تانک "کرار" را بهتر بشناسیم؛

از حفاظت زرهی بالا تا قدرت آتش ویرانگر تانک بومی ایرانی + مشخصات و تصاویر

تانک "کرار" مجهز به سامانه کنترل آتش الکترواپتیکی، سامانه فاصله یاب لیرزی، رایانه بالستیک و قابلیت شلیک به اهداف ثابت و متحرک در شب و روز است.

به گزارش  خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح فعالیت های گسترده ای را در زمینه تولید انواع محصولات نظامی انجام داده است.
 
وزارت دفاع در سال های اخیر به عنوان عقبه لجستیکی نیروهای مسلح همه محصولات نظامی مورد نیاز قوای مسلح را تولید و تحویل به یگان ها داده است.  یکی از محصولات نظامی که وزارت دفاع در زمینه تولید آن گام های بلندی را برداشته ؛ تانک کرار است. این تانک از سوی رسانه های خارجی به عنوان یک زره پوش مرموز معرفی شده است.

نشریه ویک در ماه سپتامبر سال گذشته در گزارشی با اشاره به خصوصیات کلی تانک "کرار" و معرفی آن به عنوان یک تانک مرموز عنوان داشت: این تانک همانند "ذوالفقار" یکی از خودروهای زرهی غول‌پیکر نیروهای مسلح ایران محسوب می‌شود که از قدرت عملیات و مانور بالایی برخوردار است.
 
در حقیقت گزارش ها نشان از آن دارد که تانک "کرار" جمهوری اسلامی ایران در ابعادی؛ پیشرفته تر از تانک "تی -90" ارتش فدراسیون روسیه است. وبگاه نشنال اینترست در این زمینه با اشاره به سخنان وزیر دفاع در سال 2016 می گوید: تانک "کرار" در برخی موارد از تانک "تی -90" پیشرفته تر است.
 
 
از حفاظت زرهی بالا تا قدرت آتش ویرانگر تانک بومی ایرانی + مشخصات و تصاویر 
 
 

***ویژگی های تانک تی 90
 
رسانه های غربی درباره ویژگی های تانک غول پیکر روسی می‌گویند: تی- 90 جدیدترین تانک ارتش روسیه است که تولید آن از سال 1995 (1374) آغاز شد.
 
از حفاظت زرهی بالا تا قدرت آتش ویرانگر تانک بومی ایرانی + مشخصات و تصاویر
 

 
 

مدل اولیه تی- 90 از یک موتور دیزلی 12 سیلندر با قدرت 840 اسب بخار استفاده می‌کرد. در مدل " تی- 90 آ " موتور پرقدرت‌تر وی- 92 با توان 1000 اسب بخار و جدیدترین مدل که "تی- 90 ام" نام دارد و هنوز تولید نشده از موتور وی-96 با قدرت 1250 اسب بخار استفاده می‌کند.

این موتور چندگانه‌سوز است و علاوه بر گازوئیل می‌تواند از نفت سفید و بنزین هم استفاده کند. نسبت قدرت به وزن در مدل اولیه تی- 90 حدود 18.06 اسب بخار به تن است که به طرز قابل توجهی ضعیف‌تر از تی- 80 است.

وزن تی- 90 حدود 46.5 تن است. حداکثر سرعت آن در جاده به ۶۰ تا ۶۵ و در خارج از جاده به ۴۵ کیلومتر در ساعت می‌رسد و برد عملیاتی آن با سوخت کامل ۵۵۰ تا ۷۰۰ کیلومتر است. تی- 90 با استفاده از هواکش (اسنورکل) امکان حرکت در عمق پنج متری آب را دارد و زمان آماده‌سازی آن برای این کار حدود ۲۰ دقیقه است.

تانک تی 90 از توپ‌های سنگین 125 میلی‌متری بهره می‌برد و دارای سلاح‌های 12.7 و 7.62 میلی‌متری بوده و برد عملیاتی آن معادل 340 مایل متری (معادل بیش از 500 کیلومتر ) است و سرعتی معادل 60 کیلومتر بر ساعت را دارد. تانک تی 90 قیمتی معادل 2 میلیون و 500 هزار  تا 5 میلیون دلار داشته و قدرت و حفاظت این زره ترکیبی از فولاد و کامپوزیت بوده و می‌تواند انواع مأموریت‌های عملیاتی را به خوبی انجام دهد.
 
از حفاظت زرهی بالا تا قدرت آتش ویرانگر تانک بومی ایرانی + مشخصات و تصاویر 
 
سایت  "میلیتاری تودی" درباره تانک تی 90 نوشت: این تانک نسخه تکامل یافته تانک "تی 72" بوده که از سال 1992 تا 1994 تولید اولیه آن اغاز شده تا جایگزین نسل قبلی تانک ها شود.
 
از حفاظت زرهی بالا تا قدرت آتش ویرانگر تانک بومی ایرانی + مشخصات و تصاویر
 
 
این سایت با اشاره به اذعان برخی منابع مبنی بر اینکه بیش از 1000 دستگاه تانک از این مدل تولید شده  است، نوشت:  این تانک یکی از مدرن ترین زره پوش های ارتش فدراسیون روسیه بوده  که در نیروی زمینی این کشور مشغول خدمت است.  


**ویژگی های تانک "کرار" ایرانی

به گفته فرماندهان نیروهای مسلح تانک "کرار" دارای قابلیت های گسترده ای است. این تانک دارای قابلیت‌های بالایی است که در نیروی زمینی ارتش مشابه آن با نام تانک ذوالفقار وجود دارد. تانک کرار دارای آپشن‌های عملیاتی زیادی است.

از حفاظت زرهی بالا تا قدرت آتش ویرانگر تانک بومی ایرانی + مشخصات و تصاویر 
 
 
سردار دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درباره ویژگی های تانک "کرار" می گوید: تانک کرار با توجه به ویژگی‌های خاصی که برای آن پیش‌بینی شده در زمره‌ی پیشرفته‌ترین تانک‌های دنیا به شمار می‌رود و قادر است نیازمندی‌های نیروهای مسلح را در این حوزه به نحو مطلوبی تامین کند. این تانک در سه حوزه اصلی قدرت و دقت آتش، تحرک؛ حفاظت و ماندگاری در صحنه نبرد؛ قابل رقابت با پیشرفته‌ترین تانک‌های دنیا می باشد.
 
وی افزود:  این تانک مجهز به سامانه کنترل آتش الکترواپتیکی، سامانه فاصله یاب لیرزی، رایانه بالستیک و قابلیت شلیک به اهداف ثابت و متحرک در شب و روز است. تانک کرار قابلیت شلیک موشک و هدایت لیزری بسیار دقیق آن وامکان شلیک توسط توپچی و فرمانده از دو سایت موازی را دارا می باشد. این تانک دارای سامانه اتوماسیون تیربار برای شلیک از داخل دهلیز جنگی در شرایط مختلف می‌باشد و در حوزه تحرک، تانک کرار دارای توانمندی عبور از مناطق ذوعارضه، گودال، رودخانه و حرکت در زیر آب را داشته  و مجهز به سامانه ناوبری ونمایش آن  برای راننده تانک می باشد.  این تانک در حوزه بقاء و ماندگاری به حفاظت زرهی مقاوم در برابر انواع سلاح‌های ضد زره مجهز شده و با استتار در برابر انواع سلاح های ضد زره محافظت  می شود.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح استتار چند طیفی، مخابرات و مدیریت صحنه نبرد دیجیتال و توانمندی در مقابله با جنگ های الکترونیکی را از دیگر ویژگی‌های تانک کرار برشمرد.


در مجموع ویژگی های تانک کرار به عنوان نماد اقتدار زرهی ایران به شرح ذیل است: 
 
1-مجهز بودن این تانک به سامانه کنترل آتش الکترواپتیکی، سامانه فاصله یاب لیرزی و رایانه بالستیک
 
2-قابلیت شلیک به اهداف ثابت و متحرک در شب و روز
 
3-قابلیت شلیک موشک و هدایت لیزری بسیار دقیق و امکان شلیک توسط توپچی و فرمانده از دو سایت موازی
 
4-دارا بودن سامانه تیربار برای شلیک از داخل دهلیز 
 
5-توانمندی عبور از مناطق ذوعارضه، گودال، رودخانه و حرکت در زیر آب
 
6-مجهز بودن تانک "کرار" به سامانه ناوبری و نمایش آن برای راننده تانک
 
7-قابلیت استتار در برابر انواع سلاح‌های ضد زره
 

گزارش از محمد زرچینی
 
انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار