قاضی سیاتل این‌بار دستور ضدمهاجرتی ترامپ را لغو نمی‌کند

روبرت جیمز درخواست دادستان‌ها برای اعمال حکم قبلی وی به دستور جدید ترامپ را رد کرد.

قاضی سیاتل این‌بار دستور ضدمهاجرتی ترامپ را لغو نمی‌کند
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، یک دادگاه فدرال آمریکا روز جمعه از پذیرش درخواست‌ها برای تعمیم حکم قبلی خود به دستور ضدمهاجرتی جدید دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا امتناع کرد.

«جیمز روبرت» قاضی دادگاه سیاتل که در سال 2003 از سوی «جرج دابلیو بوش» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا به این سمت گماشته شد در این خصوص اعلام کرد وکلای ایالت‌هایی که با فرمان ضدمهاجرتی ترامپ مخالف هستند باید اسناد بیشتری را به دادگاه ارائه دهند.

چندین ایالت آمریکا از جمله واشنگتن و مینه‌سوتا توانستند دستور ضدمهاجرتی نخست ترامپ که در ماه ژانویه علیه 7 کشور مسلمان صادر شد را به چالش بکشند و قاضی روبرت نیز این دستور را در سراسر آمریکا لغو کرد. دادگاه تجدیدنظر نیز در ادامه، حکم روبرت را تأیید کرد.

دولت ترامپ هفته گذاشته یک نسخه اصلاح شده از دستور ضدمهاجرتی قبلی خود را ارائه داد که به طور موقت از ورود شهروندان 6 کشور مسلمان به آمریکا جلوگیری می‌کند. روبرت روز جمعه درخواست چندین دادستان دموکرات برای اعمال حکم قبلی بر دستور جدید ترامپ را رد کرد.

کارشناسان می‌گویند نقایص دستور پیشین ترامپ در نسخه جدید رفع شده است و هم‌اکنون به طور موقت مانع ورود شهروندان 6 کشور مسلمان به آمریکا می‌شود. این کشورها شامل ایران، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن هستند. شهروندان عراقی در دستور جدید ترامپ دوباره اجازه ورود به آمریکا را دریافت کردند. همچنین پذیرش پناهجویان به مدت 4 ماه ممنوع شد اما پذیرش پناهجویان سوری به طور نامحدود ممنوع نشده است. این دستور جدید قرار است در 16 مارس (26 اسفند) به اجرا درآید.

با اینکه قاضی روبرت دستور جدید را لغو نکرد اما یقیناً این دستور نیز با چالش قانونی مواجه خواهد شد. مریلند آخرین ایالتی است که رو جمعه برای به چالش کشیدن دستور جدید ترامپ به دیگر ایالت‌ها پیوست. هاوایی نیز شکایت خود را به طور جداگانه به دادگاه ارائه داده و گفته است دستور جدید ترامپ مغایر قانون اساسی آمریکا بوده و به اقتصاد، تجارت و موسسات آموزشی این ایالت آسیب می‌زند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار