افشار در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

درمان معتادان متجاهر با نسخه دادگاه‌مدار/ساماندهی کارتن خواب ها وظیفه ستاد مبارزه با مواد مخدر نیست

معاون کاهش تقاضا ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: اگر چه ممکن است یک شخص معتاد کارتن خواب و معتاد متجاهر شناخته شود اما هر کارتن خوابی معتاد نیست و ساماندهی هر کارتن خوابی وظیفه ستاد نیست.

درمان معتادان متجاهر با نسخه دادگاه مدار/ساماندهی کارتن خواب ها وظیفه ستاد مبارزه با مواد مخدر نیست
پرویز افشار معاون کاهش تقاضا و  توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: طرح ساماندهی معتادان متجاهر از بیستم اسفند ماه در سطح شهر تهران و چند کلانشهر دیگر به اجرا در آمده است و تا پایان سال ۹۵ ادامه خواهد داشت.
 
افشار گفت: طرح ساماندهی معتادان متجاهر یک طرح جامع است که در ۱۰ تا ۱۲ کلانشهر در سطح کشور اجرا می‌شود و طی آن، حدود ۱۲۰۰۰ نفر از معتادان ساماندهی می شوند.

وی افزود: ۶۵۰۰ تن از معتادان متجاهری که در اجرای این طرح به مراکز درمانی سپرده می‌شوند، در شهر تهران حضور دارند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر، اظهار کرد: بخش قابل توجهی از معتادان متجاهر که‌ تعداد آن ها حدود ۳۰۰۰ نفر است، به مراکز درمانی ماده ۱۵ و البته با دستور قضایی و به صورت اختیاری منتقل می‌شوند.

افشار اضافه کرد: تعدادی از معتادان در پاتوق های مختلف شهر تهران و همچنین تعدادی در خانه‌های خود به مصرف مواد مخدر مبادرت می کنند که این افراد را نمی توان جزء معتادان متجاهر به حساب آورد و بنابراین آمار ارائه شده تنها شامل معتادانی می شود که در انظار عمومی به صورت علنی اقدام به مصرف مواد می کنند.

وی افزود: پس از شروع به اجرای طرح ساماندهی، غربالگری توسط متخصصان سازمان بهزیستی انجام می شود و طی این غربالگری افراد غیر معتاد شامل متکدیان، کودکان کار، بی خانمان ها و بیماران مزمن روانی به دستگاه‌های مربوطه سپرده می شوند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به غربالگری و تفکیک افرادی که در اجرای طرح ساماندهی تحویل سازمان های مشخص می‌شوند، گفت: به عنوان مثال در خصوص متکدیان می توان به مسئولیت سازمان شهرداری اشاره کرد که باید آن ها را به گرمخانه منتقل کند.

افشار افزود: تعداد کمی از معتادان متجاهر، برای سیر مراحل درمان، به مراکز ماده ۱۶ انتقال می یابند و گروه آخر معتادانی هستند که در قالب درمان دادگاه مدار، به مراکز درمان سرپایی ارجاع می شوند که در طول روز از خدمات درمانی سرپایی استفاده می کنند و شب ها به مراکز سرپناه شبانه (شلتر) که دارای مجوز از سوی سازمان بهزیستی هستند منتقل می شوند.

وی گفت: در طول چند ماه گذشته تجربه قابل قبولی را در امر ساماندهی معتادان متجاهر سطح شهر تهران داشتیم و مراکز کاهش آسیب تعداد قابل توجهی از مصرف‌کنندگان مواد مخدر را تحت پوشش خدمات مختلف قرار دادند.

این مقام مسئول اظهار داشت: نگاه ما در اجرای این طرح نگاه درمان، متکی به جبر و اجبار نیست، بلکه شبیه نگاه دادگاه مدار است که معتادان متجاهر با ملاحظات قانونی و دستور قضایی به سمتی بروند که برای پیوستن به امر درمان ضمانت بیشتری داشته باشد.

افشار در خصوص کارتن خوابی و ساماندهی کارتن خواب ها، تصریح کرد: ساماندهی کارتن خواب ها وظیفه ستاد مبارزه با مواد مخدر نیست؛ اگر چه ممکن است یک شخص معتاد کارتن خواب هم باشد و معتاد متجاهر هم شناخته شود اما هر کارتن خوابی معتاد نیست و در نتیجه ساماندهی هر کارتن خوابی وظیفه ستاد نیست.

وی افزود: تمامی مراکزی که در امر ساماندهی معتادان متجاهر خدمات درمانی ارائه می دهند، شامل سمن ها و مراکز خصوصی ترک اعتیاد می شوند که دارای مجوز از سوی سازمان بهزیستی هستند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در طول چند ماه گذشته تجربه قابل قبولی را در امر ساماندهی معتادان متجاهر سطح شهر تهران داشتیم و مراکز کاهش آسیب تعداد قابل توجهی از مصرف‌کنندگان مواد مخدر را تحت پوشش خدمات مختلف قرار دادند.

 افشار اضافه کرد: برخورد با آسیب های اجتماعی باید برخوردی منطقی، متوازن و مداوم باشد چرا که اجرای طرح های مقطعی پاسخگو نخواهد بود.

وی گفت: در موضوع ساماندهی، هماهنگی و حساسیت سایر دستگاه‌های مرتبط از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ چرا که اگر تنها به معتادان متجاهر و مسأله ساماندهی آن ها پرداخته شود، حضور سایر گروه های آسیب پذیر در سطح شهر، باعث می‌شود مردم و کارشناسان اجرای طرح های این چنینی را ناموفق برآورد کنند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر، در خصوص کمپ شفق که در دوره های پیشین برای ساماندهی معتادان متجاهر زن مورد استفاده قرار گرفت گفت: کمپ شفق یک مرکز کاملا مردانه است که در دوره های گذشته بنا به شرایط اضطراری و نیاز، برای بانوان مورد استفاده قرار گرفت.

افشار افزود: در حال حاضر ۳ مرکز برای ساماندهی زنان معتاد متجاهر در نظر گرفته شده است که ۳ مرکز دیگر نیز به آن افزود می شود ؛ ۲ مرکز در غرب تهران و مابقی مراکز در داخل کلانشهر تهران واقع شده است. برای ساماندهی معتادان متجاهر مرد نیز، حدود ۶۰ مرکز در سطح شهر تهران در نظر گرفته شده است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار