همدان؛

مدیریت استراتژیک رمز مانایی و پویایی سازمان‌هاست

ملاحظات جهانی به‌طور مجازی بر روی تمام تصمیمات استراتژیک اثر می‌گذارند و تجارت الکترونیک از ابزارهای حیاتی مدیریت استراتژیک است.

مدیریت استراتژیک رمز مانایی و پویایی سازمان‌هاستبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ عضو هیأت علمی دانشگاه در جمع روسا و معاونان دانشگاه آزاد اسلامی همدان استان همدان با بیان اینکه مدیریت استراتژیک یک وظیفه مهم و بلندپایه است، گفت: از ویژگی‌های این سبک مدیریتی توجه دقیق به توزیع منابع در سازمان و نگاه چندبعدی به پدیده‌های مهم در سازمان و محیط است.

خلیل علی‌محمد زاده مدیریت استراتژیک را فرایندی هماهنگ ‌کننده بین منابع داخلی سازمان و فرصت‌های خارجی آن توصیف نمود و اظهار داشت: درصورتی‌که استراتژیک فکر کردن و عمل کردن به‌صورت یک عادت مدیریتی درآید، سازمان‌ها در مسیر تحول مستدام قرار خواهند گرفت.

وی مدیریت را محور و قطب اداره جامعه خواند و اظهار داشت: مهم‌ترین کار در مدیریت، برنامه‌ریزی و مهم‌ترین کار در برنامه‌ریزی، اتخاذ تصمیم است.

عضو هیات علمی دانشگاه تصمیم‌گیری را دارای سه رکن، آگاهی از شرایط موجود و جمع‌آوری اطلاعات، استفاده از تجارب و وقایع گذشته و قدرت تحلیل و فهم آنها و نیز مشورت کردن به‌منظور روشن شدن واقعیت‌ها و کسب نظر اجماع آگاهان و دانایان در آن زمینه ذکر کرد و اعلام داشت: اگرچه ملاحظات جهانی به‌طور مجازی بر روی تمام تصمیمات استراتژیک اثر می‌گذارند و تجارت الکترونیک از ابزارهای حیاتی در این نوع مدیریت است، لکن محیط طبیعی، موضوع مهم استراتژیک است.

این استاد دانشگاه با اشاره به این مطلب که امروزه بیش از هر زمان دیگری اداره امور سازمان‌های مختلف وابسته به مدیریت استراتژیک است، گفت: تدوین استراتژی‌ها، اجرای استراتژی‌ها و ارزیابی آنها سه مرحله مهم در مدیریت استراتژیک است.

علی‌محمد زاده منظور از اجرای استراتژی‌ها را، بسیج کارکنان و مدیران برای به عمل درآوردن استراتژی‌های تدوین‌شده، اعلام کرد و گفت: اجرای استراتژی‌ها مستلزم توسعه فرهنگی است که طی آن محتوی برنامه‌ها تقویت می‌گردند، ساختار اثربخش سازمانی پی‌ریزی می‌شوند، تلاش‌های بازاریابی معلوم می گردند، سیستم‌های اطلاعاتی به وجود آمده و مورداستفاده قرار می‌گیرند، بودجه‌بندی صورت می‌گیرد و بین عملکرد سازمان و جبران خدمات کارکنان رابطه‌ای معقول برقرار می‌گردد.

وی فعالیت‌های عمده در جریان ارزیابی استراتژی‌ها را شامل بررسی عوامل داخلی و خارجی که پایه و اساس استراتژی‌های کنونی می‌باشند، محاسبه و سنجش عملکردهای واقعی و اقدامات اصلاحی، عنوان نمود و گفت: ارزیابی استراتژیک ازآن‌رو قابل اهمیت فوق‌العاده است که هرگز موفقیت امروز سازمان، ضامن موفقیت در آینده نیست و سازمان‌هایی که مغرور و محصور وضعیت کنونی خود باشند و آینده‌بینی لازم را نداشته باشند، محکوم‌به فنا هستند.

علی محمد زاده کار اصلی مدیریت استراتژیک را در مرحله اول، نگاه به سازمان از زاویه رسالت سازمانی ذکر کرد و اظهار داشت: در همین مرحله ارزش‌های سازمان، دورنما و اهداف سازمانی نیز تدوین می‌گردند.

وی یکی از بخش‌های مهم در مرحله تدوین استراتژی‌ها را تحلیل محیطی دانست و گفت: در تحلیل محیط خارجی، فرصت‌ها و تهدیدها و در تحلیل محیط داخلی، قوت‌ها و ضعف‌ها در کانون توجه قرارگرفته و فهرست می‌شوند.

وی جایگاه استراتژی‌ها را در سطح پائین تر از سیاست‌های کلی و نیز جایگاه سیاست‌ها را در سطح پائین تر از استراتژی‌ها اعلام کرد و گفت: سیاست‌ها همان استراتژی‌ها هستند که در زمان معین اجرا می‌شوند. به‌عبارت‌دیگر به کمک سیاست‌ها، دو مرحله تدوین و اجرای استراتژی‌ها به همدیگر پیوند می‌یابند.

وی افزود: در سطح پائین تر از سیاست‌ها، تاکتیک‌ها  یا راهکارها قرار دارند که روش‌های به‌کارگیری ابزارها تلقی می‌شوند.

وی با اظهار این نکته که مدیران اصلی استراتژیک، مدیران ارشد سازمان هستند، گفت: در سازمان‌های بزرگ و پیچیده مانند دانشگاه آزاد اسلامی، باید مدیران استراتژیک هم در بالا و هم در پائین سلسله‌مراتب مدیریت قرار گیرند.

وی در ادامه اضافه کرد: برای آنکه فرایند اداره استراتژی به خوبی جریان پیدا کند، باید کسانی که برنامه‌ها را اجرا می‌کنند، همان‌ها برنامه‌ها را طراحی و تدوین کرده است.

وی با اعلام اینکه استراتژی ست‌ها در سازمان‌ها عناوین مختلف شغلی مانند مدیرعامل و رییس هیات مدیره و … دارند، بیان داشت: روسای دانشگاه‌ها، روسای دانشکده‌ها و مدیران گروه‌های آموزشی در دانشگاه‌ها به کرسی‌های استراتژیک تکیه داده‌اند و دارای سه مسئولیت اصلی، شامل ایجاد یک بستر برای تحول، ایجاد تعهد و احساس مالکیت در سازمان و نهایتاً ایجاد توازن بین ثبات و نوآوری است.

وی که در کارگاه دو روزه مدیریت استراتژیک و در جمع مدیران واحدهای دانشگاهی استان همدان، مباحث خود را با مشارکت فکری اساتید و صاحب‌نظران حاضر در جلسه پیش می‌برد، گفت: در سازمانی که برای تصمیم‌گیری از روش مبتنی بر مدیریت استراتژیک استفاده می‌شود، منابع سازمان یعنی منابع مالی، فیزیکی، انسانی و فن‌آوری باید برای اولویت‌هایی که به‌وسیله اهداف سالیانه تعیین‌شده‌اند، تخصیص یابند.

انتهای پیام/ د
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.