برگزاری نشست ها و جلسات تخصصی با کمک دولت نرخ بیکاری این استان را در '2 سه سال آینده' به میانگین کشوری برساند.
 
در مجموع به گفته رییس جمهوری در سفر هیات دولت به استان کرمانشاه 45 طرح و پروژه با 9 هزار و 980 میلیارد ریال به تصویب دولت رسید که در سال های 95 و 96 اجرایی و عملیاتی می شود.
 
البته آنچنان که استاندار کرمانشاه دوم اسفند اعلام کرده، مجموع اعتبارات سفر رئیس جمهوری 12 هزار میلیارد ریال است که '60 درصد' از آن در سال 95 و بقیه سال 96 تخصیص می یابد.
 
** کلاهبرداری قرن
 
یکی از بحث برانگیزترین و مهمترین رویدادهای سال 95 در استان کرمانشاه دستگیری یک کلاهبردار باسابقه در استان بود که سر 12 هزار نفر را شیره مالید و نزدیک به 2 هزار و 500 میلیارد ریال از پول مردم را بالا کشید.
 
این جنایت اقتصادی توسط فردی با نام مخفف 'م.م' و در قالب شرکتی با عنوان 'مکتب فرش و گلیم و گبه کرمانشاهان' طی بیش از سه سال روی داد.
 
م.م از سال 92 با تاسیس یک شرکت خصوصی،‌ فعالیت خود را ظاهرا با تولید و صادرات فرش،‌ گلیم و گبه آغاز کرد اما در ادامه از مسیر قانونی منحرف شد و با وعده پرداخت سودهای 60 و 72 درصدی، 2 هزار و 470 میلیارد ریال سرمایه مردم استان را جذب کرد.
یعنی پرداخت سود به پول مردم؛ همان کاری که بانک ها می کنند؛ آن هم سودهایی غیرمنطقی.
 
طبق اعلام بانک مرکزی پرداخت سود ثابت به سرمایه مردم توسط شرکت ها 'غیرقانونی' و ممنوع است.
 
متهم این مقدار سرمایه را در قالب 'حدود 24 هزار قرارداد' جذب کرد و برخی از سرمایه گذاران بیش از یک قرارداد سرمایه گذاری داشته اند.
 
سرهنگ محمدرضا آمویی، معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان کرمانشاه گفت که متهم 10 آبان 95 'حین خروج از کشور' دستگیر و تحویل مقامات قضایی شد.
 
چند روز بعد محمدرضا عدالتخواه، رییس کل دادگستری استان کرمانشاه از 25 فقره سوءسابقه رییس مکتب فرش و گلیم و گبه کرمانشاهان از جمله سرقت مسلحانه و زندانی شدن در اوین خبر داد و از اینکه به چنین فردی مجوز فعالیت اقتصادی کلان داده شده و هیچ نظارتی هم بر عملکرد او نشده ابراز تاسف کرده است.
 
به گفته دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه هم 'متهم گفته است که طی فعالیت چند ساله ما هیچ فرد و نهادی برای نظارت بر کار مکتب مراجعه نکرد.'
 
نعمت صادقی اظهار داشت: چند سال با گردش مالی 20 میلیارد ریال در روز، فعالیت شده اما هیچ نظارتی بر آن نشده است.
 
دادستان کرمانشاه در ادامه میزان سرمایه و حیف و میل های مکتب فرش و گلیم کرمانشاه را تشریح و عنوان کرد: رییس این شرکت 2 هزار و 470 میلیارد ریال از مردم پول گرفته و تنها 790 میلیارد ریال سود به آنان پرداخته و مابقی را حیف و میل کرده است.
 
صادقی 10 اسفند در نشست خبری با اصحاب رسانه استان خیال همه را راحت کرد و گفت: سرمایه گذاران قبول کنند که فریب خورده اند و باید خود را برای ضرر آماده کنند چون رقم قابل توجهی از سرمایه های متهم وجود ندارد که به مردم پرداخت شود.
 
تاکنون 11 هزار و 363 مالباخته در مراجع انتظامی از متهم شکایت کرده اند اما از آنجایی که بیشتر سرمایه های شرکت از بین رفته و بقیه هم باید تبدیل به پول شوند، هنوز مشخص نیست که چقدر از سرمایه مالباخته ها قابل برگشت است.
 
مالباخته ها در عین حال که چوب غفلت و زیاده خواهی برای کسب سود نجومی را می خورند و در غم سرمایه بر باد رفته خود به خاک سیاه نشسته اند، در عین حال از اینکه هیچ نظارتی بر عملکرد متهم به عنوان یک مجرم سابقه دار نبوده، بشدت معترضند.
 
** آزادی قصرشیرین
 
از شهریور تا بهمن ماه مدیران ارشد چندین بار از تصویب لایحه منطقه آزاد تجاری قصرشیرین توسط هیات دولت خبر دادند اما‌ این اتفاق مهم تا روز 24 بهمن ماه نیفتاد.
 
اسدالله رازانی، استاندار کرمانشاه بلافاصله پس از تصمیم هیات دولت،‌ 'پیام تبریکی' خطاب به مردم استان صادر کرد و تصویب لایحه «ایجاد منطقه آزاد تجاری قصرشیرین» را تبریک گفت و آن را حاصل پیگیری مقامات ارشد دولتی و استانی دانست.
 
البته نمایندگان استان در مجلس هم در اطلاعیه هایی با تبریک تصویب این لایحه، از نقش خود مجمع نمایندگان در تصویب آن سخن گفتند.
 
اکنون اسم قصرشیرین در کنار هفت منطقه آزادی که دولت قبلا در یک لایحه به مجلس فرستاده، قرار گرفته اما مشخص نیست که آیا خانه ملت با این لایحه موافقت می کند یا خیر و سرنوشت آن چه زمانی محقق می شود.
 
** واگذاری جنجال برانگیز پالایشگاه نفت
 
واگذاری پالایشگاه نفت کرمانشاه به بخش خصوصی از داغ ترین خبرهای زمستان سرد کرمانشاه بود.
 
سازمان خصوصی سازی دی ماه 95 طی یک مزایده بلوک 57 درصدی سهام پالایش نفت کرمانشاه را به فردی به نام 'هوشنگ دمیار'، رییس شرکت لبنیات بیستون واگذار کرد.
 
قیمت پایه سازمان خصوصی سازی برای پالایش نفت کرمانشاه هزار و 795 میلیارد ریال بود اما دمیار برای صاحب شدن 80 میلیون سهم این شرکت '2100 میلیارد ریال' پیشنهاد کرده بود.
 
برنده مزایده شرایط خوبی برای پرداخت بهای شرکت پالایش نفت کرمانشاه دارد؛ او باید 10 درصد قیمت را نقد پردخت کند سپس 2 سال تنفس دارد و پس از آن بقیه قیمت را در اقساط 6 ماهه طی 8 سال تسویه می کند.
 
روند مبهم واگذاری، ‌قیمت پایین، وقفی بودن زمین پالایشگاه، اهلیت نداشتن خریدار، سابقه بد سایر واگذاری ها و نگرانی از سرنوشت حدود هزار نیروی پالایشگاه، مهمترین دلایل برای آغاز موجی از اعتراض ها شد که از فعالان رسانه ای و ائمه جمعه تا نمایندگان مجلس در آن حضور داشتند.
 
آیت الله مصطفی علما، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه در واکنش به این واگذاری، از نمایندگان مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی خواست که 'این موضوع مهم را از همه مراجع ذیربط کشوری با جدیت پیگیری کنند'.
 
به گفته او مردم کرمانشاه نسبت به واگذاری پالایشگاه کرمانشاه 'به شدت ابراز نارضایتی می کنند'.
 
نماینده های مجلس و فعالان رسانه ای و اقتصادی معتقدند که این پالایشگاه به قیمت پایینی واگذار شده و آینده ای جز ورشکستی ندارد.
 
البته مدیران دولتی استان و سازمان خصوصی سازی نظر دیگری دارند؛ به دنبال افزایش انتقادها، استاندار کرمانشاه در گفتگو با شبکه استانی زاگرس با بیان اینکه روند واگذاری پالایشگاه کرمانشاه مطابق قانون بوده، گفت: خریدار از کارآفرینان موفق استان است و تمامی کارکنان فعلی پالایشگاه را حفظ خواهد کرد.
 
سیدجعفر سبحانی، مشاور مدیرکل سازمان خصوصی سازی هم در گفتگو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: مزایده واگذاری پالایشگاه نفت کرمانشاه در کمال صحت،‌ سلامت، ‌شفافیت و به صورت کاملا قانونی برگزار شده است.
 
با این حال مجمع نمایندگان استان کرمانشاه دست از پیگیری خود بر نداشت و در نامه هایی به رهبر معظم انقلاب، رییس جمهوری، رییس مجلس و وزاری اقتصاد و نفت خواستار توقف فروش پالایشگاه کرمانشاه به دلیل ابهام های بسیار در روند واگذاری و قیمت گذاری آن شد.
 
آنان در یک حساب سرانگشتی قیمت پالایشگاه را بیش از 33 هزار میلیارد ریال اعلام کرده و البته گفته اند که 'بیش از 100 تن کاتالیست که حاوی حدود 250 کیلوگرم طلای سفید و 440 کیلوگرم رنیوم بوده که جز اموال این شرکت محاسبه نشده است.'
 
به دنبال این نامه نگاری ها، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت به طور رسمی گفت که 'بنده در خصوص واگذاری پالایشگاه کرمانشاه نامه ای به مسئولان مربوطه می نویسم، چرا که با این نوع واگذاری و سیستم برخورد مخالف هستم.'
 
وزیر نفت تصریح کرد: بنده مخالف واگذاری نیستم، اما این نوع رفتار منجر به تعطیلی پالایشگاه می شود و وزارت نفت با تعطیلی پالایشگاه مخالف است.
 
با این وجود تاکنون هیچ اقدام رسمی برای لغو واگذاری پالایشگاه کرمانشاه به بخش خصوصی نشده و هنوز مشخص نیست که تکلیف نهایی آن چه می شود.
 
** قطار پر سر و صدا
 
تکمیل طرح 40 ساله قطار کرمانشاه از مهمترین دغدغه های مردم استان بویژه از سال 90 تاکنون بوده است.
 
ابتدا قرار بود راه آهن در سال 92 به کرمانشاه برسد سپس وعده سال 94 داده شد و اکنون طبق وعده رییس جمهوری قرار است تا پایان فصل بهار سوت قطار در کرمانشاه شنیده شود.
مطالعات احداث راه آهن کرمانشاه از سال 55 آغاز شد و پس از فراز و نشیب طولانی عملیات اجرایی آن از سال 80 کلید خورد.
 
ابتدا قرار شد سال 85 سال پایان طرح باشد اما وعده های سال های 87، 92 و 94 هم عملی نشد.
 
هنوز کارهای زیادی برای تکمیل طرح قطار کرمانشاه باقی مانده اما کرمانشاهی امیدوارند که وعده رییس جمهوری عملی و طلسم اتصال کرمانشاه به شبکه ریلی شکسته شود.
 
** جام به یاد ماندنی
 
مهمترین خبر بهمن ماه استان کرمانشاه برگزاری مسابقات جام جهانی کشتی آزاد بود؛ رقابتی که روزهای 28 و 29 بهمن با حضور همه قدرت های صاحب نام کشتی جهان در شهر کرمانشاه برپا شد.
 
با توجه به تاریخچه پهلوانی و علاقه زیاد مردم استان به ورزش کشتی،‌ موضوع اصلی همه محافل استان برگزاری این مسابقات بود.
 
این موضوع از این جهت مورد توجه بیشتری قرار گرفته بود که تیم ملی کشتی آمریکا هم در این رقابت‌ها حضور داشت و به عنوان رقیب اصلی تیم ایران برای کسب مقام قهرمانی به شمار می‌رفت.
 
استقبال تماشاگران از این مسابقات آنقدر زیاد بود که بخش زیادی از آنان در روز دوم رقابت ها موفق نشدند وارد سالن امام خمینی (ره) محل برگزاری رقابت ها شوند.
 
تیم ملی ایران پس از عبور از سد همه رقیبان در رقابتی نزدیک بر آمریکا هم غلبه کرد و قهرمان جام جهانی شد تا پایان خوشی را برای ایرانی ها بویژه مردم کرمانشاه رقم بزند.
 
همزمان با تحلیل ورزشی بخش زیادی از مردم در باره ویژگی ها و محتوای مسابقات و اثرات آن بر ورزش و گردشگری استان کرمانشاه، بخشی از کاربران هم بعد سیاسی رویارویی ایران و آمریکا را برجسته و پیروزی در برابر آمریکا را یک برد سیاسی تحلیل کردند.
 
از نکات جالب این مسابقات، تاکید مربیان کشتی بر سواد بالای کشتی در بین تماشاگران بود طوری که آنان کشتی گیران نام آشنای سایر کشورها را به دقت می شناختند و در جریان رقابت دیگر کشورها آنان را تشویق می کردند و در هنگام اجرای فن زودتر از داوران با انگشتان دست امتیاز می دادند.
 
تشویق 'الیف' کشتی گیر روس و استقبال ویژه از کشتی 'جردن باروز' عضو مطرح تیم آمریکا از جمله این موارد بود.
 
باروز بعد از بازگشت از استقبال و تشویق شایسته مردم کرمانشاه تقدیر کرد.
 
اما فارغ از بعد ورزشی این جام، بی نظمی در ورود تماشاگران به داخل سالن برگزاری مسابقات قابل توجه بود؛ ‌طوری که بسیاری از کسانی که بلیط رقابت ها را هم خریده بودند، ‌پشت درهای سالن ماندند.
 
همچنین بخش اهدای جام و مدال، ابتدایی و بی کیفیت بود و هیچ نظم و انضباطی در آن مشاهده نشد؛ به همین دلیل انتقادهای زیادی به دنبال داشت.
 
** بارش برف؛ زشت و زیبا
 
بارش باران و برف در اواخر دی و اوایل بهمن ماه 95 همانند سکه دورویی بود که یک طرف آن شیرینی نزول رحمت آسمانی و سپیدپوش شدن استان بود و طرف دیگر قطعی برق و مسدود شدن راه ها.
 
بارش باران و برف و سردی شدید هوا در روزهای هفتم، هشتم و دهم بهمن هم از اتفاقات خبرسازی بود که استان را بشدت متاثر کرد و سبب تعطیلی و تاخیر چند روز در فعالیت مدارس شد.
 
ابتدا بیشتر واکنش های مردمی به ابراز شادمانی از بارش ها و انتشار تصاویر از برف بازی و صحنه های طبیعت برفی بود اما با بیشتر شدن بارش ها و سرمای هوا، مشکلات متعددی هم گریبانگیر شهروندان به ویژه روستاییان شد که سبب انتقاد از برخی مسئولان ذیربط شد.
 
قطع شدن برق سبب مشکل در آنتن دهی تلفن همراه، کاهش فشار‌ یا قطعی آب، از کار افتادن پکیج های خانگی و آسانسورها و... در برخی نقاط استان شد.
 
این قطعی در نقاطی کوتاه مدت اما در مناطقی هم تا چند روز به طول انجامید.
 
آنچنان که مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه گفت، تنها در بخش ماهیدشت کرمانشاه حدود 100 تیر و 2 دکل فشار قوی برق سرنگون شد.
 
قطعی برق و مسدود شدن راه ها مهمترین پیامد بارش ها بود طوری که بازگشایی همه مسیرها و وصل کامل برق چند روز طول کشید.
 
از دیگر رویدادهایی که مورد توجه و تمجید مردم قرار گرفت، کمک نیروهای مسلح به درماندگان در مسیر و خودروهای گیر افتاده در برف بود.
 
** عزل و نصب پرحاشیه
 
در نیمه دوم سال 95 بحث و جدل بین حامیان و مخالفان ابراهیم رحیمی زنگنه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه، یکی از موضوع های مورد توجه بویژه در فضای مجازی استان بود که سرانجام به استعفای زنگنه ختم شد.
 
یکی از دلایل مهم استعفای زنگنه، اختلاف برخی مدیران ارشد کرمانشاه با او عنوان شد.
حجت الاسلام رحیم جعفری، از مدیران اصلاح طلب و اسبق اداره کل ارشاد اسلامی استان کرمانشاه به عنوان جایگزین زنگنه انتخاب و قرار شد طی یک مراسم رسمی در روز نهم اسفند معارفه شود.
 
سید هادی حسینی، معاون پارلمانی و محمدمهدی احمدی، مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم عصر هشتم اسفند برای حضور در این مراسم وارد کرمانشاه شدند اما در همان دقایق اولیه حضور آنان، ناگهان اعلام شد که مراسم به تعویق افتاده است.
 
اما در حالی که برخی سایت های محلی مدعی بودند که انتصاب جعفری با توجه به مخالفت نمایندگان استان کاملا لغو شده است، روز 22 اسفند ماه مراسم معارفه وی و تودیع زنگنه برگزار شد و شایعات چند ماه به پایان رسید.
 
** سهم کرمانشاه از رام کردن 'سیروان'
 
اسدالله رازانی، استاندار کرمانشاه آذر ماه 94 گفت: طرح انتقال آب سیروان علاوه بر زیرکشت بردن مناطق گرمسیری استان، یک مرحله سردسیری نیز دارد که آب از طریق سد داریان به روانسر انتقال یافته سپس در ادامه مسیر تا رودخانه سیمره امتداد خواهد داشت.
 
وی افزود: این پروژه دارای ابعاد بسیار وسیعی است و زمینه توسعه کشاورزی و صنعت استان را فراهم خواهد کرد.
 
آنچنان که مجتبی نیک کردار، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه گفت،‌ در این طرح قرار بود آب سیروان از سد داریان به روستای 'پالنگان' (روستایی در شهرستان کامیاران کردستان) منتقل و در آنجا با احداث یک سد سپس حفر 12 کیلومتر تونل، به دشت روانسر سرریز شود.
 
پالنگان در مرز استان کردستان و کرمانشاه واقع شده و تا شهرستان روانسر در شمال کرمانشاه، حدود 40 کیلومتر فاصله هوایی دارد.
 
سیروان سردسیری از مصوبات هیات وزیران در سفر رهبر معظم انقلاب در سال 90 به استان کرمانشاه است اما طی سال های گذشته اقدام مشخصی برای اجرای آن صورت نگرفت و این طرح در عمل متوقف شده بود.
 
نامه اخیر معاون رئیس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور سیروان سردسیری را بار دیگر به خبر یک استان کرمانشاه تبدیل کرد.
 
محمدباقر نوبخت در روز 24 بهمن ماه طی نامه ای به طهمورث الیاسی بختیاری، رییس سازمان برنامه و بودجه استان کرمانشاه نوشت: طرح استانی تکمیل مطالعات و اجرای زیرساخت‌های سد پالنگان به سامانه انتقال آب کن لم یکن و طرح مذکور از فهرست طرح‌های ملی با ویژگی استانی آن استان حذف می‌شود'.
 
او در رونوشت این نامه به نصراللهی زاده، رییس سازمان برنامه و بودجه استان کردستان هم نوشته است که 'طرح مذکور مجددا به فهرست طرح‌های ملی با ویژگی استانی آن استان اضافه می‌شود'.
 
در واقع فرمان اجرای این طرح از دست کرمانشاه گرفته و به کردستان سپرده شده است اما هنوز مشخص نیست که در صورت تحقق آن در استان شمالی، نفعی هم به کرمانشاه می رسد یا زمین های دشت روانسر باید قید آب سیروان را بزند؟
 
این نامه بشدت در استان کرمانشاه خبرساز و بحث برانگیز شد و البته طهمورث الیاسی، رییس سازمان برنامه و بودجه استان کرمانشاه جواب داد که 'این طرح هنوز در دست مطالعه است و دستگاه اجرایی آن شرکت سهامی توسعه منابع آب و نیروی ایران به عنوان یک دستگاه ملی است.'
 
البته معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه گفت که 'اجرای این طرح توجیه اقتصادی ندارد زیرا با توجه به اختلاف ارتفاع حدود یک کیلومتری انتقال آب در این مسیر - همانند انتقال آب از دشت ذهاب به دشت اسلام آباد- نیازمند هزینه هنگفت برای پمپاژ بسیار وسیع و حفر تونل است.'
 
او افزود: البته وزارت نیرو از ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای اجرای طرح انتقال آب به دشت روانسر استقبال می‌کند زیرا با این کار علاوه بر پوشش آبی زمین های دیم دشت روانسر و سنجابی باعث پر آب شدن رود قره سو هم می شود.
 
تاکنون هیچ سرمایه‌گذاران خصوصی برای اجرای طرح سیروان سردسیری اعلام آمادگی نکرده است.
 
** مهمانان عالی رتبه کرمانشاه
 
سال 95 مقامات ارشد زیادی با هدف کمک به عمران کرمانشاه راهی این استان شدند؛ هرچند فقط سفر تعدادی از آنان با بهره برداری و گشایش طرح همراه بود.
 
نخستین مهمان بلندپایه کرمانشاه اسحاق جهانگیری،‌ معاون اول رییس جمهوری بود که سد دایک (سراب) گیلانغرب، سد تنگه حمام در قصرشیرین و بزرگترین واحد تولیدی نان صنعتی غرب کشور را افتتاح کرد.
 
در جریان سفر تیر ماه رییس جمهوری به کرمانشاه هم 20 نفر از وزرا، معاونان، مشاوران، دستیاران و مسئولان عالی رتبه کشوری، حجت الاسلام حسن روحانی را همراهی کردند.
 
در این سفر 54 طرح با 35 هزار و 390 میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید و یا عملیات اجرایی آن آغاز شد.
 
عملیات اجرایی ساخت اولین مرکز رادیوتراپی و شیمی درمانی غرب کشور در جریان همین سفر با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بیمارستان امام رضا (ع) آغاز شد و سیدحسن هاشمی وعده اختصاص 'هزار میلیارد ریال' اعتبار برای بخش بهداشت و درمان استان در سال 95 را داد.
 
22 آذر ماه کرمانشاه میزبان مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان بود و مردم از او شنیدند که سرسرای 6 هزار نفری و استخر قهرمانی کرمانشاه به عنوان 2 طرح بزرگ ورزشی تا پایان سال 96 تکمیل و افتتاح می شود.
 
رضا رحمانی، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت بهمن ماه روبان سه طرح صنعتی را در استان پاره کرد و عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی نیز به کرمانشاه آمد و قول داد که تا 'پایان فروردین 96' صدای سوت قطار در کرمانشاه به صدا در آید.
 
چند روز بعد احمد اصغری مهرآبادی، معاون آخوندی هزار و 867 واحد مسکن مهر در استان را افتتاح کرد.
 
وزرای اطلاعات، ورزش، جهاد کشاورزی و رییس سازمان برنامه و بودجه از دیگر مقاماتی بودند که در سال 95 از استان کرمانشاه دیدن کردند.
 
** بیکاری و طرح های زمین مانده
 
بیکاری همانند بسیاری از سال های گذشته در سال 95 هم دغدغه اصلی بسیاری از خانواده های کرمانشاهی بود.
 
استان کرمانشاه در انتهای سال 93 نرخ بیکاری 15.7 درصد را تجربه کرد، در سال 94 به 17.6 درصد رسید و در تابستان 95 رکورد 20.3 درصد را ثبت کرد و فاصله خود را با میانگین کشوری به 7.6 درصد افزایش داد تا همچنان یکه تاز میدان بیکاری باشد.
 
امید اول بیکارهای استان به تکمیل و بهره برداری از طرح های بزرگی است که سال هاست در جا می زنند.
 
از پالایشگاه 150 هزار بشکه ای آناهیتا و دهکده المپیک گرفته تا نمایشگاه بین المللی کرمانشاه، بزرگراه امام حسن (ع)، شهرک سلامت، قطار سبک شهری و بیمارستان 540 تختخوابی.
 
راه آهن کرمانشاه و کارخانه خودروسازی صحنه هم سال 95 جز همین طرح ها بودند اما مسئولان وعده کرده اند که این 2 طرح در بهار 96 تکمیل و افتتاح شوند.
 
**عروج احمد
 
آخرین ماه سال 95 با یک خاطره تلخ و اندوهبار برای کرمانشاهی ها عجین شد؛ آسمانی شدن احمد عزیزی شاعر انقلاب.
 
عزیزی از پانزدهم اسفند سال 1386 به علت کاهش سطح هوشیاری ناشی از تشنج، بیماری قلبی و کلیوی در بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه بستری و در کما بود و سرانجام پس از 9 سال سکوت عصر روز 16 اسفند به دیار باقی رخت بربست.
 
احمد چهارم دی ماه سال 1337 در سرپل ذهاب کرمانشاه به دنیا آمد؛ او آثاری ماندگاری همچون کفش های مکاشفه، شرجی آواز، خوابنامه و باغ تناسخ، ترجمه زخم، باران پروانه، رودخانه رؤیا، ملکوت تکلم و سیل گل سرخ دارد.
 
رهبر معظم انقلاب که در سال 1390 و در جریان سفر به استان کرمانشاه با حضور در بیمارستان امام رضا (ع) از عزیزی عیادت کرده بودند، پس از شنیدن خبر رحلت او هم در پیامی عزیزی را 'شاعر انقلابی و چیره‌ دست' نامیدند و فقدانش را به جامعه‌ ادبی کشور و اهالی شعر و هنر به ویژه 'مردم عزیز استان کرمانشاه و خانواده‌ گرامی او' تسلیت گفتند.
 
پیکر احمد روز 19 اسفند در باغ فردوس شهر کرمانشاه برای همیشه آرام گرفت.
 
 
انتهای پیام/گ
 
 
منبع ایرنا
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.