تبریز؛

بزرگداشت کنگره ی مولانا حاج کریم صافی تبریزی

در کنگره ی بزرگداشت مولانا حاج کریم صافی تبریزی از مجموعه اشعار و آثار این شاعر اهل بیت ،اشعار برگزیده ی رسیده به کنگره ،فیلم مستندی درباره ی وی و پرتره ی مولانا صافی رونمایی شد.

بزرگداشت کنگره ی مولانا حاج کریم صافی تبریزیبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛دبیر کنگره گفت:کریم آقا متخلص به صافی از شاعران توانا و شیرین سخن تبریز است که ساکن محله ی نوبر تبریز بود که پس از سالها غزلسرایی به مرثیه سرایی روی آورد و با راه اندازی هیئت های سینه زنی و عزاداری بیشتر اشعار و مرثیه های خود را در مصیبت اهل بیبت ذکر می کرد.
میلانی افزود:از صافی دو جلد دیوان به جا مانده است و شاگردان بسیاری از جمله وافی را تربیت نمود و در سن 48 سالگی در سال 1308 بر اثر بیماری به دیار باقی شتافت.
وی گفت:برای گرامیداشت مفاخر آذربایجان و غنای ادبیات آیینی این کنگره ترتیب داده شد و در مدت 45 روز 230 اثر در قالب شعر و مقاله به دبیرخانه رسید که از میان آنها 5 شعر ترکی ،5 شعر فارسی و 5 مقاله برگزیده شدند که در قالب مجموعه آثار کنگره ی مولانا صافی به چاپ خواهند رسید.
شهردار تبریز نیز گفت:آشنایی با فرزند مرحوم صافی اطلاعات ارزشمندی از ایشان در اختیار ما قرار داد و فهمیدیم که ایشان در کنار اشعار ارزشمند خاطرات تلخ و شیرین زیادی را به زبان ساده و روان و با تصویرسازی مناسب از این حوادث نگاشته است که در جای خود بسیار ارزشمند است.
نجفی افزود:این شاعر اهل بیت بیت در زمان خود اثرگذاری زیادی بر مردم حسینی و عاشورایی داشته است و اشعار دلنشینش هنوز هم با سوز و گداز خاص خود اشک ها ی ارادتمندان به اهل بیت را سرازیر می کند که باید به داشتن چنین بزرگان و مفاخری افتخار کنیم.
حسینی مدیر کل تبلیغات اسلامی استان نیز گفت:تبریز پرورشگاه و مدفن علما شعرا و عرفای بزرگی بوده است و برای دانستن پیشینه ی خود باید این مفاخر را بهتر بشناسیم و با این نکوداشت ها مقام علمی عرفانی و ارزشی این مفاخر را به همه بشناسانیم.
انتهای پیام/خ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار