کرمان؛

مهار گردوغبار جنوب کرمان با طرح آبخوان‌

مهار گردوغبار جنوب کرمان با طرح آبخوان‌ ۳هزارهکتاری کلید خورد

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان محمدحسن کردستانی ،مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت :با مشارکت جوامع محلی در اجرای طرح‌های عرصه‌های طبیعی جلب اینگونه مشارکت‌ها منوط به فعالیت جوامع محلی از ابتدا تا انتهای طرح‌ها است که موفقیت بیشتری در پی دارد.

وی اظهار کرد :تلفیق دانش بومی مردم با دانش نوین را بهترین راهکار برای مدیریت و رفع مشکلات عرصه‌های منابع طبیعی خواند.

وی خاطرنشان کرد : افراد جامعه محلی می‌توانند با شرکت در کارگاه‌های آموزشی نیازهای خویش را اولویت‌بندی و راهکارهایی برای رفع مشکل ارائه کنند.

کردستانی تصریح کرد : سازمان‌های مردم‌نهاد همیار طبیعت هستند که نه‌تنها می‌توانند، کارهای مشترک را سازماندهی کنند، بلکه در راستای آموزش و توانمندسازی تشکل‌ها بسیار اثرگذار هستند.

وی گفت : سمن‌ها به عنوان واسط بین بخش دولتی و غیردولتی نقش کلیدی در برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های منابع طبیعی دارند و ما را در راستای دستیابی به اهداف مورد نظر طرح توانمندسازی جوامع محلی کمک میکنند.

دکتر کردستانی خاطرنشان کرد : امکانات دولتی و نیروهای انسانی را با توجه به گستره منابع طبیعی منطقه جنوب کرمان محدود کرده است و در چنین شرایطی استفاده حداکثری از ظرفیت تشکل‌ها و سمن‌های مردمی رویکرد بسیار اثرگذاری محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه 17 سازمان‌ مردم‌نهاد در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست در منطقه جنوب کرمان فعال هستند، افزود: با همکاری این تشکل‌های مردمنهاد و شرکت‌ تعاونی‌های فراگیر فعال در بخش منابع طبیعی در آینده نزدیک شاهد راه‌اندازی صندوق حمایت از بخش منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان هستیم.

محمدحسن کردستانی اضافه کرد: با توجه به اهمیت فرهنگ‌سازی و حراست از منابع طبیعی همکاری بسیج سازندگی و بهره‌گیری از توانمندی آن می‌تواند، ما را در رسیدن به اهداف توسعه پایدار یاری دهد.

وی بیان داشت: در راستای اقتصاد مقاومتی یک تفاهمنامه برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری، مقابله با بیابان‌زایی و مهار گرد و غبار با منشأ داخلی بین بسیج سازندگی و سازمان‌های جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و برنامه و بودجه منعقد شده است.

کردستانی تصریح کرد: تسریع در دستیابی به اهداف سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، ترویج فرهنگ کار و تلاش با بهره‌گیری از روحیه و تفکر بسیجی در حفاظت و صیانت از منابع آب و خاک کشور، صیانت از ظرفیت‌های سرزمینی و جلوگیری از روند تخریب حوزه‌های آبخیز و کمک به تعادل‌بخشی سفره‌های زیرزمینی آب و بهره‌گیری از توان اقشار و متخصصان بسیجی در سازندگی از جمله اهداف این تفاهمنامه است.

وی افزود: تفاهمنامه مذکور برای انجام فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری و مهار گرد و غبار در سطح 3 هزار هکتار و عملیات بیابان‌زایی در سطح یک‌هزار و 542 هکتار از اراضی جنوب کرمان با مشارکت مردم در دست اقدام است.

انتهای پیام /ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.