حکم کسی که نماز نمی‌خواند چیست؟

ایمان باید در زبان، قلب و عمل انسان، نقش آفرینی کند. پیامبر صلوات الله علیه وآله می فرمایند: ایمان شامل اقرار زبانی، عقیده قلبی و عمل اعضا است.»

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  حرمت ترک نماز، از انجام بسیاری از اعمال حرام سنگین تر است. چون انسان در ارتکاب بعضی از اعمال حرام، قصد بی حرمتی به خدای متعال و دین را ندارد، بلکه جنبه حیوانی انسان بر او غلبه کرده و چه بسا بعد از مبتلا شدن به فعل حرام، به شدت از خدای متعال می ترسد و توبه می کند. در حالی که رها کردن نماز، موثر از غلبه شهوات بر انسان نیست. بلکه ناشی از ضعف ایمان و بی توجهی به دستور الهی است.
 
از حضرت صادق علیه الاسلام سؤال شد که چرا زانى کافر نیست ولى کسى که نماز نمى ‏گذارد کافر مى ‏باشد، امام علیه الاسلام  فرمود: چون زناکار براى‏ شهوت این کار را مى‏ کند ولى آن کس که نماز را ترک مى‏ کند براى این است که به آن اهمیت نمى ‏دهد. زناکار براى لذت دنبال زنى را مى ‏گیرد و از او کامجوئى مى ‏کند، ولى آن کس که نماز را ترک کرده و آن را انجام نمى ‏دهد قصدش لذت نیست بلکه فقط نظرش بى‏ اهمیت شمردن آن مى ‏باشد و هر گاه کسى نظرش استخفاف باشد کافر مى ‏گردد.
 
البته این کفر تا زمانی که همراه با انکار نماز نباشد، سبب جاری شدن احکام کافر، مثل عدم طهارت، عدم پاک بودن ذبایح او و حرمت ازدواج با او و ... نمی شود. و تنها در جایی که انکار نماز به شکل انکار ضروری دین باشد، این احکام برای شخص لازم است. اما به هر حال ترک نماز، مساله ای سبک نیست. و شخص در صورتی که نسبت به نماز سهل انگاری کند، مشمول نفرین الهی می شود:
 
«فَوَیْلٌ لِّلْمُصَلِّینَ* الَّذینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ[ماعون/4و5] پس واى بر نمازگزارانى که در نماز خود سهل‏ انگارى مى ‏کنند.»
 
سهل انگاران در نماز با هم تفاوت هایی دارند، بعضی نماز را به طور کلی ترک می کنند و علت این کار مسامحه و کم اعتنایی به امور اخروی است. بعضی نماز را در بعضی اوقات ترک می کنند و آن را سبک می شمارند، بعضی نماز را انجام می دهند اما نسبت به شرایط و واجبات آن (مثل طهارت، غصبی نبودن محل و ...) بی اعتنا هستند، همه این ها با تفاوت هایشان، در نفرین الهی شریک هستند. هر چند هر کدام به میزان سهل انگاری اش در نماز، بهره ای از این قهر و غضب خواهد داشت.
 
از حضرت صادق علیه الاسلام سؤال شد که چرا زانى کافر نیست ولى کسى که نماز نمى ‏گذارد کافر مى ‏باشد، امام علیه الاسلام فرمود: چون زناکار براى‏ شهوت این کار را مى‏ کند ولى آن کس که نماز را ترک مى‏ کند براى این است که به آن اهمیت نمى ‏دهد. زناکار براى لذت دنبال زنى را مى ‏گیرد و از او کامجوئى مى ‏کند، ولى آن کس که نماز را ترک کرده و آن را انجام نمى ‏دهد قصدش لذت نیست بلکه فقط نظرش بى‏ اهمیت شمردن آن مى ‏باشد و هر گاه کسى نظرش استخفاف باشد کافر مى ‏گردد
 
به هر حال باید توجه داشت که ایمان باید در زبان، قلب و عمل انسان، نقش آفرینی کند. پیامبر صلوات الله علیه وآله می فرمایند: «الْإِیمَانُ إِقْرَارٌ بِاللِّسَانِ وَ مَعْرِفَةٌ بِالْقَلْبِ وَ عَمَلٌ بِالْأَرْکَانِ ؛ ایمان شامل اقرار زبانی، عقیده قلبی و عمل اعضا است.»
 
پس کسی که ایمان او تنها در زبانش است، و تاثیری در اعمال او ندارد و اساسی ترین عبادت را انجام نمی دهد، از ایمان واقعی بهره نبرده و این گونه ایمان فایده ای به حال او نخواهد داشت. مگر اینکه زمینه ساز و مقدمه ای برای سیر مراحل دیگر ایمان باشد تا شخص به لوازم قطعی ایمان پایبند شود. و حقیقتا خود را بنده خدا بداند.
 
در برخی از روایات تارک نماز را در حکم کافر معرفی کرده اند، مَنْ تَرَکَ‏ الصَّلَاةَ مُتَعَمِّداً فَقَدْ کَفَرَ…؛ علامه مجلسی، بحار، ج 30، ص 673. دو صورت دارد گاهی کاهل نماز است، یعنی از روی جهل و تنبلی و یا بی مبالاتی در انجام نماز کوتاهی می کند، چنین شخصی کافر فقهی و عقیدتی نیست بلکه چون معرفت لازم را ندارد، نعمت الهی را کفر ورزیده است و مستحق عذاب الهی هست اما حکم سایر مسلمانان را دارد! اما گاهی اصل نماز را قبول ندارد به گونه ای که منکر دین و ضروریات می شود در این صورت چنین شخصی کافر فقهی محسوب می شود و آثار کافر را دارد یعنی نمی توان با او ازدواج کرد و نجس می باشد!.
 
مطابق نظر آیت الله خامنه ای:
 
س 315: با جمعی از دوستان خانه‏ای را اجاره کردیم و متوجه شدیم که یکی از آنها نماز نمی‏خواند. بعد از سؤال از وی، پاسخ داد که قلباً به خداوند تبارک و تعالی ایمان دارد، ولی نماز نمی‏خواند. با توجه به هم غذا بودن و ارتباط زیاد با وی، آیا باید او را نجس بدانیم؟
 
ج: مجرد ترک نماز و روزه و سایر واجبات شرعى باعث ارتداد مسلمان و کافر شدن و نجاست وى نمى‏گردد و تا زمانى که ارتداد وى احراز نشده است، حکم سایر مسلمانان را دارد. (سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای)
 
 مطابق نظر آیت الله سیستانی:
 
پرسش: تارک الصلاة در چه صورت کافر است و آیا نجس هم می باشد؟
 
پاسخ: مجرد ترک نماز موجب کفر نمی شود اگر چه ترک آن از گناهان بزرگ است .
 
منبع:تبیان
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سجاد رضایی
۰۳:۴۴ ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
با سلام .
ببینید دوستان نماز مثل بند تصبیح میمونه و ثواب و کار ها و اعمال خوب مثل دانه تسبیح میمونه .وقتی شما نماز بخونی هر کار خوب و ثوابی که انجام بدی داخل اون بند تسبیح که نماز هست جمع میشه برای آخرتت.ولی وقتی که نماز نداشته باشی هیچ بندی هم وجود ندارع که شما ثواب هاتو داخلش جمع کنی .چون نماز ستون دین هست .باید اول ستون دینتو داشته باشی تابعدش بتونی کار خیر و ثوابی رو بر روی اون ستون بزاری .
Iran (Islamic Republic of)
سدعلی
۲۱:۵۸ ۲۶ فروردين ۱۴۰۲
من نه قبلا نماز میخوندم نه میخوام بخونم ..
ولی هیچ راهه خالفی هم نمیرم هرکی که محتاج کمک باشه از حق خودم میزنم کمکش میکنم سمت ناموس کسی هم نرفتم و دوست ندارم برم نمیدونم فک کنم دیووونم با دیوونه شدم خداهم جوابمو نمیده که بدونم هست ..
واقعا دارم دیوونه میشم اگر کسی میبینه این پیاممو حداقل ریپلای کنه بدونم وجود دارم..
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۱:۴۷ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام اگر فردی نماز می خواند ولی روزه نمیگیرد از اهل بهشت است یا نه
Iran (Islamic Republic of)
نرگس سادات
۱۶:۲۶ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
سلام خدا مارو خلق کرد برای چه؟؟؟آیا این سوال از خودتون کردید ک هدف خدا از خلقت ما چی بوده؟؟؟هدف خدا این بود ک مارو تو این دنیا آورد تا امتحان بدیم و بندگی خدارو بکنیم هرکسی بندگی بیشتر کرد مزد شو اون دنیا میگیره حتی آیه قرانی‌هم داریم.پس این دنیا مثل دانشگاه هست امتحان میدیم میریم و هیچوقت خدا بنده هاشو تنها نمیزاره اون مایم ک از یاد خدا غافلیم
Iran (Islamic Republic of)
نازنین
۲۳:۳۹ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
سلام
من ۱۳ سالمه و دو ماه دیگه ۱۴ سالم میشه تا قبل سن تکلیفم با مادر بزرگم نماز میخواندم بعد دیگه نخواندم تا چند روز پیش هم میخواندم اما الان دیگه نمیخوام بخوانم خسته میشم ادم بدی هم نیستم خدا رو هم خیلی دوست دارم و قبولش دارم بهش فکر میکنم اشک چشمم میریزه اما نمیخوام نماز بخوانم.
خدا منو میندازه جهنم یا میبخشه؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
قاسم
۱۶:۱۳ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
خدا هم مطمعنا شما رو خیلی بیشتر از پدر و مادرتون دوست داره و از رگ گردن هم به شما نزدیکتر هست به خدا حق بده با اینکه دوستت داره و داره روزیت رو میده و خنده رو لبات میاره شاید ی روزی هم بخواد مثل خودت باهات رفتار کنه .اونروز نباید گلایه کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۰۲ خرداد ۱۴۰۰
یه زنی است که قبلا نماز میخواند
اما الان نمیخواند
علتش چیست ؟
Iran (Islamic Republic of)
نگار.....
۰۲:۳۲ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام من چند ساله نماز نمیخونم نوجوان هستم ولی اصلا میل به نماز خاندن ندارم ولی خیلی دوست دارم بخانم اصلا در نماز حواسم پرت است و هرچه سعی میکنم نمیتوانم تمرکز کنم خیلی ناراحت هستم که نماز نمیخونم خدا منرا رها کرده ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
آیسا
۱۱:۴۸ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
سلام من سوال داشتم اون کسی که نماز نمیخواند چه اقبالی دارد؟¿
Iran (Islamic Republic of)
.
۱۸:۰۸ ۰۱ فروردين ۱۴۰۰
سلام و خسته نباشید
بنده از بچگی نماز میخوندم ولی از یه جایی که دیدم اصلا ذره ای حواسم به نماز نیست و یه موقعایی رکعت های نماز رو اشتباه میخوندم و یه سری کارهای رو انجام میدادم که میدونستم گناهه این کار رو بی احترامی به خداوند تلقی کردم و نماز رو کنار گذاشتم
اینجا حکم چیه ؟! یعنی خدا بنده های بدشو راهنمایی نمیکنه و دوست نداره ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۸ ۲۱ دی ۱۳۹۹
نمیدونممممم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۴ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
افرین
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۸:۰۴ ۰۳ آذر ۱۳۹۹
سلام ، حکم کسی که نماز و قرآن نمیخواند الکل مصرف میکند ، ولی دست بگیر و خوبخواه مردمه ،مردم آزاری نمیکند و از ته دل خدا و اهل بیت را قبول دارد ،چیست ،لطفا جواب دهید . سپاس
Netherlands (Kingdom of the)
ریحانه
۲۰:۱۲ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
سلام ببخشید اگه کسی نماز نخونه و لی کار های خوب بکنه خدا اون رو میبخشه
با تسکر بابت مطالب زیباتون
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۹:۴۶ ۲۵ مهر ۱۳۹۹
سلام اقا نماز رو حتما برپاکنید اگه خدارو دوست دارین برای اینکه شکر گذاری کنیدش.اگه خداو دوست دارید بخونید
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۹:۴۴ ۲۵ مهر ۱۳۹۹
سلام.نماز رو با خشوع بخونیم بهتره
Iran (Islamic Republic of)
مینا
۱۶:۴۰ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
من خدا را دوست دارم برای همینه ک نماز میخوانم کسی ک نماز نمیخواند یعنی نه ب خدا اعتماد دارد نه خدا را دوست دارد . با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۲ ۰۳ اسفند ۱۳۹۸
سلام
میخواستم بگم که اگر کسی یه روز در میون نماز بخونه خدا اونو میبخشه ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی مختاری
۰۹:۲۹ ۰۳ فروردين ۱۳۹۹
سلام دوست عزیزم
بخشیدن شرط دارد اول اینکه انرا دیگر انجام ندهد و دوم نیت قلبی است
مطمئنن اگه قصد کنی بعد این به صورت گفته شده نخوانی بله. ولی اگه بگی توبه ولی بعد این هم همین بساطه ولی تو منو ببخش ...... نه .
و من الله توفیق
Iran (Islamic Republic of)
سلامان
۲۱:۵۱ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
سلام.ینفر پانزده سال ب خودش ظلم کرده و ترک واجبات نمونده بعد پانزدخ سال ب خودش اومده و دیده ظلم بزرگی ب خودش کرده و قصد جبران داره حال شروع ب خواندم نماز یومیه شده و نماز هایی ک در این پانزده سال غذا شدن ولی پانزده سال روزه نگرفته و حساب کردیم باید ۷۵سال بدون تعطیلی روزه بگیره تا فرضش ب خدا ادا بشه لطفا راهنمایی کنید چگونه میتوان این روزه هارو جبران کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۶ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
اون فرد باید تلاششو در جهت جبران گذشته ش انجام بده ... خدا هم وقتی تلاش فرد رو ببینه خودش کاستی ها رو جبران میکنه ... و من الله التوفیق
Iran (Islamic Republic of)
سلمان
۲۱:۴۳ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
سلام کسی ک پانزده سال برخودش ظلم کرده و ترک واجبات کرده حال بعد پانزده سال فهمیده ظلم بزرگی ب خودش کرده و قصد داره جبران کنه . نماز رو غذا ب عمل میتونه بیاره حساب کردم غذای روزه پانزده سال تقریبا باید 75سال مستقیم روزه بگیری بدون تعطیلی تا ظلمی ک ب خود کردی جبران شه موندم چیکار کنم لطفا راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
رها
۲۰:۴۹ ۱۲ مهر ۱۳۹۸
خوب بود
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۷:۰۹ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
من خیلی هارو.دیدم که نماز نمی خواند و لی کمک به نیازمندان میکنند و بعضی ها رو دیدم نماز می خوانند و کار بد انجام میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۰ ۰۳ اسفند ۱۳۹۸
باید هم اخلاقشون خوب باشه هم کار خوب انجام بدن و هم نماز بخونن
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی مختاری
۰۹:۳۱ ۰۳ فروردين ۱۳۹۹
با سلام دوست عزیزم
خداوند در پاسخ میگوید ایا کسانی نبودند که خوبیها را بدون بدیهای دیگران داشته باشند تا از انها بیاموزی؟ همچون معصومین و ...
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۰:۰۷ ۲۸ آبان ۱۴۰۰
امام رضا(ع) : كافر خوش اخلاق در نزد ما از مومن بد اخلاق بر تر است
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۰:۳۰ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
با سلام...اون خدایی که من در حد خودم شناختمش هیچوقت واسه انجام ندادن یه عمل خوب مثل نماز نمیاد آدمو عذاب بده...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
سلام دوست عزيز
شما فرمودي در حد خودم... احتمال بده که شما تشخيصش اشتباه باشه...اون وقت چه جوابي داري...
ضمنا همون خداييکه شما شناختي قرآن رو نازل کرده ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
قول الهي در قرآن کريم : «فَوَیْلٌ لِّلْمُصَلِّینَ* الَّذینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ[ماعون/4و5] پس واى بر نمازگزارانى که در نماز خود سهل‏ انگارى مى ‏کنند.»
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
مهمانی رفتن به خانه کسی که نماز نمی خواند چه حکمی دارد
Canada
Keygroup
۱۲:۱۷ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام
مطلب خوب رو به اشتراک گذاشتید
موفق باشید
Iran (Islamic Republic of)
پوریا
۰۱:۳۵ ۰۹ اسفند ۱۳۹۶
با عرض سلام و خسته نباشید.
با تشکر از از سایت خوبتون بنده یک سوال داشتم آیا کسی که هیچوقت به سمت نماز نرفته و به دلایلی نمیخواد بخونه گناهکار شمرده میشود؟
Iran (Islamic Republic of)
صادق موسوی
۱۰:۱۴ ۱۸ مهر ۱۳۹۷
اخه عزیز دلم مگه از این سوال روشنتر هم داریم معلومه که نماز نخوندن گناهه حالا شاید کسی که یه بار بخونه و یه بار نخونه رو خدا یه جوری بخاطر اون دفه هایی که خونده ببخشه اما کسی که کلا نخونده رو چی؟
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۰۹:۰۷ ۲۹ اسفند ۱۳۹۵
حکم کسی که نماز میخواند و از بیت المال میخورد چیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
اين هم يک شبهه است... گناه يک نفر(خوردن از بيت المال) نمي تونه مجوزي باشه که ما يک گناه ديگه (نخوندن نماز) رو توجيه کنيم...
Iran (Islamic Republic of)
الحمدلله
۱۱:۱۶ ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
به قدری هم که از بیت المال خورده است قطعا به همان اندازه مجازات می شود