با موافقت نمایندگان؛

مصوبه ایجاد محدودیت در نظارت استصوابی شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت ارسال شد

نمایندگان مجلس با اصرار روی مصوبه ایجاد محدودیت در نظارت استصوابی شورای نگهبان، این مصوبه را برای تعیین تکلیف نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال کردند

مصوبه ایجاد محدودیت در نظارت استصوابی شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت ارسال شد
به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان نمایندگان در جلسه علنی امروز در جریان بررسی طرح استفساریه تبصره 4 ماده 52 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی بر مصوبه قبلی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس اصرار ورزیدند.

بر اساس این گزارش موضوع استفساریه مذکور به شرح زیر است:

با توجه به مفاد تبصره  4 ماده 52 قانون انتخابات مجلس مصوب 7/9/1378 و اصلاحات بعدی آن مبنی بر اینکه پس از اعتراض نامزد انتخابات به رد صلاحیت خود از سوی هیئت مرکزی نظارت، شورای نگهبان 20 روز پس از اظهار نظر هیئت مرکزی مظارت (نظر قطعی و نهایی) خود را در خصوص تایید و یا رد داوطلبان به وزارت کشور اعلام خواهد نمود. آیا شورای نگهبان می‌تواند پس از اعلام صحت انتخابات حوزه انتخابی مربوطه، صلاحیت منتخب را رد کند و به این وسیله آرای خود را باطل نماید؟

** پاسخ:

خیر، پس از اعلام نظر قطعی و نهایی شورای نگهبان در مهلت 20 روز مذکور در تبصره ماده 52  قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی درباره صلاحیت یک نامزد انتخابات با رعایت قانون لزوم رسیدگی دقیق به شکایات داوطلبین رد صلاحیت شده در انتخابات مختلف مصوب 22/8/1378 مجمع تشخیص مصلحت نظام این شورا نمی‌تواند اظهار نظر مجددی درباره صلاحیت آن نامزد یا منتخب داشته باشد و چنانچه مدارک جدیدی درباره او به شورا رسیده باشد، این مدارک طبق قانون ماده 30 آئین نامه داخلی شورای اسلامی در زمان بررسی ارتباط  نامه منتخبان مورد رسیدگی قرار گیرد.

نهایتا کمیسیون شوراها بر مصوبه قبلی خود اصرار ورزید تا اینکه نمایندگان با نظر کمیسیون موافقت کردند این مصوبه برای بررسی دقیق تر به مجمع تشخیص نظام ارجاع شد.

  انتهای پیام/
برچسب ها: نمایندگان ، صلاحیت ، سیاسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار