اهواز؛

خانه هندیجان افتتاح شد

فرماندار هندیجان از افتتاح خانه هندیجان به عنوان نخستین محل معرفی تاریخ و زندگی مردم این شهرستان در سده های گذشته خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز؛ کورش مودت، فرماندار هندیجان بیان داشت: هندیجان با تمدنی 3 هزار ساله همیشه از شهرهای پر رونق اقتصادی عصر خود بوده که باید تاریخ دیرینه آن به افرادی که از این شهر دیدن می کنند نشان داده شود.

وی گفت: گشایش این خانه در آستانه نوروز فرصت مناسبی برای معرفی فرهنگ، هنر، صنایع دستی و سبک زندگی مردم هندیجان به مسافرانی است که از این شهر دیدن می کنند.

مودت تصریح کرد: این شهرستان دارای بندر و محوطه های باستانی زیادی است و برخی از آن ها مانند بندر مهرویان و محوطه تل گرک و تل پهن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند.

فرماندار هندیجان اظهار داشت: تمام حوضه رودخانه زهره تا مصب در این شهرستان باید مورد کاوش قرار گیرند، زیرا آثار تاریخی بسیاری در حریم رودخانه کشف شده است.

وی خاطرنشان کرد: اداره یا نمایندگی دائم میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید در این شهرستان مستقر شود تا بتوان به نحوه مطلوب کاوش های تاریخی و باستانی را انجام داد.

راشین مختاری، موسس خانه هندیجان اذعان داشت: برنامه ریزی لازم برای اجرای این طرح از چند سال پیش آغاز شد و با وجود پیگیری فراوان، به دلیل مشکلات فراوانی که در شهر به دلیل محرومیت وجود دارد موفق به اخذ حمایت مسئولان در این خصوص نشدیم.

وی افزود: خانه هندیجان به عنوان شناسنامه یکصد سال گذشته شهرستان هندیجان در یک ملک که با سرمایه شخصی خریداری شده، گشایش یافته و معرف تاریخچه، فرهنگ و شیوه زندگی مردم در سده گذشته است.

مختاری بیان داشت: ملک خریداری شده به طور کامل مخروبه بود که پس از خریداری با مصالح و شیوه بومی و بدون تغییر ساختار مرمت و بازسازی شد.

موسس خانه هندیجان اذعان کرد: در طراحی و چینش ابزار آلات تمامی تلاش خود را به کار گرفته ایم که شخصی که وارد خانه می شود حس کند که به زندگی چند دهه گذشته در این شهرستان برگشته است.

وی گفت: این محل مکان مناسبی برای احیا صنایع دستی مانند عبا و جاجیم بافی است و از میراث فرهنگی انتظار داریم که با استقرار ابزار آلات مورد نیاز و کسانی که با ساخت آن ها آشنایی دارند به احیای مجدد این صنایع دستی در شهرستان کمک کند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.