کرمانشاه؛

انسان، تخریب گر طبیعت

کارشناس ارشد جنگل‌شناسی و اکولوژی جنگل، انسان‌ها را بیشتر از سایر عوامل در تخریب منابع طبیعی مقصر دانست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛ یحیی خداکرمی گفت: دخالت‌های انسانی با بروز سیل‌ ، خشکیدگی جنگل ها ، کاهش شدید سطح آبهای زیرزمینی و همچنین معضل ریزگردها در ارتباط مستقیم است در کشور ما جنگل ها و مراتع ملی هستند، اما همراه با ملی شدن، زیرساختهای عدم وابستگی مردم به این منابع به دقت مورد مطالعه قرار نگرفته اند.

وی ادامه داد: در حال حاضر جنگل ها و مراتع با مالکیت‌ دوگانه دولتی و سنتی اداره می شوند و این دوگانگی سبب شده تا مردم به دلیل بهره‌برداری سنتی از یک سو خود را مالک جنگل و مرتع بدانند و از سوی دیگر با مسایل و مشکلات ناشی از ملی شدن جنگل‌ها و مراتع روبرو شوند.

محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کرمانشاه اضافه کرد: دستگاه قضایی نیز به دلیل این تضاد موجود قادر به تصمیم‌گیری منطقی نشده و همواره بصورت کج دار و مریض با آن برخورد نموده است. بعنوان مثال هرگاه دستگاه اجرایی به قرق منابع طبیعی و یا حصارکشی اقدام نموده، با گرفتاریهای شدید ساکنین این مناطق روبرو شده و در واقع موفق به اجرای برنامه احیایی به نحو مطلوب نشده است.

خداکرمی سپس با اشاره به نقش گیاهان در تشکیل و بوجود آمدن تیپ مشخصی از خاک موثر که هوموس نامیده می‌شود، گفت: ماده اولیه هوموس را بقایای گیاهی و جانوری تشکیل می دهند و در تشکیل، حفظ و حاصلخیزی خاک‌ها بسیار موثر است.

وی بیان کرد: درمناطقی که دارای پوشش گیاهی مناسب بخصوص جنگل هستند این پوشش ها مانع از ایجاد فرسایش خاک شده و از جاری شدن سیل جلوگیری بعمل می آورند، بنابراین پوشش گیاهی به فراخور میزان انبوهی خود محافظ خوبی برای خاک در مقابل اثر فرسایش آبی و بادی خواهد بود.

خداکرمی با تاکید بر اینکه بهره برداری بی‌رویه و غیراصولی و فشار بیش از حد نه تنها کاهش کمی عرصه های جنگلی و مرتعی را به همراه داشته و خواهد داشت بلکه کاهش کیفی چشمگیری نیز در بردارد، افزود: ادامه این روند تمام محیط زیست را دستخوش تغییرات نامناسب و غیرقابل جبرانی خواهد کرد.

 

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار