در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد:

استقلال کشاورز بدون خودکفایی ممکن نیست

قائم مقام خانه کشاورزی گفت: با توجه به بحران منابع آبی و خشکسالی‌های اخیر، خودکفایی در تمامی محصولات کشاورزی ممکن نیست.

عنایت اله بیابانی قائم مقام خانه کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به راه‌کارهای خود کفایی محصولات کشاورزی در جهت تأمین امنیت غذایی اظهار داشت: با توجه به بحران منابع آبی و خشکسالی‌های اخیر، خودکفایی در تمامی محصولات کشاورزی ممکن نیست.

وی افزود: در خودکفایی محصولات کشاورزی عواملی نظیر زیربناهای زمین و باغات کشاورزی، ارزش افزوده محصول در هر هکتار باید مورد توجه قرار گیرد چرا که در صورت نبود تطابق ارزش نهایی محصول با دنیا خودکفایی معنا ندارد.

بیابانی ادامه داد: در استمرار خودکفایی محصولات استراتژیک نظیر گندم، نباید زمین محصولات دیگر را به کشت آن اختصاص دهیم بلکه بایستی با استفاده از تکنولوژی روز دنیا، سیستم‌های نوین آبیاری و بذر مناسب این امر مهم تحقق یابد.

قائم مقام خانه کشاورزی با اشاره به راهکارهای مؤثر در خودکفایی محصولات کشاورزی بیان کرد: برای خودکفایی محصولات کشاورزی نظیر زیر ساخت‌های بخش، تحقیقات مورد نیاز، استفاده از بذرهای مرغوب و روش‌های مناسب خاک ورزی راندمان تولید در هکتار را افزایش دهیم ، به طوریکه امکان رقابت پذیری با سایر کشورهای دنیا داشته باشیم.

به گفته وی با توجه به آنکه آب مسئله حیاتی در کشور ما است از این رو اصرار در خودکفایی محصولات آب بر تلاش بیهوده است.

بیابانی با اشاره به اینکه بازار بعد از تولید مشکل عمده‌ای است که باید مورد توجه قرار گیرد، عنوان کرد: با این وجود برای اقتصادی و نهادینه کردن سرمایه گذاری لازم است که مشکلات بازار را برای رقابت پذیری تولید کنندگان با دنیا اصلاح نماییم.

قائم مقام خانه کشاورزی با اشاره به سایر حمایت‌های جانبی مؤثر در خودکفایی محصولات کشاورزی اظهار کرد: تخصیص یارانه در ازای خرید کود، سم و غیره و اعلام به موقع نرخ خرید تضمینی و پرداخت خسارت کشاورزان از سوی صندوق بیمه محصولات کشاورزی از جمله راهکارهایی است که می‌تواند با ایجاد انگیزه در بین کشاورزان پایداری تولید را به همراه داشته باشد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار