رانندگی با آپشن دارها

اگر در ایام سرد سال نشستن بر صندلی خودرویی که مدتها از خاموش بودن آن گذشته؛ شما را نگران می‌کند باید از طراحان این امکان کاربردی تشکر کنید.

رانندگی با آپشن دارها
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در حال حاضر جدای از خودروسازان داخلی که همچنان تاشو بودن آینه‌های جانبی، کفپوش‌های داخل اتاق و نمد صداگیر کاپوت و صندوق عقب را جزو تجهیزات رفاهی محسوب کرده و بابت آنها ارقام قابل توجهی از خریداران دریافت می‌کنند؛ تعریف تجهیزات رفاهی یا همان آپشن در صنعت خودروسازی دنیا بسیار فراتر از اینهاست که درذیل به برخی از ساده‌ترین آنها اشاره می‌شود.
 
استارت، بدون کلید
 
در ابتدا برای روشن کردن خودرو از اهرمی به نام هندل استفاده می‌شد و بعد از مدتی قطعه‌ای به نام استارت با به حرکت درآوردن میل‌لنگ عهده‌دار این وظیفه گردید. برای بالا بردن امنیت و بستن درهای خودرو از کلید استفاده می‌شد و همین ابزار با وصل نمودن برق مستقیم باعث به کار افتادن استارت می‌گردید. اما امروزه دیگر کلید کاربردی در خودروها ندارد. درهای خودرو بوسیله ارتباطات بی‌سیم با سیستم کنترل از راه دور باز و بسته می‌شوند و کار روشن و خاموش نمودن موتور را نیز یک شاسی انجام می‌دهد. در تعدادی از خودروهای مدرن این شاسی همانند سنسورهای اثر انگشت در گوشی‌های تلفن همراه به تعداد خاصی از اثر انگشت‌ها واکنش نشان می‌دهد.
 
کروز کنترل یا ثابت‌ نگهدارنده سرعت
 
لذت استفاده از این امکان جدید زمانی به طور کامل حس می‌شود که مجبورید در یک جاده مسطح و یکنواخت به طور طولانی رانندگی کنید. مثال این رانندگی را می‌توان مسیر تهران تا اصفهان و بزرگراه‌های تهران ـ قم، قم ـ‌ کاشان و کاشان ـ اصفهان عنوان نمود. با به کارگیری این امکان رفاهی می‌توان با تنظیم سرعت مجاز پا را از روی پدال گاز برداشته و کمتر خستگی را احساس کنیم. مزیت بعدی کروز کنترل کاهش مصرف سوخت است؛ زیرا به دلیل یکنواخت باز بودن دریچه گاز و همچنین پاشش مناسب سوخت، میانگین مصرف نیز به طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.
 
گرمکن صندلی
 
اگر در ایام سرد سال نشستن بر صندلی خودرویی که مدتها از خاموش بودن آن گذشته؛ شما را نگران می‌کند باید از طراحان این امکان کاربردی تشکر کنید. سیم‌کشی‌ها و المنت‌های داخل پشتی و نشیمنگاه صندلی می‌تواند خیلی زود سرمای صندلی‌ها را از بین ببرد و دمای آن را به حد مطلوب برگرداند. اغلب خودروهای جدید که در گروه قیمتی بالای 90 میلیون تومان قرار دارند به این آپشن مجهز هستند؛ اما اگر مالک خودرویی هستید که از این امکان بی‌بهره است، می‌توانید از گرمکن‌های صندلی‌ که به همین منظور طراحی و ساخته شده است استفاده کرده و با نصب آنها روی صندلی خودروی خود دیگر نگران سرد بودن آن نباشید.
 
سنسور و دوربین دنده عقب
 
یکی از امکانات نه‌چندان گرانقیمتی که امروزه آن را روی اکثر خودروها مشاهده می‌کنیم، سنسور و دوربین دنده عقب است. این قطعه در دو نوع در قسمت عقب خودروها نصب می‌شود.
نمونه ابتدایی آن با تشخیص مانع از طریق امواج مادون قرمز باعث به صدا درآمدن بلندگوی داخل خودرو که به همین منظور تعبیه گردیده می‌شود و راننده را از نزدیک شدن به مانع مطلع می‌کند.
 
نمونه جدیدتر، یک دوربین کوچک رنگی است که به یک گیرنده تلویزیونی متصل شده و فضای پشت خودرو را به خوبی در معرض دید راننده قرار می‌دهد. امروزه این امکانات روی تمام خودروها قابل نصب است و مشکل پارک و حرکت به پشت را برای رانندگان بسیار تسهیل می‌کند.
 
سنسور نور و باران
 
حتما برای شما این اتفاق افتاده است که با ورود به مکان‌های تاریک همچون پارکینگ‌ و تونل‌ها؛ ناگهان با محیط تاریک روبه‌رو گردیده و چون فرصت کافی برای روشن کردن چراغ‌ها را نداشتید با مشکلاتی روبه‌رو گردیده‌اید.
 
با ساخت و طراحی سنسور نور بلافاصله بعد از ورود به نقاط تاریک اطلاعات به کامپیوتر خودرو منتقل گردیده و دستور روشن شدن چراغها صادر می‌شود. سنسور باران نیز همان‌طور که از نام آن پیداست وظیفه به حرکت درآوردن برف‌پاک‌کن‌ها را در زمان بارندگی به عهده دارد و میزان حرکت آنها را متناسب با شدت بارش باران تنظیم می‌نماید.
 
لیمیتر یا محدودکننده سرعت
 
شاید شما نیز جزو آن دسته رانندگانی هستید که پس از گرفتن صورتحساب جرایم رانندگی با تعداد زیادی از جریمه‌های مرتبط با دوربین مواجه گردیده‌اند.
 
در چند سال اخیر و همزمان با کاهش سقف سرعت مجاز در بزرگراه‌های داخل شهر از یکسو و نصب دوربین‌های کنترل سرعت دیگر به راحتی نمی‌توان هم رانندگی کرد و هم مراقب رعایت سرعت مجاز بود. در این حالت امکان لیمیتر یا محدودکننده سرعت به کمک رانندگان آمده تا آنها با تنظیم یک عدد به عنوان حداکثر سرعت مانع آن شوند که خودرو از حد مجاز سریع‌تر حرکت نکند.
 
منبع:جام جم
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار