بسته حقوقی قضایی وکیل‌یار جوان؛

نکاتی در مورد دیه سال 96

در این گزارش، به توضیح نکاتی در مورد دیه سال 96 می پردازیم

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی و قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از این پس، شما کاربران محترم می‌توانید مطالب حقوقی و قضایی را با زبانی ساده و به صورت کاربردی دریافت کنید و در زندگی روزمره به کار بگیرید.

کافی است به سایت باشگاه خبرنگاران جوان به نشانی YJC.IR مراجعه و بر روی لینک حقوقی قضایی گروه اجتماعی کلیک کنید تا به مسائل و مطالب مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید.

در این گزارش، به توضیح نکاتی در مورد دیه سال 96 می پردازیم.

* تعیین نرخ دیه برای سال ١٣٩٦

*با توجه به ماده‌ی 549 قانون مجازات اسلامی، مصوب 1392؛ نرخ دیه برای سال 1396 و بر مبنای یکی از احشام ثلاثه (سه گانه)؛ یعنی شتر؛ (به تعداد 100 نفر شتر)؛ مبلغ (210) میلیون تومان، در ماه های غیر حرام تعیین شد.

*طبیعتاً، در ماه های حرام و بر اساس ماده ی 555 همان قانون، به مبلغ فوق، به میزان ثلث دیه ی کامله؛ یعنی یک سوم نیز، از باب تغلیظ دیه (یعنی، معادل ریالی 33 نفر شتر)، اضافه می شود. که در این صورت، نرخ دیه ی متعلقه، برای نفس، عبارت از (280) میلیون تومان خواهد بود.

*ماده ی 549 قانون مجازات اسلامی:
 
"موارد دیه ی کامل همان است که در مقررات شرع تعیین شده است و میزان آن در ابتدای هر سال، توسط رئیس قوه ی قضاییه به تفصیل، بر اساس نظر مقام رهبری، تعیین و اعلام می‌شود".

*مادّه ی 555 قانون مجازات اسلامی:

 "هر گاه رفتار مرتکب و فوت مجنی علیه، هر دو در ماه های حرام "محرم، رجب، ذی القعده و ذی الحجه" یا در محدوده ی حرم مکه، واقع شود، خواه جنایت عمدی، خواه غیر عمدی باشد، علاوه بر دیه ی نفس، یک سوم نیز افزوده می شود. سایر مکان ها و زمان های مقدس و متبرک، مشمول حکم تغلیظ دیه نیست".

*بنابراین، اگر رفتار مرتکب، مثلا: راننده ی متخلف، و فوت مجنی علیه، مثلا: سرنشین وسیله‌ی نقلیه یا عابر پیاده، در یکی از 4 ماه حرام: (محرم، رجب، ذی القعده، و ذی الحجه) اتفاق بیافتد؛ دیه متعلقه، بر مبنای شتر و با احتساب دیه ی کامله ی نفس و مقدار دیه ای که از باب تغلیظ در نظر گرفته می شود؛ مجموعا (280) میلیون تومان خواهد بود.

*گفتنی است که تغلیظ دیه؛ یعنی اضافه شدن یک سوم به دیه ی کامله؛ فقط در "قتل" مصداق دارد؛ نه جراحات و صدمات مادون قتل.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی عابدیان زیدی
۱۴:۵۹ ۲۲ اسفند ۱۳۹۵
دیه طبغ قوانین پروردگار می باشد وبه آن عمل کونید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۲۲ اسفند ۱۳۹۵
چرا امروزه نرخ دیه براساس شتر تایین میشه؟؟؟!!!!این مورددرزمانی که اولین بارتایین شد،شترازاحشام مهم بخصوص باربری ونیز دارایی مردم و...به شمارمیرفت،اماامروز گوسفند که ازمنابع مهم غذایی انسانهاست،مهمتره؟؟!
آخرین اخبار