مبارزه مخترع اینترنت با اخبار کذب

خالق شبکه جهانی اینترنت قصد دارد با گسترش اخبار دروغ و غیرواقعی در صفحات وب مبارزه کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از تِک رادار؛ "تیم برنرزلی"، مخترع شبکه جهانی اینترنت، در سالروز بیست و هشت سالگی اینترنت اعلام کرد برنامه‌ای 5 ساله برای مبارزه با گسترش اخبار کذب در صفحات وب در دست اجرا دارد.  

برنزلی در همین ارتباط نامه‌ای سرگشاده منتشر و اعلام کرد: نحوه استفاده از اینترنت به شدت من را نگران کرده است. به همین دلیل آماده اجرای طرحی 5 ساله هستم تا با سوءاستفاده از اطلاعات شخصی در دنیای مجازی مبارزه شود. استفاده نادرست از اینترنت موجب ضربه خوردن به آزادی بیان شده است و آگهی‌های تبلیغاتی غیراخلاقی به حدی فراگیر شده که لزوم محدود کردن آنها بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

دانشمند علوم رایانه‌ای که متولد انگلیس است از تمام کسانیکه در حوزه وبلاگ، توییت، عکس، ویدیو و ایجاد صفحات مجازی به گسترش اینترنت کمک کرده‌اند، درخواست کرد راهکاری عملی پیشنهاد دهند تا اینترنت به همه قدرت و فرصتی یکسان دهد.

برنرزلی قصد دارد با مشارکت دیگر کمپانی‌های حوزه دیجیتال، امکانی را فراهم آورد تا کنترل بخش اصلی اطلاعات خصوصی افراد در فضای مجازی به دست خودشان سپرده شود. وی معتقد است در بسیاری از موارد حتی از کاربران پرسیده نمی‌شود مایل هستند کدام بخش از اطلاعاتشان محرمانه بماند و کدام بخش به اشتراک گذاشته شود.

مشکل بعدی، گسترش اخبار کذب و دروغ در صفحات مجازی و شبکه‌های اجتماعی است بطوریکه دیگر کسی قادر نیست تشخیص دهد کدام خبر راست و کدامیک غیرواقعی است. محققان به دنبال یافتن راه حلی برای برطرف کردن این معضل هستند. 

برنرزلی برای این منظور یک الگوریتم شفاف‌سازی ارائه کرده است تا علاوه بر کمپانی‌های دیجیتالی، دولت‌ها نیز از آن استفاده کنند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار