ان‌بی‌سی نیوز: آیا ترامپِ هلند در انتخابات آتی پیروز می‌شود؟

ان‌بی‌سی نیوز در گزارشی به بررسی دیدگاه نامزد اسلام‌ستیز انتخابات هلند و شباهت‌های او با دونالد ترامپ پرداخت.

ان‌بی‌سی نیوز: آیا «خیرت ویلدرس» ترامپِ هلند است؟
 به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ ان‌بی‌سی نیوز در گزارشی نوشت: «خیرت ویلدرس»، رهبر حزب آزادی هلند (PVV)، دونالد ترامپِ هلند نامیده شده است. وی علاوه بر رنگ موی مشابه ترامپ، به اسلام‌هراسی نیز دامن می‌زند به طوریکه پیش از این در سخنانی گستاخانه، قرآن -کتاب مقدس مسلمانان- را با اتوبیوگرافی آدولف هیتلر –رهبر حزب نازی- مقایسه کرده بود. وی چندی پیش پس از «تفاله» خواندن مراکشی‌ها، به اعمال رفتارهای تبعیض ‌گرایانه علیه آنها محکوم شد.
 
ویلدرس 53 ساله امیدوار است موجی که اکنون در اروپا باعث به قدرت رسیدن رهبران راستگرا در اروپا شده است، چهارشنبه وی را نیز به سِمَت نخست‌وزیری برساند.
 
مسئله قابل توجه این است که ویلدرس جای خود را در میان راستگراهای آمریکا باز کرده است. وی در رقابت‌هایی نقاشی‌ای که برای اهانت به حضرت محمد (ص) ترتیب داده شده بود، سخنرانی کرد. این رقابت‌ها در پایان به کشته شدن دو مرد مسلح در خارج از مدرسه‌ای در دالاس منجر شد. ویلدرس در ماه دسامبر نیز مطلبی تبعیض‌گرایانه را برای بریتبارت نوشت که در آن ادعا شده بود: «اسلام یک ایدئولوژی توتالیتاری است که با غیرمسلمانان مستبدانه برخورد می‌کند. آنها [مسلمانان] پاسپورت‌های ما را دارند، اما به ما تعلق ندارند».
 
«استیو کینگ» نمایندهٔ حوزه انتخابیه چهارم آیووا از حزب جمهوری‌خواه و حامی سرسخت دونالد ترامپ و «دیوید دوک» رئیس سابق سازمان «کو کلاکس کلان» آمریکا، حمایت خود از ویلدرس را اعلام کردند.
 
ویلدرس بارها به دلیل سخنرانی‌های چالش برانگیزش در هلند دچار مشکلات قانونی شده است. وی در سال 2011 به دلیل بیان سخنان نژادپرستانه -که به تنفر از مسلمانان دامن می‌زند- متهم شد.
 
ویلدرس در ماه دسامبر نیز به دلیل تکرار چنین ادعاهایی، از سوی دادگاه محکوم شد.

ان‌بی‌سی نیوز در پایان گزارش خود نوشت: حتی اگر ویلدرس در رقابت‌های روز چهارشنبه پیروز نشود، تأثیر زیادی بر هلند -که کشوری چپ‌گرا است- گذاشته است و برخی از مقامات این کشور احساسات ضدمهاجرتی خود را بیان کرده‌اند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار